tisdag 29 november 2016

گزارش کمیته بررسی سانحه قطار هفت خوان؛ تصادف قطار در ساری

گزارش کمیته بررسی سانحه قطار هفت خوان؛ تصادف قطار در ساری

  • 2 ساعت پیش
ترکان و کمیته تحقیقکپی رایت تصویرمهر
Image captionترکان نتیجه تحقیقات کمیته ویژه بررسی را اعلام کرده است.
کمیته ویژه بررسی علل تصادف قطار در دامغان نتیجه اولیه تحقیقات در این زمینه را اعلام کرده و همزمان، راه آهن شمال از وقوع حادثه تصادف در این مسیر خبر داده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اکبر ترکان، مسئول کمیته ویژه بررسی حادثه تصادف قطار گفته است که "جمع‌بندی بازدیدها و بررسی‌ها نشان داده است که سیستم اتوماسیون راه آهن کار خود را به درستی انجام داده و این ضایعه اسف‌بار از آنجا آغاز شد که سیستم به دلایلی که در دست بررسی است، از حالت اتوماسیون خارج شده و به حالت دستی در آمده است."
صبح جمعه، ٥ آذر (٢٥ نوامبر)، دو دستگاه قطار مسافربری در ایستگاه هفت خوان با هم برخورد کردند که در اثر آن، بیش از چهل و پنج نفر کشته و شمار دیگری زخمی شدند. تصاویر ویدیوئی از محل این حادثه وقوع آتش‌سوزی گسترده را نشان می‌داد. به گزارش ایسنا، اکثر قربانیان این حادثه از آذربایجان شرقی بودند.
آقای ترکان گفته است "اینکه قصور یا تقصیر در وقوع این حادثه متوجه کیست در دست بررسی است." وی افزوده است که از کارخانه اتوماسیون راه آهن و شرکت پیمانکار آن هم بازدید شده و کمیسیون ویژه برای تدوین و ارائه گزارش نهایی به رئیس جمهوری منتظر اعلام نظر کمیسیون سوانح راه آهن است.
در پی وقوع حادثه تصادف قطار در هفت خوان، به دستور معاون اول رئیس جمهوری کمیته ویژه بررسی متشکل از اکبر ترکان، مشاور ویژه رئیس جمهوری، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری، رئیس اسبق شرکت راه آهن، مشاور معاون اول رئیس جمهوری و استانداران آذربایجان شرقی و سمنان برای بررسی علت وقوع این حادثه تشکیل شد.
تصادیفکپی رایت تصویرایسنا
Image captionپس از برخورد دو قطار آتش سوزی رخ داد
در ارتباط با این حادثه، معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی در یک برنامه تلویزیونی، ضمن عذرخواهی از مردم، از سمت خود استعفا داد. وی گفت که "تقصیر مشکلات به وجود آمده به عهده عوامل انسانی بوده که در این حادثه تصمیماتی اشتباه گرفته بودند"
روز یکشنبه نیز، روابط عمومی راه‌آهن ایران در اطلاعیه‌ای جزییاتی از سانحه برخورد قطارهای مسافری در منطقه گرداب ـ‌ هفت‌خوان را منتشر کرد. این اطلاعیه حاوی توالی رخدادها از ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه صبح تا ساعت ۷ و ۲۲ دقیقه، زمان برخورد دو قطار بوده و نتیجه گرفته است که "براساس مستندات موجود، مأمورین کنترل ترافیک شاهرود، مامورین اپراتور سی تی سی، مامورین قطار ۴۸۰۲ تبریز -مشهد و مامورین قطار ۳۲۴۲ سمنان-مشهد ازجمله افراد درگیر در این حادثه بوده‌اند."
در ارتباط با این حادثه، چند نفر بازداشت شده‌اند.
همزمان، مدیر روابط عمومی راه آهن شمال از تصادف قطار و تلفات آن در این مسیر خبر داده است.
علی حسن‌نژاد گفته است که یک وانت با دو سرنشین در برخورد با قطار در ساری دچار آتش‌سوزی شد و هر دو سرنشین وانت جان خود را از دست دادند. به گفته آقای حسن‌نژاد، سرنشینان این وانت اهل استان اردبیل بودند که برای خرید مرکباب به مازندران آمده بودند.
وی افزود که مشاهدات اولیه نشان می‌دهد که دلیل حادثه عبور خودرو از روی ریل در محدوده ممنوعه بوده است. مدیر روابط عمومی راه آهن شمال گفته است که قطار درگیر در این تصادف پس از بازسازی به مسیر خود ادامه داده و کارشناسان در حال بررسی در محل وقوع حادثه هستند.

موضوعات مرتبط

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar