تقاطع: گری کاسپاروف، قهرمان سابق شطرنج جهان و از مخالفان سیاسی ولادمیر پوتین، از قانون‌گذاران امریکا خواست تا علاوه بر تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه، فورا اوکراین را از نظر نظامی تجهیز کنند.
آقای کاسپاروف که از ترس جانش، روسیه را ترک کرده در امریکا زندگی می‌کند، روز چهارشنبه (۴ مارچ-۱۳ اسفند) در مقابل اعضای کمیته‌ی جانبی “هم‌کاری اروپا و امنیت منطقه‌ای” سنای ایالات متحده قرار گرفت و در یک شهادت‌نامه با عنوان “پوتین بعد از اوکراین به کجا می‌رود؛ گرجستان یا مولداوی؟” گفت: «تحریم‌ها مهم هستند اما از همان شش ماه قبل (زمان آغاز تحریم‌ها) آشکار بود که برای باز داشتن پوتین کافی نیستند؛ و او باید باز داشته شود.»
وی هم‌چنین رییس جمهوری روسیه را به یک “غده سرطانی” تشبیه و تاکید کرد که غرب و امریکا باید رفتار کنونی‌شان با پوتین را به عنوان کسی که می‌شود با او صادقانه مذاکره کرد، متوقف کنند.
او هم‌چنین از بوریس نِمتسوف -مخالف سرسخت پوتین که جمعه‌شب در نزدیک کاخ کرملین به قتل رسید- به عنوان دوست و هم‌کار خود یاد کرد و با اشاره به اندوه خود در روزهای گذشته، خطاب به سناتورهای امریکایی گفت: «مشروعیت بخشیدن به رژیم بی‌رحم پوتین را متوقف کنید. این اعتقاد من و بوریس بود و آن‌چه بوریس به خاطرش جانش را داد باید آشکارا مورد حمایت قرار بگیرد. همان‌گونه که غرب از مخالفان اتحاد جماهیر شوروی پشتیبانی کرد.»
کاسپاروف اضافه کرد: «به مردم روسیه نشان بدهید که متحدانی در خارج از کشور دارند؛ همان‌طور که رونالد ریگان به ما در پشت پرده‌های آهنین گفت که می‌داند که دشمن او رهبران شوروی هستند و نه مردم آن.»
گفتنی است این نابغه‌ی شطرنج جهان، یک روز پیش‌تر نیز در گفتگویی با شبکه‌ی خبری بلومبرگ، از باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا خواست که کناره‌گیری کند.
او در پاسخ به این سوال که اگر در مقابل اوباما بنشیند چه چیزی از او خواهد خواست، گفت: «می‌گویم کناره‌گیری کن.»
کاسپاروف افزود: «یقین دارم همه‌ی قاتل‌‌ها و گردن‌کلفت‌های جهان روی ۲۲ ماه باقی‌مانده از دوره‌ی اوباما حساب کرده‌اند. او ثابت کرده که رهبری ضعیف است. کسی که در راس جهان آزاد قرار دارد و تنها فردی است که پوتین به عنوان یک رقیب بالقوه به او نگاه می‌کند. و حالا ببینید که اقدامات اوباما -و درواقع انفعال او- باعث شده که پوتین باور کند هر کاری بخواهد می‌تواند انجام بدهد. تمام مذاکراتی که اوباما در آن‌ها قرار دارد، کوبا و ایران، نشان‌دهنده‌ی ضعف وی است.»