måndag 31 augusti 2015

وزیر صنعت ایران تحریم‌کنندگان خرید خودروی داخلی را ضدانقلاب خواند

وزیر صنعت ایران تحریم‌کنندگان خرید خودروی داخلی را ضدانقلاب خواند

  • 6 ساعت پیش
Image copyrightTASNIM
محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در واکنش به کمپین نخریدن خودروهای ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، حمایت از این اقدام را "گناه و خلاف" دانست و گفت: "هر کس این را بگوید ضدانقلاب است".
آقای نعمت‌زاده انتظار مردم برای کاهش قیمت خودروهای داخلی را "بسیار طبیعی" خواند، اما ارزان شدن محصولات داخلی را در شرایط فعلی رد کرد.
او گفت: "همین که پس از توافق (هسته‌ای)، قیمت خودروها افزایش نیافت و تثبیت شد به معنای کاهش قیمت است."
از چندی پیش کمپینی با عنوان "خرید خودروی صفر ممنوع" در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسانی راه افتاده که گستردگی دامنه آن واکنش رسانه‌ها و مقام‌های مسئول را به دنبال داشته است.
حامیان این کارزار، تفاوت قیمت تمام‌شده خودروهای ساخت داخل با قیمت فروش آن به مشتری را بیش از اندازه می‌دانند و تلاش می‌کنند مردم را از خرید خودروی صفرکیلومتر ساخت داخل منصرف کنند.

در انتظار محصولات خارجی

آقای نعمت‌زاده امروز دوشنبه ۹ شهریور در نشستی خبری کمپین نخریدن خودرو را "خیانت به منافع ملی" خواند و کاهش قیمت را در شرایط فعلی به ضرر خودروسازان دانست.
او با اشاره به تولید روزانه بین ۴ تا ۵ هزار دستگاه خودرو در ایران، انباشت خودروهای تولید داخل در پارکینگ شرکت‌های خودروسازی را مسئله‌ای طبیعی خواند و دلیل آن را فاصله زمانی بین سفارش و تحویل خودرو عنوان کرد.
به نظر می‌آید اشاره وزیر صنعت ایران به تصاویری است که از پارکینگ خودروسازان دست‌به‌دست می‌شود و با استناد به آن گفته می‌شود که فراخوان‌ تحریم خودروهای ساخت سایپا و ایران‌خودرو باعث کاهش فروش آنها و انباشت محصولاتشان شده است.
چشم‌انداز لغو تحریم‌های ایران باعث شده است که بعضی شرکت‌های خودروسازی اروپایی مذاکره برای بازگشت به ایران را آغاز کنند. این شرایط انتظار ورود محصولات خارجی و به تبع آن شکستن قیمت خودروهای داخلی را ایجاد کرده است.
بر همین اساس حامیان کمپین تحریم خرید خودروی ایرانی از مشتری‌ها می‌خواهند که مدتی صبر کنند.
اما احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، چندی پیش این تصمیم را اشتباه خواند و از مردم خواست تحت تاثیر این گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی قرار نگیرند "زیرا اگر شرکت‌های داخلی را درحین تحویل خودرو ببینند با موجی که بر علیه خودروسازان در حال حرکت است، همراه نمی‌شوند".

مطالب مرتبط

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar