00:00
05:31
تقاطع:‌ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، صبح روز سه‌شنبه (۳ مارچ-۱۲ اسفند) سخنرانی پرحاشیه‌اش در کنگره امریکا را انجام داد و در آن تاکید کرد که توافق هسته‌ای احتمالی میان جمهوری اسلامی و امریکا، یک توافق بد است که باعث به وجود مسابقه هسته‌ای شدن در خاورمیانه می‌شود و وضعیت این منطقه را از این که هست نیز بدتر می‌کند.
آقای نتانیاهو در این سخنرانی که بارها با تشویق‌های نمایندگان کنگره از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات قطع شد، نخست از حمایت‌های باراک اوباما و کنگره از اسراییل در سال‌های گذشته قدردانی کرد و پس از آن سخنرانی‌اش را به موضوع هسته‌ای ایران اختصاص داد.
ترجمه‌ی فارسی گزیده‌ی اظهارات او در این ویدئو در ادامه می‌آید:
- ما همه وظیفه داریم تا شرایطی را در نظر بگیریم که قابلیت‌های هسته‌ای ایران عملا نامحدود است و تحریم‌ها نیز برداشته شده‌اند. در این صورت، ایران آزاد خواهد بود تا به ظرفیت هسته‌ای خیلی بزرگی برسد که به این کشور توانایی تولید بمب‌های هسته‌ای بسیار زیادی می‌دهد.
- همسایگان ایران و اسراییل می‌دانند که ایران وقتی اقتصادش از قید و بند موجود رها شود، تهاجمی‌تر خواهد شد و حمایت بیشتری از تروریسم خواهد کرد.
- خیلی از این همسایه‌ها می‌گویند که در واکنش وارد مسابقه‌ی ساخت سلاح هسته‌ای خواهند شد. پس این توافق به بهتر شدن ایران نمی‌انجامد بلکه تنها خاورمیانه را بدتر خواهد کرد. معامله‌ای که قرار است برای جلوگیری از گسترش سلاح هسته‌ای باشد، جرقه‌ی مسابقه‌ی تسلیحات هسته‌ای را در یکی از خطرناک‌ترین بخش‌های جهان می‌زند.
- همه‌ی ما باید در کنار هم جلوی مارش پیروزی، برتری‌طلبی و ترور ایران را بگیریم.
- وقتی به موضوع ایران و داعش می‌رسیم، اینجا دیگر «دشمن دشمن شما، دشمن‌تان است».
- اجازه دادن به ایران برای رسیدن به سلاح هسته‌ای به معنی پیروزی در نبرد و شکست در جنگ است. ما نمی‌توانیم اجازه‌ بدهیم این اتفاق بیفتد.
- قبل از برداشتن تحریم‌ها، جهان باید سه چیز از ایران بخواهد: تهاجم به همسایگان خود را متوقف کند؛ از تروریسم در دنیا حمایت نکند؛ و تهدید به نابودی کشور من اسراییل، اولین و تنها کشور یهودی جهان را متوقف کند.
- ما می‌توانیم اصرار کنیم که محدودیت‌ها بر برنامه‌ی هسته‌ای ایران تا زمانی که این کشور به تجاوز در منطقه و جهان ادامه می‌دهد، برداشته نشود.
- اگر ایران می‌خواهد که مانند کشوری عادی با او رفتار شود، بگذارید اول مانند کشوری عادی رفتار کند.
- به ما می‌گویند که تنها آلترناتیو معامله بد کنونی، جنگ است. این درست نیست. آلترناتیو، یک معامله خیلی بهتر است.
- من می‌توانم به شما تضمین بدهم آن روزهایی که مردمان یهود در برابر نسل‌کشی توسط دشمنان‌شان منفعل بودند به سر آمده است.
- و یک قول دیگر به شما می‌دهم: حتی اگر اسراییل مجبور باشد تنها بایستد، این کار را خواهد کرد.
- اما می‌دانم که اسراییل تنها نخواهد ماند و امریکا در کنار اسراییل خواهد ایستاد.