tisdag 17 mars 2015

نگاه تازه پلیس ایران به چهارشنبه سوری: 'در کنار شما هستیم'

نگاه تازه پلیس ایران به چهارشنبه سوری: 'در کنار شما هستیم'

  • 3 ساعت پیش
پلیس ایران می گوید آئین چهارشنبه پایانی سال از جمله جشن‌های باستانی و به عنوان پیش درآمدی برای نوروز است
از برنامه ریزی برای برگزاری چهارشنبه سوری و بلند شدن صدای ترقه و انفجار در خیابان ها به نظر می رسد که نه شهروندان -دست کم در تهران - گفته های احمد خاتمی، سیاستمدار اصولگرا و یکی از امامان موقت جمعه تهران را جدی تلقی کرده اند و نه پلیس برنامه ای برای مقابله با شادی شهروندان دارد.
احمد خاتمی دو هفته پیش گفته بود که آنچه در چهارشنبه سوری اتفاق می افتد از منظر شرعی و باتوجه به اینکه مومنان را اذیت می کند، حرام است.
هر چند سالهاست که مراسم چهارشنبه سوری از یک آتش بازی ساده به مانوری جنگی تبدیل شده و ترقه و فشفشه جایش را به نارنجک های پرسروصدا داده است، اما گویا مخالفت کثیری از چهره های حکومتی در سال های گذشته با این سنت باستانی، تاثیر چندانی بر پشیمان کردن شهروندان از برگزاری این جشن نداشته است.
______________________________________________________________

چند اظهار نظر تازه درباره چهارشنبه سوری

  • بیانیه پلیس ایران: آئین چهارشنبه پایانی سال از جمله جشن‌های باستانی و سنت‌های قدیمی و دیرینه‌ای است که به عنوان پیش درآمدی برای نوروز، فرصتی برای کنار هم بودن را فراهم می آورد.
  • معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی: پلیس در چهارشنبه آخر سال و ایام نوروز، کنار شهروندان است.
  • آیت الله ناصر مکارم شیرازی از روحانیون قم در پایان آخرین درس خارج فقه در سال ۱۳۹۳:چهارشنبه سوری کاری خرافی است و تبدیل به بلایی برای مملکت شده است که مفهوم عاقلانه ای ندارد.
_______________________________________________________________
مرتضی مطهری که از او به عنوان یکی از تئورسین انقلاب اسلامی نام برده می شود، پیش از انقلاب با جشن چهارشنبه سوری مخالف بود و آن را "سنتی جاهلی و خرافی" می دانست. در آن سالها رسم بر این بود که خانواده ها آتشی می افروختند و زن و مرد از آتش می پریدند و می خواندند: زردی من از تو، سرخی تو از من.
مرتضی مطهری در نقد تندش همین بیت تمثیلی را به باد انتقاد می گرفت و از برگزاری چهارشنبه سوری به عنوان "سند حماقت" یاد می کرد که نباید هر ساله تجدید شود.
در سالهای پس از انقلاب البته هیچگاه سنت چهارشنبه سوری ترویج نشد و پلیس و رسانه های رسمی آن را عملی ناهمخوان با قانون و باورهای اسلامی می دانستند.
شماری از علمای حوزه علمیه قم نیز در سال های گذشته در فتاوی و اظهار نظرهای متنوعشان، این جشن گسترده را غیر اسلامی و نمادی از آتش پرستی و زرتشتی گری می خواندند.
با این حال از رغبت نسل جوان در تمام ۳۷ سال پس از انقلاب اسلامی به چهارشنبه سوری کاسته نشد و شاید آنگونه که برخی ناظران گفته اند همین محدودیت ها باعث شد تا محتوای جشن دگرگون شود و در شب چهارشنبه سوری، شهرهای ایران با انفجارهای پیاپی و دود و غبار و بوی تند مواد منفجره، چهره ای کاملا متفاوت با دیگر روزهای سال پیدا کند.
تعارض هویتی جمهوری اسلامی ایران با چهارشنبه سوری در دهه های اول انقلاب باعث می شد تا گروههای مخالف و منتقد -حتی گروه هایی که سابقه برخورد مسلحانه دارند- انگیزه ای داشته باشند و همواره در آستانه شب چهارشنبه آخر سال با انتشار اعلامیه و بیانیه، مردم را به "شورش" دعوت کنند.
سابقه نزدیک به ۴۰ ساله اخیر نشان می دهد جوانان و نوجوانانی که سرگرم آتش بازی و پرتاب ترقه هستند، احتمالا لحظه ای هم به سیاست فکر نمی کنند. می توان گفت حتی در حساس ترین شرایط سیاسی سال های اخیر و مثلا در سال ۸۸ و پس از اعتراضات به نتایج انتخابات پر حادثه ریاست جمهوری هم چهارشنبه سوری، رنگ و بوی سیاسی به خود نگرفت.
در سالهای پس از انقلاب البته هیچگاه سنت چهارشنبه سوری ترویج نشد و پلیس و رسانه های رسمی آن را عملی ناهمخوان با قانون و باورهای اسلامی می دانستند
اگر چه چهارشنبه سوری در اغلب سال های گذشته خطری سیاسی نبوده اما تقارن این جشن پر سر و صدا با ایام فاطمیه دل نگرانی هایی را برای برخی روحانیان و سیاسیون اصولگرا به همراه داشته است.
نماینده نور و محمود آباد، حداقل از این حیث چهارشنبه سوری را سیاسی دانسته است. عبدالوحید فیاض در گفتگویی با خبرگزاری فارس گفته که ممکن است دشمن از این مراسم سو استفاده کرده تا تقابلی با ایام فاطمیه ایجاد کند.
اما گویا در نیروی انتظامی نگاهی تازه ای به این جشن باستانی در حال شکل گیری است. شاید هم برخورد بی حاصل سه دهه گذشته باعث شده تا مسولان پلیس راهکاری دیگر اتخاذ کنند.
نوشته معاون اجتماعی نیروی انتظامی در آستانه چهارشنبه سوری چندان ربطی به اظهارات مخالفان این سنت ندارد. در این نوشتهکه عنوان آن "پلیس در چهارشنبه آخر سال و ایام نوروز، کنار شهروندان است" آمده است که "امروزه نیز وقتی پای صحبت کهنسالان کشورمان می نشینیم همگی بدون استثنا خاطرات خوش و نشاط انگیزی پیرامون شب چهارشنبه آخر سال دارند."
بیانیه پلیس ایران هم می گوید "آیین چهارشنبه پایانی سال از جمله جشن های باستانی و سنت های قدیمی و دیرینه ای است که به عنوان پیش در آمدی برای نوروز، فرصتی برای کنار هم بودن فراهم می آورد."
موضع نرم و آشتی جویانه پلیس در این بیانیه همچنان ادامه دارد و اذعان می کند که جوانهای ایرانی در چند ساله گذشته رفتار های عقلانی در پیش گرفته اند که با فلسفه وجودی این سنت هماهنگ است.
معلوم نیست چنین بیانیه ای تا چه حد به آمدن حسین اشتری فرمانده جدید نیروی انتظامی مربوط باشد اما هر چه هست نیروی انتظامی قول داده است که تنها با "برهم زنندگان نظم و اوباشگری" برخورد کند و نه با برگزارکنندگان چهارشنبه سوری.
با این حساب چهارشنبه سوری از نظر پلیس ایران حرام یا ممنوع به حساب نمی آید.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar