söndag 30 augusti 2015

هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در مورد اجرای طرح عفاف و حجاب

هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در مورد اجرای طرح عفاف و حجاب

  • 4 ساعت پیش
صحن مجلسImage copyrightMEHR
مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در مورد "طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب" گزارشی منتشر کرده و خواهان مسکوت ماندن آن در مجلس شده است.
در این گزارش هشدار داده شده که اجرای چنین طرحی بین حکومت و مردم شکاف ایجاد می‌کند و ممکن است به مقاومت مردمی بینجامد.
تهیه کنندگان این گزارش تجربه هایی مانند گشت ارشاد و مبارزه پلیس با تجهیزات دریافت امواج ماهواره را ناموفق ارزیابی کرده اند و در مورد تکرار چنین تجربه هایی هشدار داده اند.
آنها نوشته اند که دلیل اصلی ناکامی چنین تجربه هایی "فقدان مطالبه و درخواست عمومی در جامعه" است.
در گزارش مرکز پژوهش های مجلس ایران همچنین هشدار داده شده که اجرای چنین طرحی، علاوه بر ایجاد مقاومت سیاسی و رسانه ای، می تواند به افزایش فشارهای بین المللی بر ایران به اتهام نقض حقوق بشر بینجامد.
در طرح مذکور که کلیات آن سال گذشته به تصویب مجلس رسید، برای "کشف حجاب" یا روزه خواری در اتومبیل ۱۰۰ هزار تومان جریمه، برای کارمندانی که حجاب اسلامی را رعایت نکنند توبیخ و کسر حقوق و برای نصب کنندگان و تعمیرکنندگان تجهیزات دریافت امواج ماهواره تا ۸ میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است.
پرداخت جریمه بی حجابی در اتوموبیل بر عهده راننده خواهد بود و مأموران پلیس مستقیما برگه جریمه را صادر می کنند.
تهیه کنندگان گزارش مرکز پژوهش های مجلس نوشته اند که هدف این طرح ایجاد ضمانت اجرایی برای قوانین ضد بدحجابی بوده، اما این کار از طریق تقلیل بی حجابی از "جرم" به "تخلف" انجام شده که به گفته آنها، عملا آن را به امری در حد نبستن کمربند ایمنی فرو کاسته که با پرداخت جریمه قابل حل است.
بند دیگری از طرح مذکور، کارفرمایان را به جلوگیری از اختلاط زن و مرد در محیط کار موظف و ساعات کار زنان را جز در مورد پرستاران، پزشکان و مهمانداران هواپیما به ۷ صبح تا ۱۰ شب محدود می کند.
اما کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس هشدار داده اند که اجرای چنین قانونی باعث می شود کارفرمایانی که فضای کافی برای تفکیک کارکنان زن و مرد را ندارند، کارمندان زن را اخراج کنند و زنان برای اشتغال به محیط هایی رانده شوند که نظارتی بر آنها وجود ندارد.
طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب را سال گذشته ۳۶ نماینده مجلس تهیه و به مجلس ارائه کردند. محمد دهقان، غلامعلی حداد عادل، غلامرضا مصباحی مقدم، روح الله حسینیان، مهرداد بذرپاش، حسین نجابت، فاطمه آلیا و حسن کامران از جمله امضاء کنندگان این طرح بودند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar