måndag 16 mars 2015

تاثیر انتخابات اسرائیل در احیای روند صلح خاورمیانه

تاثیر انتخابات اسرائیل در احیای روند صلح خاورمیانه

  • 16 مارس 2015 - 25 اسفند 1393
با نزدیک شدن تاریخ برگزاری انتخابات اسرائیل، مبارزات انتخاباتی این کشور همچنان ادامه دارد گرچه به کندی پیش می رود.
این مبارزات سه ماه طول کشیده، مدتی که برای خالی شدن خزانه احزاب سیاسی و نیز پایان انرژی رأی دهندگان که در این مدت شاهد تبلیغات تمام نشدنی کاندیداها در ویدیوهای ارزان قیمت اینترنتی بوده اند، کافی بوده است.
با توجه به این که تازه ترین نظرسنجی نشان می دهد ائتلاف چپ میانه از حزب جنگ‌طلب لیکود بنیامین نتانیاهو پیشی گرفته، می توان گفت که مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۵ اسرائیل، اکنون به نقطه جوش رسیده است.
البته این نظرسنجی لزوما به این معنی نیست که آقای نتانیاهو، ناچار به کناره گیری خواهد شد چون هنوز می تواند یک دولت ائتلافی دست راستی تشکیل دهد. ولی چنین به نظر می رسد که شب انتخابات در ۱۷ مارس، شب پرهیجانی خواهد بود.
برای کسانی که از خارج نظاره‌گر این انتخابات هستند ممکن است تعجب آور باشد که روند صلح در حال احتضار و مأیوس کننده خاورمیانه، هرگز یک موضوع مهم در مبارزات انتخاباتی اسرائیل نیست.
البته از زمان جنگ خاورمیانه در سال ۱۹۶۷، که در جریان آن اسرائیل نوار غزه را که در اختیار مصر بود و نیز ساحل غربی متعلق به اردن را اشغال کرد، این، یک مسئله تاریخی و استراتژیک مهم برای اسرائیل و همواره در پشت صحنه مطرح بوده است.
اگر چه در این جنگ، اسرائیل بلندی‌های جولان را هم که به سوریه تعلق داشت، تصرف کرد ولی اشغال بلندی های جولان یک رشته مسائلی را که از نظر استراتژیکی با اشغال غزه و ساحل غربی متفاوت است پیش می آورد.
اولویت اقتصادی
رأی دهندگان اسرائیلی به این موضوع آگاه هستند که "اتحاد صهیونیستی" که از ائتلاف حزب کارگر اسحق هرتزوگ با جنبش هاتنوعا، به رهبری زیپی لیونی تشکیل شده، در مقایسه با آقای نتانیاهو اشتیاق بیشتری به مذاکره با فلسطینیان در باره معامله "زمین در برابر صلح" نشان خواهد داد.
در جریان مبارزات انتخاباتی، بحث و جدل کوتاهی هم در این باره در گرفت که آیا راه حل دو کشور اسرائیل و فلسطینیان، که آقای نتانیاهو در جریان سخنرانی ۶ سال قبل خود محتاطانه به آن اشاره کرده بود، هنوز معتبر است یا نه.
نظر فعلی نخست وزیر اسرائیل این است که در یک خاورمیانه بی ثبات که عراق و سوریه آن در حال از هم پاشیدن هستند، یک کشور جدید التأسیس فلسطینی می تواند به سرعت به سرزمینی غیر قابل اداره که به دست تندروهای اسلامی افتاده تبدیل شود.
منتقدین بی شمار آقای نتانیاهو ممکن است نظر کنونی او را بهانه دیگری برای اجتناب از توافقی بدانند که از ابتدا علاقه چندانی به آن نشان نمی داد. ولی یکی از دلایل تغییر نظر آقای نتانیاهو این است که می خواهد به مردم اسرائیل بقبولاند در مواردی که به امنیت کشور مربوط می شود، محتاطانه و به شیوه یک سیاستمدار ثابت قدم عمل می کند.
از این رو اگر چه ممکن است روند صلح خاورمیانه منشور بلورینی باشد که خارجیان تمایل دارند از درون آن سیاست های اسرائیل را ببینند، ولی مبارزات انتخاباتی کنونی بیشتر بر اقتصاد متمرکز است و مشکلاتی مانند هزینه سنگین مسکن که مردم عادی اسرائیل از عهده پرداخت آن برنمی آیند، از مهمترین نگرانی های مردم است.
همچنین آنچه که کارشناسان علوم سیاسی آن را نرخ پایین شرکت جوامع محافظه کار افراطی در اقتصاد و ارتش می خوانند، یک عامل مهم اصطکاک بالقوه بین احزاب سکولاری مانند جنبش یش عتید (آینده ای هست) با احزاب مذهبی مانند حزب شاس است.
عدم فوریت
یعقوب پری، رئیس سابق سرویس امنیت داخلی اسرائیل ( شیت بت) است. از آنجا که در آن سمت مسوولیت او خنثی کردن خطر متوجه از جانب گروههای پیکارجو بود، لازم بود که اطلاعات کاملی درباره روابط کشورش با جامعه فلسطینی داشته باشد.
او که قبل از فروپاشی دولت ائتلافی قبلی، وزیر علوم و تکنولوژی بود، در حال حاضر یک بار دیگر از طرف حزب میانه‌روی یش عتید، نامزد شده است.
آقای پری، به من می گوید صلح خاورمیانه موضوعی است که به دولت مربوط می شود نه مردم: "عامه مردم اسرائیل در باره هزینه زندگی و مسکن فکر می کنند و در خیابان ها ضرورت فوریت توافق با فلسطینیان یا یک برخورد منطقه ای، دیده نمی شود. این واقعیتی است که هنگامی که مبارزه انتخاباتی می کنید باید به آن توجه داشته باشید."
هنگامی که با نفتالی بنت، رهبر حزب ناسیونالیست دست راستی هابایت هایهود (بیت یهودی) در باره همین موضوع صحبت می کنید متوجه همان تنش هایی می شوید که قبل از فروپاشی ائتلاف سابق وجود داشت.
نفتالی بنت، که او نیز در کابینه قبلی شرکت داشت گفته هرگز نباید یک دولت فلسطینی در ساحل غربی تأسیس شود چون یک چنین کشوری به منزله تهدیدی برای کشور اسرائیل خواهد بود.
آقای بنت می گوید: "این (دولت فلسطینی) برای آینده اسرائیل فاجعه بار خواهد بود.... دادن زمین به فلسطینیان موجب برقراری صلح نخواهد شد و مصیبت به بار خواهد آورد...... فرمول زمین در ازای صلح، که غرب به آن چسبیده، کارگر واقع نخواهد شد."
رأی عرب های اسرائیلی
چنانچه دست راستی ها در انتخابات پیروز شوند نفتالی بنت، دوباره وارد کابینه خواهد شد، جایی که مخالفت خود را با هرگونه مانور دیپلماتیک بین المللی برای بازگرداندن دو طرف بر سر میز مذاکره نشان خواهد داد.
البته فلسطینیان ساکن نوار غزه و ساحل غربی در انتخابات اسرائیل شرکت ندارند- اگر چه شمار اندکی از ساکنان بیت المقدس شرقی که توانسته اند شهروندی اسرائیل را کسب کنند، از این قاعده مستثنی هستند.
ولی جمعیت عرب خود اسرائیل- فرزندان کسانی که پس از جنگ استقلال اسرائیل در سال های ۱۹۴۹-۱۹۴۸، در اسرائیل باقی ماندند، حق رأی دارند.
آنها حدود ۱۵ درصد واجدین صلاحیت برای شرکت در انتخابات را تشکیل می دهند و این نسبت، با رسیدن نوجوانان عرب اسرائیلی به سن مجاز برای شرکت در رأی گیری، افزایش خواهد یافت.
سه حزب سنتی عرب های اسرائیلی اکنون متحد شده و لیست واحدی تهیه کرده اند به این امید که تعداد عرب های اسرائیلی شرکت کننده در رأی افزایش یابد.
آیدا توما سلیمان، یکی از نامزدهای عرب های اسرائیلی به من گفت در صورت موفقیت قصد دارند روند صلح خاورمیانه را دوباره در برنامه ملی قرار دهند؛ بخصوص این که به عقیده آنها رابطه روشنی بین مسائل اقتصادی و امنیتی وجود دارد.
خانم سلیمان می گوید: "این (روند صلح خاورمیانه) باید موضوع محوری مبارزات انتخاباتی باشد. شما نمی توانید در باره هیچ موضوعی بحث کنید بدون این که آن را به مسئله ادامه اشغال و سیاست جنگی دولت های متفاوت اسرائیلی در چند سال گذشته ارتباط ندهید."
ولی یک چنین ارتباطی در جریان مبارزات انتخاباتی، نقش اصلی را در بحث های ملی نداشته است.
این که این موضوع با چه سرعتی دوباره اهمیت خواهد یافت، بستگی به این دارد که در انتخابات قریب الوقوع، راستگراها پیروز شوند یا چپگراها.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar