fredag 18 november 2016

برنامه‌ریزی‌ ایران برای نفوذ دینی و نظامی در آفریقا

برنامه‌ریزی‌ ایران برای نفوذ دینی و نظامی در آفریقا

روزنامه شرق‌الاوسط در گزارشی به تلاش‌های ایران برای پیاده کردن برنامه‌های دینی و نظامی در کشورهای آفریقایی با نفوذ در بین گروه‌های افراط‌گرا پرداخته است.
afrika_islam
به گزارش «محبت‌نیوز» تلاش‌های ایران برای نفوذ دینی و نظامی در کشورهای آفریقایی برای تاثیرگذاری مدنی و سیاسی در آن‌ها در جهت منافع جمهوری اسلامی دولت‌های عربی و آفریقایی را نگران کرده است.
روزنامه شرق‌الاوسط با اشاره به برگزاری چندین همایش و نشست توسط ایران نوشته نهادهای دینی در ایران برای گسترش شیعه‌گری و ترویج باورهای مهدوی در ۳۰ کشور آفریقایی برنامه‌ریزی کرده‌اند. به نوشته این روزنامه ایران سه دهه است که برای نفوذ در آفریقا تلاش می‌کند.
در ادامه این گزارش آمده در میان بحران‌ها و ناآرامی‌های بین‌المللی برسر قاره سیاه، تهران مشغول کار بر روی پروژه ایجاد یک نقش مستقل و تاثیرگذار در کشورهای دیگری آفریقایی است. تاثیری که دور و متفاوت از دیگر قدرت‌های پرتنش در غرب این قاره است.
طبق گفته محققان در تهران دستیابی به این هدف جهت تثبیت منافع ایران در آفریقا بسیار موثر است تا بتوان از طریق آن یک سیستم بین‌المللی شیعی که پیرو ولایت فقیه است را در این قاره ترویج داد.
در واقع این سیستم به دنبال ایجاد شبکه‌ای واحد و مستقل از روحانیون یا به تعبیری دیگر مبلغانی است شیعه مذهب که از منافع ایران حمایت می‌کنند و در پی اهدافی با رنگ و بوی پروپاگاندا هستند. گسترش سازمانی اجتماعی، مذهبی و نظامی و غیرنظامی ایران با کمک نیروهای حزب‌الله نیجریه به رهبری زکاکی یکی از همین فعالیت‌ها بود.
در سال‌های اخیر ایران تلاش زیادی کرده در کشورهای آمریکای لاتین به خصوص ونزوئلا و در اروپای شرقی به خصوص بلاروس و اوکراین با صرف هزینه‌های کلان گروه‌ها و تشکل‌های اسلامی ایجاد کند. ترویج باورهای دینی و موازی با پیاده‌کردن سیاست‌های توسعه‌طلبانه نظامی در کشورهایی نظیر سودان و گینه بارها خبرساز شده است.
بخشی از فعالیت‌های گروه‌های شیعی حامی ایران در آفریقا قاچاق اسلحه و مهمات و اهداف تروریستی است.
پیش از این هم ایران تلاش زیادی برای جذب دانشجویان و طلاب آفریقایی برای حضور در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه داخل کشور کرده بود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar