tisdag 17 mars 2015

قام عراقی خواستار افزایش کمک نظامی غرب برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران شد

مقام عراقی خواستار افزایش کمک نظامی غرب برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران شد

علاوی در مورد خطر تشدید شکاف فرقه‌ای در عراق هشدار داده استمقامات عراقی در مورد خطر گسترش نفوذ ایران به دلیل مداخله در جنگ علیه دولت اسلامی هشدار داده‌اند.
 
ایاد علاوی، معاون رئیس جمهوری عراق، گفته است که آمریکا و سایر کشورهای غربی باید برای مقابله با نیروهای دولت اسلامی (داعش) تلاش بیشتری کنند و در غیر اینصورت، زمینه گسترش نفوذ ایران در عراق فراهم خواهد آمد.
 
آقای علاوه از سال ٢٠٠٤ تا ٢٠٠٥ نخست وزیر دولت انتقالی این کشور بود و از سال ٢٠١٤، یکی از معاونان رئیس جمهوری عراق بوده است. وی از شیعیان عراق است اما از سیاستمداران سکولار این کشور محسوب می‌شود.
 
ایاد علاوی در مصاحبه با جوناتان بیل، خبرنگار امور دفاعی بی‌بی‌سی، گفته است که آمریکا و کشورهایی مانند بریتانیا که صدام حسین را در سال ٢٠٠٣ سرنگون کردند در حال حاضر دارای "مسئولیت اخلاقی" هستند تا اقدام بیشتری علیه دولت اسلامی به عمل آورند و افزود که مقابله با این گروه بخشی از مبارزه بین‌المللی علیه خطری است که اروپا را نیز تهدید می‌کند.
 
معاون رئیس جمهوری عراق گفت که بدون مداخله بیشتر بین‌المللی در جنگ کنونی علیه دولت اسلامی، نابودی افراطگرایی بسیار دشوارتر خواهد شد.
 
آقای علاوی در این مصاحبه به ‌عملیات گروه‌های شبه نظامی شیعه تحت حمایت حکومت ایران و مشارکت ایران در عملیات جاری علیه دولت اسلامی اشاره کرد و گفت که ارتش عراق و شبه نظامیان شیعه در حال حاضر شهر تکریت را در محاصره دارند هر چند مرکز شهر همچنان در دست نفرات دولت اسلامی است.
اظهارات شبه‌نظامیان شیعه در مورد انتقام‌جویی در مناطق آزاد شده نگران کننده بوده استوی هشدار داد که سپردن جنگ با افراطگرایی دولت اسلامی به شبه‌نظامیان شیعه علاوه بر افزایش نفوذ حکومت ایران در عراق، باعث بیشتر شدن شکاف و رویارویی فرقه‌ای در عراق خواهد شد و خطرات بیشتری را در پی خواهد داشت. آقای علاوی گفت که شبه‌نظامیان شیعه به اقدامات تلافی جویانه علیه جمعیت سنی عراق دست زده‌اند و این برخورد می تواند زمینه ساز تشتت و تنش بیشتر و خطرناک‌تری شود.
 
معاون رئیس جمهوری عراق تاکید کرد که کشورش تنها به یک پیروزی نظامی نیاز ندارد بلکه مهمتر از آن، دستیابی به یک پیروزی سیاسی است.
 
پس از آنکه در تابستان سال میلادی گذشته، داعش توانست با فراری دادن نیروهای دولتی عراق، چند شهر این کشور را تصرف کند و تشکیل دولت یا خلافت اسلامی را اعلام دارد، برخی ناظران گفتند که دلیل قدرت گیری این گروه حمایت کسانی بوده که دولت سابق را به فساد مالی گسترده و تبعیض علیه اقلیت عرب سنی متهم می‌کردند.
 
دولت نوری مالکی تحت تسلط گروه‌های شیعه قرار داشت و به گفته مخالفان، امکانات مالی و مراکز قدرت حکومتی، به خصوص تشکیلات امنیتی را منحصرا به شیعیان سپرده و باعث نارضایی و رویگردانی اقلیت‌های قومی و مذهبی، به خصوص اعراب سنی، از دولت مرکزی شده بود.
هشدار مقام امنیت کردستان عراق
یک مقام ارشد دولت اقلیم کردستان عراق نیز در مورد همکاری شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران با ارتش عراق در جنگ علیه نیروهای دولت اسلامی ابراز نگرانی کرده است.

بارزانی گسترش نفوذ شبه‌نظامیان شیعه را خطرناک تر از داعش دانسته استمسرور بارزانی، پسر رئیس جمهوری دولت اقلیم کردستان عراق و رئیس سازمان امنیت منطقه‌ای این دولت، در مصاحبه با بی‌بی‌سی، دولت مرکزی عراق را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که روی آوردن دولت به شبه‌نظامیان بسیج مردمی عراق در جنگ با دولت اسلامی "می‌تواند مشکلی به مراتب بزرگتر از داعش را در پی داشته باشد."
 
اقای بارزانی در مصاحبه با جیم میور، خبرنگار بی‌بی‌سی، تاکید کرده که "همه عراقی‌ها باید در جنگ با داعش متحد شوند اما اگر انتقام‌جویی، اقدامات تلافی‌جویانه براساس فرقه و دین یا قومیت روی دهد، این وضعیت شرایط بسیاری پیچیده‌ای را ایجاد خواهد کرد."
 
اشاره آقای بارزانی به گزارش‌هایی حاکی از آن است که رهبران شبه‌نظامیان شیعه تهدید کرده‌اند که به تلافی کشتار شیعیان توسط نیروهای داعش، از این گروه و قبایل عرب سنی حامی آنان انتقام سختی خواهند گرفت.
 
این مقام دولت اقلیم کردستان گفته است که دولت عراق بودجه عملیات شبه‌نظامیان شیعه و تشکیلات اداری در مناطق تحت تسلط داعش را تامین می‌کند اما از دادن کمک مالی به پیشمرگه‌های کرد در جنگ با دولت اسلامی خودداری می‌ورزد. وی گفت: "دل حالیکه دولت عراق بودجه اداره موصل و مناطقی در استان انبار ررا که تحت کنترل داعش هستند تامین می‌کند، چرا از پرداخت پول به نیروهای کرد خودداری می‌ورزد؟ باید پرسید که متحدان دولت مرکزی عراق چه کسانی هستند؟ و مگر کردها و دولت مرکزی عراق در جنگ علیه دشمنی مشترکت شرکت ندارند؟"
اکثر اعضای بسیج مردمی عراق را شیعیان این کشور تشکیل می‌دهنددولت عراق به دلیل اختلاف با دولت اقلیم کردستان در مورد بهره‌برداری از منابع نفتی شمال این کشور، از پرداخت پول به دولت اقلیم کردستان خودداری کرده است.
 
در حال حاضر، واحدهای ارتش عراق با همراهی شبه‌نظامیان موسوم به بسیج مردمی عراق در جنگ علیه دولت اسلامی شرکت دارند. بسیج مردمی عراق عمدتا از شبه‌نظامیان شیعه تشکیل یافته که گفته می‌شود در عملیات علیه دولت اسلامی در عملیات آزادی سازی تکریت، نقشی محوری ایفا می‌کنند.
 
بسیج مردمی عراق در سال گذشته میلادی و در پی عقب نشینی ارتش عراق از برابر نیروهای دولت اسلامی با حمایت دولت مرکزی تشکیل شد اما برخی گزارش‌ها حاکی از اقدامات خشونت‌آمیز آنان علیه سنی‌های ساکن مناطق آزاد شده از تسلط داعش و عدم برخورد دولت مرکزی با این اقدامات بوده است.
 
گفته می‌شود حکومت ایران از طریق اعطای کمک‌های مالی و تسلیحاتی و اعزام مشاوران نظامی به شبه‌نظامیان شیعه کمک می‌کند و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نظامیان ایرانی مستقیما هدایت این نیروها را در دست دارند.
 
گزارش شده است که کمک ایران در پیشروی ارتش و بسیج مردمی عراق علیه نیروهای دولتی اسلامی در تکریت مهم بوده است هرچند آخرین گزارش‌ها از توقف پیشروی در تکریت حکایت دارد. مقامات دولتی علت این وضعیت را جلوگیری از افزایش تلفات نظامی و غیرنظامی عنوان کرده اما برخی دیگر از منابع، مقاومت نفرات دولت اسلامی و کمبود پوشش هوایی را دلیل توقف پیشروی دانسته‌اند.
+16
رأی دهید
-31
 
0
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar