Khavaran-1384-3
عکس‌ها مربوط به یکی از معدود مراسم یادبود برگزارشده در “خاوران” در شهریورماه ۱۳۸۴ است.
تقاطع: ماموران امنیتی جمهوری اسلامی از حضور خانواده‌های و نزدیکان اعدام‌شدگان سیاسی تابستان ۱۳۶۷ در گورستان خاوران تهران جلوگیری کردند و به آن گفتند که تا پایان شهریور‌ماه حق ورود به این گورستان را ندارند.
خانواده‌های اعدام‌شدگان دهه‌ی شصت، هر سال در نخستین جمعه‌ی شهریور و آخرین جمعه‌ی سال مراسم یادبودی را در گورستان خاوران برگزار می‌کنند که غالبا با برخوردهای امنیتی و گاه بازداشت شرکت‌کنندگان در این مراسم همراه بوده است.
بر اساس گزارش‌ها، برخورد نیروهای امنیتی با کسانی که قصد ورود به “خاوران” در روز جمعه (۶ شهریور-۲۸ آگست) را داشتند نیز خشونت‌آمیز بوده و در این میان، تعدادی هم بازداشت شده‌اند.
در تابستان ۱۳۶۷، چندین هزار نفر از زندانیان سیاسی عمدتا وابسته به سازمان مجاهدین خلق و سازمان‌های چپ‌‌گرا با دستور مستقیم آیت‌الله خمینی به صورت مخفیانه اعدام شدند.
تصمیم‌گیری در خصوص اعدام این زندانیان که بسیاری‌شان در حال سپری کردن دوران محکومیت زندان خود بودند، به یک کمیته‌ی سه نفره متشکل از مصطفی پورمحمدی، مرتضی اشراقی، و حسین‌علی نیری سپرده شد.
آقای پورمحمدی هم‌اکنون وزیر دادگستری در دولت حسن روحانی است.
هم‌چنین، اجساد این اعدام‌شدگان هیچ‌گاه به خانواده‌های‌شان تحویل داده نشد و تنها مکان‌هایی به عنوان گور دسته‌جمعی آن‌ها مشخص گردید که شناخته‌شده‌ترین‌شان، گورستان خاوران در جنوب شرقی تهران است.
Khavaran-1384-2
Khavaran-1384-1