söndag 30 augusti 2015

ستارگان جهان برای کودکان ام‌اس ندویدند؛ دعوای آخر بر سر ۶۶ میلیون تومان!

ستارگان جهان برای کودکان ام‌اس ندویدند؛ دعوای آخر بر سر ۶۶ میلیون تومان!

تیم ستارگان ایرانایران وایر : وقتی می‌خواستید وارد ورزشگاه شوید و بلیت‌هایی که قیمت آن ها از هشت هزار تومان شروع می‌شود را می‌خریدید، احتمالاً ته دل‌تان می‌گفتید که این لذت بخش ترین هزینه ای است که تا آن روز برای خرید یک بلیت فوتبال پرداخت کرده‌اید.
 
می رفتید که هم جمعی از ستاره‌های بازنشسته فوتبال مثل «فیگو»، «کارلوس»، «کاناوارو» و «داویدز» را ببینید و هم از بازی ستاره‌هایی مثل «کریمی»، «عابدزاده»، «استیلی« و «زرینچه» لذت ببرید. این‌ها به کنار، شما انگار ته وجودتان داشتید از کمک به کودکان مبتلابه «ام‌اس» لذت می‌بردید.
 
تیم ستارگان جهانقرار بود عواید بازی ستارگان جهان و ستاره‌های فوتبال ایران خرج درمان کودکان مبتلابه بیماری ام‌اس شود. رایزنی‌های اولیه این بازی را «حسین یاریار»، مربی و سرپرست تیم «هنرمندان ایران» انجام داد. او در کنفرانسی پیش از بازی تیم‌های ستارگان جهان و ستارگان فوتبال ایران گفته بود: «استدلال من برای "میشل سالگادو"(ستاره پیشین "رئال مادرید" و مدیر کنونی تیم ستارگان جهان) این بود که من بچه "شوش" تهران هستم و تو بچه "شوش" مادرید. هر دو هم دفاع راست بازی می‌کردیم.»
 
همه این صحبت‌های صمیمانه موجب شد تا تیم ستارگان که با شرکت در مسابقه های دوستانه جهانی به نفع نهادهای خیریه کار می‌کند، حاضر شود با مبلغی که نصف قیمت تعیین شده برای حضور در چین یا سنگاپور بود، به ایران بیاید.»
 
هزینه‌های ورود تیم ستارگان جهان به تهران را شرکت «کرمان خودرو» متقبل شد. تمامی هزینه‌های رفت‌وآمد و همین‌طور اسکان این ستاره‌های بین‌المللی را شرکتی برعهده گرفته که در فصل جاری به همراه «آل اشپورت»، اسپانسرینگ تیم‌های ملی فوتبال ایران را هم برعهده ‌گرفته است. مدیران کرمان خودرو از اعلام رقم حدودی حضور ستارگان جهان خودداری کردند و فقط هدف خود را شرکت در یک کار خیرخواهانه دانستند. اما واقعاً همه‌چیز خیرخواهانه است؟
 
بر اساس قراری که از پیش بینی مدیران دو تیم منعقد شده بود، مقرر شد «تمامی» درآمد حاصل از این بازی صرف درمان کودکان مبتلابه ام‌اس در ایران شود. تمامی درآمد یعنی هرآن چه از فروش بلیت، آگهی‌های محیطی و البته کمک های شخصی و مردمی به‌دست می‌آمد. اما گویا قرار نیست حتی نیمی از آن چه از قِبَلِ حضور ستارگان فوتبال جهان در ایران به‌دست آمده، به بیماران مبتلابه ام‌اس برسد.
روز یک شنبه روزنامه «اعتماد» در گزارشی با تیتر «به نام بیماران ام‌اس، به کام دیگران»، به سراغ «سیدحسن بابایی»، مدیرعامل «جامعه حمایت از بیماران ام‌اس ایران» رفت. او به اعتماد گفت: «قرار شد که ۲۰ تا ۳۰ درصد فروش بلیت به جامعه حمایت از بیماران ام‌اس ایران تعلق بگیرد و ۷۰ درصد باقی عواید فروش بلیت هم بابت هزینه‌هایی هم‎چون تشریفات و مخارج جزء صرف می‌شود. توافق فقط درباره بلیت‌ها بوده است.»
 
اگر این حقیقت که چرا کم ترین میزان درآمد از کم ترین منبع درآمدی (در مقایسه با کمک‌های مردمی و همین‌طور اسپانسر محیطی) به کودکان مبتلابه ام‌اس تعلق‌گرفته، عجیب است. اما تلخ‌ترین بخش داستان را می‌توان در نوع رفتار صداوسیما و مسوولان برگزارکننده این بازی دید.
 
طبقه اول ورزشگاه «آزادی» امروز یک شنبه گنجایش ۳۵ هزار هوادار و طبقه دوم گنجایش ۶۵ هزار تماشاگر را دارد. در روز بازی ستارگان پیشین جهان و ستارگان فوتبال ایران، بیش از ۸۰ درصد از گنجایش طبقه پایین و تمامی سکوهای بالای جایگاه طبقه دوم پر شده بود. اما گزارش گر صداوسیما در طول گزارش بازی بارها تاکید کرد که در این بازی فقط ۲۰ هزار نفر به ورزشگاه رفته‌اند. این یعنی هم صداوسیما و هم مسوولان تیم هنرمندان و البته شرکت کرمان خودرو حتی رضایتی به پرداخت کامل مبلغ موردنظر بلیت‌فروشی به انجمن حمایت از کودکان مبتلابه ام‌اس ندارند.
 
اگر میانگین هر بلیت را 10 هزار تومان برآورد کنیم، با تعداد 20 هزار تماشاگر که صداوسیما مصرانه آن را اعلام می‌کرد، سهم این انجمن از بازی خیرخواهانه فقط 66 میلیون تومان خواهد بود. درحالی‌که قیمت هر تبلیغ پشت دروازه در این مسابقه از سوی بخش بازاریابی شرکت کرمان خودرو،متولی برگزاری بازی، ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود.

نکته قابل تأمل دیگر را می‌توان در ورود پای «کمیته امداد امام خمینی» به این بازی دید. در روزهایی که مدیران تیم هنرمندان در حال رایزنی برای حضور تیم ستارگان جهان در ایران بودند، با این پیشنهاد از سوی میشل سالگادو،مدیر تیم ستارگان جهان روبه رو شدند که عواید این مسابقه مانند تمام بازی های قبلی برای رفع سوءتغذیه ۴۰۰ هزار کودک ایرانی دهک‌های پایین و ساکن در مناطق محروم هزینه شود. اما ناگهان کمیته امداد با ورود به این موضوع، این طرح را منتفی کرد. هرچند مدیرعامل جامعه حمایت از بیماران ام‌اس ایران در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد ادعا می‌کند که کمیته امداد با طرح «همسفره»، به کودکان نیازمند و دهک پایین ایرانی کمک می‌کند و هیچ نقشی در تغییر نظر مسوولان برای تخصیص این درآمد نداشته است.
 
اما از مجموعه کرمان خودرو خبر می‌رسد که کمیته امداد قصد داشته است اسپانسر روی پیراهن بازیکنان تیم ستارگان جهان را به فروش برساند که این موضوع با مخالفت و ممانعت تیم ستارگان جهان روبه رو شده و به همین دلیل کمیته امداد اجازه تخصیص درآمد این بازی به زیرمجموعه خود را نداده است.

حالا باید منتظر بود و دید آن سهم یک سومی که از فروش بلیت‌های شما قرار است به‌جای «تمام درآمدهای حاصله از بازی» عاید کودکان مبتلابه ام‌اس شود، چه زمانی به‌حساب جامعه حمایت از این بیماران واریز خواهد شد. آیا همین ۶۶ میلیون تومان هم به کودکان ام‌اس خواهد رسید یا کرمان خودرو، سازمان لیگ و مجموعه تیم هنرمندان و صداوسیما قید همین ناچیز را هم می‌زنند!
+25
رأی دهید
-2
 
0
 
0
 
0
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar