Video Player
تقاطع: “دانلد ترامپ”، سرمایه‌دار و بیزنس‌من امریکایی که قصد کرده رییس جمهور امریکا شود، در ازای هر سخنرانی خود، ۱/۵ میلیون دلار به دست می‌آورد. این دو برابر رقمی است که بیل کلینتون، رییس جمهوری اسبق ایالات متحده برای هر سخنرانی کسب می‌کند.
کلینتون که سخنرانی چیره‌دست است، از زمان ترک کاخ سفید در سال ۲۰۰۰، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از محل سخنرانی‌هایش درآمد داشته است.
در رتبه‌ی سوم، رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک قرار دارد که برای هر سخنرانی ۲۷۰ هزار دلار می‌گیرد و درآمد سالانه‌ی او از سخنرانی‌هایش به حدود ۹ میلیون دلار می‌رسد.
“بِن بِرنِنکی”، رییس پیشین بانک مرکزی آمریکا، دیگر فردی است که مبلغ بالایی برای سخنرانی‌هایش درخواست می‌کند. او که پیش‌تر در مقام رییس “فدرال‌رزرو” سالانه ۲۰۰ هزار دلار درآمد داشت، اکنون برای هر سخنرانی مبلغی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار می‌گیرد.
بعد از بِرنِنکی، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین امریکا و کاندیدای پیش‌رو حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده‌ی این کشور قرار دارد که برای هر سخنرانی، ۲۰۰ هزار دلار دریافت می‌کند. او حتی برای یک سخنرانی بیست دقیقه‌ای، ۳۱۵ هزار دلار از “ای.بِی” (ebay) گرفته است.
در جایگاه بعدی، جرج دبلیو بوش، رییس‌جمهوری پیشین امریکا قرار دارد که برای هر سخنرانی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار دریافت می‌کند. او از زمان ترک کاخ سفید در سال ۲۰۰۸، بیش از ۱۵ میلیون دلار درآمد از محل سخنرانی‌هایش کسب کرده است.
اما کلینتون‌ها، عضو دیگری نیز دارند که برای سخنرانی‌هایش دستمزد بالایی دریافت می‌کند. “چلسی” تنها دختر بیل و هیلاری کلینتون که عضو هیات مدیره “بنیاد کلینتون” است، ۷۵ هزار دلار برای هر سخنرانی دریافت می‌کند که تمام این درآمد به بنیاد خانوادگی اختصاص می‌یابد.
ویدئوی “بیزنس اینسایدر” از مقایسه‌ی درآمد ترامپ و دیگر سخنوران سیاسی و اقتصادی امریکا را ببینید.