onsdag 18 mars 2015

'اصرار ظریف به حل مساله هسته‌ای از طریق شورای امنیت، مذاکرات را کند کرده'

'اصرار ظریف به حل مساله هسته‌ای از طریق شورای امنیت، مذاکرات را کند کرده'

  • 2 ساعت پیش
یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای به امیر پایور، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی که به محل مذاکرات رفته است، گفت: "ظریف درباره قطعنامه فصل هفتم کوتاه نمی‌آید و مذاکرات برای همین کند شده."
به گفته این منبع "حتی مسایل باقی‌مانده فنی هم قابل حل است ولی بدون قطعنامه فصل هفتم توافقی درکار نخواهد بود."
وزیر خارجه ایران پیش از این تاکید کرده بود که توافق با ۱+۵ باید با تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل نهایی شود.
با حل مساله از طریق شورای امنیت توافق نهایی برای همه کشورها الزام‌آور خواهد بود و تغییرات سیاسی درون کشورها اثری بر آن نخواهد گذاشت. جمهوری‌خواهان آمریکا به ایران هشدار داده‌اند که توافق دولت باراک اوباما ممکن است در دولت بعدی نقض شود.

'تنها یک اختلاف'

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، صبح امروز گفت بعید است در این مرحله از مذاکرات نیاز به جمع شدن همه وزرای خارجه طرف مذاکره ایران (۱+۵) باشد.
آقای ظریف گفت: "هر زمان راه حل‌ها پیدا شد و شروع به توافق شد، شاید نیاز به حضور وزرا باشد اما فکر نمی‌کنم آن زمان الان باشد."
هیات‌های بلندپایه‌ای از ایران و آمریکا در سوئیس مشغول مذاکره درباره پرونده هسته‌ای ایران هستند. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است تنها یک اختلاف فنی باقی مانده اما سخنگوی کاخ سفید گفت احتمال رسیدن به توافق ۵۰ درصد است.
اظهارات مقام‌های ایرانی و آمریکایی در روزهای اخیر از نظر برخی ناظران به معنی گشایشی در مذاکرات تعبیر شده است.
محمدجواد ظریف درباره پیشرفت مذاکرات گفت: "توافق زمانی خواهد بود که تمام موضوعات به صورت متن مکتوب و به صورت ریز و دقیق تهیه شده باشد و آن وقت توافق خواهیم داشت. من بعید می‌دانم که در فاصله یکی دو روز آینده چنین چیزی رخ دهد."
او گفت رسیدن به راه حل‌ها و مکتوب کردن آنها قبل از اعلام تفاهم وزیران خارجه به کار مشترک کارشناسان نیاز دارد و هم‌اکنون گفتگوها در این مرحله است.
به گفته وزیر خارجه ایران این دور از مذاکرات تا روز جمعه ادامه خواهد داشت اما "اگر نیاز باشد بیشتر هم می‌مانیم."
امروز در ادامه مذاکرات میان ایران و آمریکا، وزرای امور خارجه دو کشور در لوزان سوئیس با هم دیدار کردند. علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا هم با هم دیدار داشته‌اند.
خبرگزاری تسنیم از قول عباس عراقچی، عضو هیات ایرانی، نوشت: "مباحث بعضا به شکل خوبی پیش می‌رود و برخی راه حلها هم روشنتر شده و در برخی موارد هنوز به کار بیشتر نیاز است."
طرفین پیشتر پایان ماه ژوئن (۹ تیر ۹۴) را به عنوان مهلت رسیدن به توافق نهایی تعیین کرده و گفته بودند که می‌خواهند بر سر چارچوب کلی توافق تا پایان ماه مارس (۱۱ فروردین ۹۴) به تفاهم برسند.
اما از آنجا که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، با توافق دو مرحله‌ای مخالفت کرده است، حساسیت مذاکرات جاری بیشتر شده است.

مطالب مرتبط

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar