söndag 20 november 2016

ایران، اسلام ولایتی را به عراق دیکته می‌کند

ایران، اسلام ولایتی را به عراق دیکته می‌کند

یک ماه پیش بود که مجلس اسلامی عراق تحت تاثیر نفوذ ایران خرید و فروش مشروبات الکلی در این کشور را ممنوع اعلام کرد.
iran_iraq
به گزارش«محبت‌نیوز» وب‎سایت شبکه خبری “فاکس‌نیوز” در گزارشی به زندگی کولبرهای کُرد ساکن نوار مرزی ایران و عراق پرداخته که برای امرارمعاش خود مجبور هستند کیلومترها مسیر سخت کوهستانی را طی کنند و موادغذایی، لوازم الکترونیکی و حتی خطرناک‌تر از آن انواع مشروبات الکلی را حمل کرده تا از این راه لقمه‌ نانی گیرشان آید.
در این گزارش به خطرات جانی فراوان راه از جمله تیراندازی گشت‌های مرزی جمهوری اسلامی به آنان و همینطور انفجار مین‌های برجای مانده از دوران جنگ اشاره شده است. همچنین عنوان گردید مشروباتی که از آن سوری مرزها به ایران وارد می‌شوند تا سه برابر قیمت فروخته می‌شوند اما در این بین پول زیادی گیر کولبرها نمی‌آید.
بخش دوم این گزارش مربوط به مصوبه تازه پارلمان عراق است که خرید و فروش مشروبات الکلی در این کشور را ممنوع کرده است. بسیاری از کارشناسان عنوان می‌کنند که مجلس عراق تحت تاثیر ایران این لایحه را تصویب کرده است.
گروهی هم بر این باورند ممنوعیت فروش مشروبات الکلی در عراق بازار سیاه این محصول را همانند ایران برقرار می‌کند.
جولیانا تامورازی، بنیانگذار شورای «امداد مسیحی عراق» مستقر در آمریکا می‌گوید: «ایران چندین دهه است که می‌خواهد عراق را در کنترل خود بگیرد و الان این فرصت را دارد تا ارزش‌های اسلامی محافظه‌کارانۀ خود را بیشتر به عراق دیکته کند و دومین ایران شیعه‌مذهب را در آنجا شکل بدهد».
خالد رومی عضو پارلمان عراق و یکی از رهبران جامعه مذهبی مندائیان این کشور می‌گوید «در ظاهر احکام ممنوعیت الکل خفه کردن اقلیت‌ها و وادار کردن آنها به خروج از کشور است، اما در حقیقت تهدیدی بزرگتر و شوم‌تر از این‌ها است».
او اضافه کرد «مسئله فقط سرکوب اقلیت‌ها نیست بلکه هدف قرار دادن آزادی‌های فردی برای همه است. هدفِ بزرگ‌تر همین آزادی‌های فردی است».
راسلی المالکی کارشناس مالی و نویسنده در بغداد می‌گوید «تصویب این قانون یکی از احمقانه‌ترین تصمیماتی است که تاکنون اتخاذ شده است».

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar