söndag 30 augusti 2015

تکمیل حصار ۱۷۵ کیلومتری مجارستان برای جلوگیری از ورود پناهجویان

تکمیل حصار ۱۷۵ کیلومتری مجارستان برای جلوگیری از ورود پناهجویان

دولت راست‌گرای مجارستان علیرغم مخالفت‌ها حصاری در مرز خود با صربستان کشید تا از ورود پناهجویان به اروپای جنوبی و غربی جلوگیری کند. تلاش‌های مقامات اروپایی برای کمک به پناهجویان اما همچنان ادامه دارد.
در حالی که هرروز بر شمار پناهجویانی که از طریق حوزه بالکان قصد ورود به قلمرو اتحادیه اروپا را دارند، افزوده می‌شوند، اکثر سیاستمداران اروپایی به فکر راه‌حل‌هایی برای کمک به این افراد هستند.
در این میان مجارستان حصاری میان مرز خود با صربستان کشیده است تا از ورود پناهجویان به این کشور و ادامه مهاجرت آن‌ها به دیگر کشورهای غرب اروپا جلوگیری کند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، ساخت این حصار که ۱۷۵ کیلومتر طول دارد و مدتها موضوع بحث و مناقشه بوده، سرانجام توسط دولت مجارستان تکمیل شده است. خبرگزاری رسمی مجارستان MTI روز شنبه ۲۹ اوت این خبر را به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کرد.
دولت راست‌گرا و محافظه‌کار مجارستان ابراز امیدواری کرده که از این پس پناهجویان کمتری از کشورهای حوزه بالکان به جنوب اروپا و از آنجا به شمال و غرب اروپا بیایند.
گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان در یادداشتی که در روزنامه "ولت ام زونتاگ" منتشر کرده نوشته است: «نه دریای مدیترانه و نه دیوار جدیدی که مجارستان به دور خود کشیده نمی‌توانند جلوی این انسان‌های درمانده را بگیرند.»
این سیاستمدار سوسیال دموکرات می‌‌افزاید: «ما اجازه نداریم جلوی این مهاجران را به سمت اروپا و در داخل اروپا با ایجاد "پرده آهنین" بگیریم. به جای آن باید آنها را راهنمایی کنیم، به هم‌پیوندی آنها با جامعه میزبان کمک کنیم و چشم‌اندازی از زندگی در سرزمین جدید به آنها بدهیم».
اقدام مجارستان در حالی صورت گرفته که وزیران داخلی کشورهای آلمان، فرانسه و بریتانیا در حال بررسی ایجاد مراکز بیشتری برای ثبت‌نام پناهندگان در ایتالیا و یونان هستند. وزیر کشور آلمان پس از دیدار با همتایان فرانسوی و بریتانیایی خود در پاریس گفت که این کشورها باید تا پایان سال جاری این قابلیت را پیدا کنند.
در ایتالیا و یونان باید مراحل اولیه پرسش و پاسخ از پناهجویان صورت گیرد تا بر اساس آن مشخص شود چه کسانی واقعا شرایط پناهندگی را دارند. کسانی که این شرایط را نداشته باشند به کشورهای خود بازگردانده می‌شوند.
دستگیری سه نفر در ارتباط با خفه شدن ۷۱ پناهجو در کامیون
پس از پیدا شدن جسد ۷۱ پناهجو در یک کامیون در وین، دادگاه مجارستان چهار مظنون به قاچاق انسان را بازداشت کرده است. به گفته دادگاه محلی شهر کِتزکِمِت، سه نفر از این افراد مجار و ۲۹، ۳۰ و ۵۰ ساله هستند و نفر چهارم یک افغان ۲۸ ساله است.
پلیس وین یک کامیون دیگر با ۲۶ پناهجو در داخل آن را توقیف کرده است. سه کودک که در معرض خفگی در این کامیون بودند کوتاه پیش از آنکه جان بدهند به بیمارستان منتقل شدند.
همبستگی مردم شرق آلمان با پناهجویان
در ایالت زاکسن آلمان که حملات به پناهجویان و کمپ‌های آنان در هفته گذشته شدت گرفته بود، شنبه شب نزدیک به پنج هزار نفر در شهر درسدن مرکز این ایالت دست به تظاهرات زدند.
در پی آن حدود ۴۰۰ نفر جلوی یکی از کمپ‌های پناهندگان در هایدناو در حمایت از پناهجویان تجمع کردند. این افراد به همراه تعداد زیادی از پناهجویان در شهر به رقص و پایکوبی پرداختند.
دادگاه قانون اساسی آلمان از صبح آن روز ممنوعیت تجمع در این شهر کوچک را لغو کرده بود. به همین دلیل نیروهای پلیس با حضور سنگین خود از این تجمع محافظت کردند. یک سخنگوی پلیس گفت که هایدناو شنبه شب آرامی را گذراند.
هایدناو در هفته گذشته شاهد حملات گروه‌های راست افراطی به کمپ‌های پناهجویان بود و شهردار این شهر نیز به دلیل حمایتش از پناهجویان از سوی راست‌های افراطی تهدید شده بود.
شهردار هایدناو که از حزب دموکرات مسیحی است به‌رغم این تهدیدها به روزنامه "زونتاگ اکسپرس" گفته که وی نه تنها عقب‌نشینی نخواهد کرد بلکه همچنان علیه نژادپرستی همچنان سخن خواهد گفت و به تلاش‌های خود در راستای همبستگی شهروندان هایدناو با پناهجویان ادامه خواهد داد.
وزیران داخلی ایالت‌های شرق آلمان نسبت به موج خارجی‌ستیزی که ایالت‌های آنها را نشانه گرفته هشدار داده‌‌اند.
وزیر داخله ایالت براندنبورگ گفته که نباید این پدیده را مختص آلمان شرقی بدانیم. وزیر داخله ایالت تورینگن از حزب چپ‌ها نیز می‌گوید: «ما از یک مشکل عمومی برای کل آلمان حرف می‌زنیم که همه آلمان باید با آن مقابله کنند».
آلمان در سال جاری میلادی ۴۵۰ هزار پناهجو را پذیرفته است و بر اساس آخرین ارزیابی‌ها شمار پناهجویان این کشور تا پایان سال به بیش از ۸۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

DW.COM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar