söndag 15 mars 2015

گزارشی درباره وضعیت سلامت زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در روزگار حصر

گزارشی درباره وضعیت سلامت زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در روزگار حصرdc493aca0ab743e06b30b00fe4f995fc-300x273

خبرگزاری هرانا – انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران گزارشی در مورد وضعیت سلامت زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در روزگار حصر منتشر کرد و اعلام کرد: خواسته ما همانا رفع کامل حصر از زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی است، امیدواریم این گزارش سبب شود تا در مدتی که این مطالبه مورد پیگیری دولت و دیگر نهادهای بالادستی واقع می‌شود، وضعیت سلامت محصوران، در اولویت توجه و اهتمام مردم و مسئولان قرار گیرد.
به گزارش هرانا به نقل از تارنمای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران متن کامل این گزارش به شرح زیر است:
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران
هر شکلی از اعمال مجازات‌های محدودکننده، با شکلی از حد گذاشتن بر بدن توأم است. چنین است دست بند زدن، به بند کشیدن، در حصر نهادن، زندانی یا تبعید کردن. سخن ما بر سر چند و چون قوانین مجازات نیست. سخن ما بر سر این نیست که اثراتی که اعمال حدود کیفری بر جسم محکومان و مجرمان می‌گذارد چه زمانی عادلانه است و چه زمانی نیست. در مورد کسانی که بدون طی کردن مراحل قانونی، از تفهیم اتهام تا صدور حکم، به حصر و بند گرفتار آمده‌اند چنین بحث‌هایی بدوا بلاموضوع است. سخن ما صرفا درباره مسئولیتی است که نسبت به جسم در حصر ایشان متوجه همگان است. دیگر چهار سال از حصر زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی گذشته است. در این روزگار، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در خانهٔ خود واقع در کوچهٔ اختر در نزدیکی میدان پاستور محصور بوده‌اند، و مهدی کروبی در خانهٔ امن نیروهای امنیتی در جوار اتوبان صدر، جایی که در آن یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر تهران به دست یک پیمانکار نظامی در طی این چند سال ساخته شد. شهروندان تهرانی که هر روز از پل صدر می‌گذرند محق‌اند بدانند که غبار و دودی که بر پا کردن این غول سیمانی برانگیخت، چه با ریه‌های شیخ مهدی کروبی کرده است و عوارض اعمال مجازات حصر بر سلامتی محصوران به چه میزان بوده‌ است.
در تنظیم این گزارش، ما از خبرهایی که در این سال‌ها دربارهٔ وضعیت سلامت محصوران منتشر شده بهره برده‌ایم. دسترسی به پروندهٔ پزشکی ایشان، که بعضاً با تأخیر در اختیار خانواده‌های موسوی و کروبی قرار گرفته، برای ما ممکن نبوده است. لذا تنها به گزارش آن قسمی که در خبرهای مختلف بازتاب یافته، بسنده کردیم. علیرغم دقتی که در سنجش خبر‌ها داشته‌ایم، صحت و سقم هر خبر به گردن منبعی است که نخست آن را منتشر کرده است. امیدواریم پیگیری و اطلاع رسانی دقیق‌تر و شفاف‌تر وضعیت جسمی محصوران، در سطحی بالا‌تر، توسط پزشکان متخصص و استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی، که ۱۹۳ تن از ایشان در سال ۱۳۹۲ در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور خواستار پیگیری جدی رفع حصر شده‌اند، صورت پذیرد.
پانزدهم تیرماه ۱۳۹۰ احترام‌السادات نواب صفوی، مادر زهرا رهنورد، در مصاحبه‌ای با اشاره به رنگ پریدگی و کاهش وزن ناگهانی زهرا رهنورد و میرحسین موسوی، توجه عموم را به وضعیت سلامت محصوران جلب کرد. صفوی در این مصاحبه از سلامت کامل دختر و دامادش در روزگاران پیش از حصر خبر داد و خواستهٔ میرحسین موسوی را مبنی بر پیگیری وضعیت جسمی‌اش تنها و تنها در یک بیمارستان رسمی متذکر شد. چهل روز بعد یعنی ۲۶ مرداد، پایگاه خبری صراط، منسوب به حسین شریعت‌مداری، خبری را مبنی بر وخامت حال میرحسین موسوی و حاضر شدن پزشکان بر بالین وی منتشر کرد و سکوت رسانه‌های اصلاح‌طلب را از سر انکار و ترس، ترس از فروپاشی متحدان خویش، دانست. همین جا باید اشاره کرد که در روزگار حصر، خانوادهٔ محصوران نسبت به انتشار اخبار مرتبط با وضعیت سلامت این سه تن، محتاط بوده‌اند. می‌رمحمود موسوی (برادر میرحسین موسوی) باری گفته است که بر اساس مصالح قرار نیست که خانوادهٔ آقای موسوی دربارهٔ وضعیت جسمانی وی اطلاع‌رسانی کنند. خانوادهٔ موسوی، در ازای هرگونه خبررسانی به قطع ارتباط کامل اعم از دیدار حضوری یا تماس تلفنی تهدید شده‌اند. هم چنین ارائهٔ برخی خدمات درمانی به مهدی کروبی مشروط به عدم اطلاع‌رسانی تا پایان روند درمان بوده است. یک روز پس از انتشار خبر صراط نیوز، یکی از نزدیکان میرحسین موسوی در مصاحبه‌ای، وخامت حال میرحسین موسوی را تکذیب کرد و بر سوء نیت چنین خبرسازی‌هایی انگشت نهاد. وی از سلامتی عمومی میرحسین موسوی در بررسی‌های بیمارستانی خبر داد و خواستار معاینهٔ میرحسین موسوی به دست پزشکان مورد اعتماد و انتشار منظم و رسمی بولتن وضعیت سلامت وی شد. در این اثنا، گزارشی از دیدار زهرا رهنورد و میرحسین موسوی با فرزندان خود در روز دوم شهریور ماه ۱۳۹۰ منتشر شد که از حالت رنجور، کاهش وزن مشهود و لرزش دست زهرا رهنورد خبر می‌داد. ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۰، فاطمه کروبی که خود برای معالجه از حصر به درآمده بود، اعلام کرد که بی‌خبری سه ماهه از همسرش مهدی کروبی، سبب نگرانی او شده است. او نیز بر خواستهٔ خود مبنی بر معاینهٔ مهدی کروبی به دست پزشک مستقل و معتمد خانواده پای فشرد. مطالبه‌ای که پیش‌تر نیز، انجمن اسلامی جامعهٔ پزشکی، در قطعنامهٔ پایانی نوزدهمین مجمع سالانهٔ خود در تیرماه ۱۳۹۰، بر آن تأکید کرده بود.
از سال ۱۳۹۱ به این سو، بسامد خبرهایی که چیزی را از وضعیت سلامت محصوران فاش می‌کرد، شدت یافت. دوم شهریور ماه ۱۳۹۱، میرحسین موسوی به دنبال انسداد عروق قلبی تحت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی قرار گرفت و پس از قرار دادن استنت در یکی از رگ‌هایی که قلب او را مشروب می‌کنند، شبی را در سی سی یو گذراند و سوم شهریور ماه از بیمارستان قلب بیرون برده شد. بنابر سخنرانی دکتر محمدرضا ظفرقندی در مراسم ۱۶ آذر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۹۱، پیگیری روند درمان سکتهٔ قلبی میرحسین موسوی با ۳ ماه تأخیر به دلیل ممانعت از انتقال ایشان به بیمارستان آغاز شد. در گزارش مورخ ۲۸ آبان ۱۳۹۱ از آخرین وضعیت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، به درد و ناراحتی قلبی مجدد میرحسین موسوی و نوسان شدید فشار خون وی اشاره شد. همچنین این گزارش، از لرزش بی‌سابقهٔ دست و صورت زهرا رهنورد خبر داد. به این‌ها علاوه کنید سلب مسئولیت تهیهٔ غذا از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را که منجر به اعتراض شدید و احساس عدم امنیت جانی نزد ایشان شد. احساسی که به قطع، تنها در این یک واقعه ریشه ندارد. زهرا موسوی، دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، در گفت‌و‌گویی به تاریخ ۲۰ خرداد ماه ۱۳۹۲، حادثه‌ای را فاش کرد که طی نخستین حضور میرحسین موسوی پس از بروز مشکلات قلبی، در بیمارستان معتمد مأموران امنیتی رخ داد. بنا بر این قول، با تبانی مأموران امنیتی و پزشکان برگزیدهٔ ایشان، ‌ پس از مثبت شدن تست ورزش میرحسین موسوی، پزشکان از خاموش کردن دستگاه -که برای جلوگیری از بروز عارضه­ی قلبی ضروری است – سرباز زده‌اند. متعاقب این واقعه میرحسین موسوی از مراجعه به بیمارستان برگزیدهٔ مأموران امنیتی، سراسر امتناع کرده است.
فاطمه کروبی در گزارشی به تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۹۱ نگرانی خود را از وضع نظافت و بهداشت محل حصر مهدی کروبی بیان کرد. او مشکل تنفسی مهدی کروبی را نیز، که در پی عدم دسترسی طولانی مدت وی به هوای تازه پدید آمده است، فاش کرد. درباب وضعیت خانهٔ امن نیروهای امنیتی، ‌ محل حصر انفرادی مهدی کروبی، فرزند او نیز جایی سخنی گفته است. در مصاحبهٔ مورخ ۲۹ تیر ۱۳۹۲، محمدتقی کروبی خانهٔ امن نیروهای امنیتی را، ساختمانی قدیمی توصیف کرده است که در آن حشرات و سوسک‌ها مهمانان دائمی مهدی کروبی‌اند. سم پاشی‌های مکرر و تنفس در آن فضای بسته، شاید علتی دیگر برای عارضهٔ تنفسی مهدی کروبی باشد. ۳۰ آبان ۱۳۹۱ مهدی کروبی پس از بروز علائم هشدار دهنده‌ای از قبیل کاهش شدید وزن، بی‌اشتهایی، ‌ سرگیجه و تهوع به مدت دو هفته، جهت انجام معاینات کلینیکی، اندوسکوپی و چند آزمایش دیگر، به یکی از بیمارستان‌های متعلق به نهادهای امنیتی منتقل و دوباره به محل حصر بازگردانده شد تا روند درمان به دست پزشکان معتمد دستگاه امنیتی تداوم یابد. در همین روز خانوادهٔ مهدی کروبی در پیامی خطاب به مردم ایران با اعلام نگرانی از وضعیت گوارشی او، بر مطالبهٔ خود که همانا به رسمیت شناختن حق دسترسی به درمان مستقل برای مهدی کروبی و پیگیری مراتب درمانی او زیر نظر پزشکان معتمد خانواده در یکی از بیمارستان‌های تهران است، تأکید کردند. ۲ روز بعد، ۲ آذر ۱۳۹۱ فاطمه کروبی در مصاحبه‌ای گفت که همسرش از عفونت گوارشی و تورم روده و معده در کنار بی‌اشتهایی، کم‌خوابی و سرگیجه رنج می‌برد و درمان دارویی او در محل حصر، در غیاب پزشکان و تنها از طریق مشورت تلفنی، دنبال می‌شود.
از یاد نبریم که تصویرهایی که به شکل بریده بریده، ایستا و شکسته در این گزارش جمع آمده‌اند، برش‌هایی از روندی پویا و پیش رونده‌اند. دردی که در جمله‌ای به آن اشاره می‌کنیم، دردی است که انسانی آن را هر لحظه احساس می‌کند؛ و زبان هرگز واسطه‌ای امین، برای بیان رنجی نیست که بدن با خود دارد. فاصله‌ای که میان دو بند طی می‌کنیم فاصله‌ای به اندازهٔ یک سال است که بدن‌هایی آن را به دردمندی و رنجوری گذرانده‌اند. ۲۰ خرداد ماه، چهار روز پیش از انتخابات ۱۳۹۲، زهرا موسوی گفت که مادرش، زهرا رهنورد، از درد شدید آرتروز در کتف و دست‌هایش رنج می‌برد و قند خون زهرا رهنورد نیز بالا رفته است. به علاوه او گفت که با نزدیک شدن به انتخابات، شرایط میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و ارتباط خانواده با ایشان سخت‌تر شده، و درمان آن‌ها تنها به دست پزشکان نامعتمد انجام می‌شود. روند درمان قلب میرحسین موسوی، که بنا بود اردبیهشت ۱۳۹۲، زیر نظر پزشکانی که مراحل پیشین درمان را انجام داده بودند، در بیمارستان قلب تهران، تداوم یابد، در آن زمان به تعویق افتاد و به بیمارستان انتخاب شده توسط نیروهای امنیتی ارجاع شد. پس از انتخابات و پیش از دست به دست شدن دولت، میرحسین موسوی با دو ماه تأخیر نسبت به تجویز زمانی پروتکل‌های پزشکی، ۱۱ تیر ۱۳۹۲ به بیمارستان قلب تهران اعزام شد. متعاقباً یک خبرگزاری، وضعیت جسمی و نتایج آزمایش‌های میرحسین موسوی را خوب و عادی گزارش کرد. خبرگزاری دیگری اما، خبر از سرگیجه و افت فشار خون مداوم میرحسین موسوی داد و نوشت که علیرغم اصرار پزشکان متخصص مبنی بر بستری شدن میرحسین موسوی، مأموران امنیتی با این مسئله مخالفت کرده‌اند. بنا به همین گزارش اخیر، وضعیت آرتروز شدید زهرا رهنورد مورد رسیدگی پزشکی قرار نگرفته است. پنج‌شنبه ۲۷ تیر ماه ۱۳۹۲ میرحسین موسوی دچار درد و ناراحتی گوارشی شد و پنج روز بعد یعنی سه شنبه ۱ مرداد به بیمارستان مورد نظر نیروهای امنیتی منتقل شد. پزشکان این بیمارستان تصمیم به عمل جراحی میرحسین موسوی گرفتند. با پیگیری خانوادهٔ موسوی و معاینهٔ وی به دست پزشکان معتمد خانواده، مشخص شد که تشخیص قبلی نادرست بوده و مشکل وی تنها با درمان دارویی قابل رفع است. پزشکان معتمد با انجام عمل جراحی بر میرحسین موسوی مخالفت کردند. متعاقب این واقعه، روز چهارشنبه ۲ مرداد، میرحسین موسوی از بیمارستان معتمد نیروهای امنیتی به بیمارستان سینا منتقل شد و با سپری کردن حدود ۱۰ روز بستری در این بیمارستان و بهره‌مندی از درمان دارویی، مرخص شد. بنا به اخبار منتشر شده، خانوادهٔ موسوی در این مدت از رفتارهای مسئولان در مقایسه با گذشته رضایتمند بودند. در خبری دیگر که ۱ آبان منتشر شد، انجام چک‌آپ دوره‌ای میرحسین موسوی، در موعد مقرر و با حضور پزشکان معتمد در مرکز پزشکی نور، مورد تصدیق قرار گرفت.
در مصاحبهٔ ۲۹ تیرماه ۱۳۹۲، محمدتقی کروبی به حضور چند ساعتهٔ مهدی کروبی در بیمارستان مورد نظر نیروهای امنیتی به خاطر درد کمر و انجام پاره‌ای آزمایش اشاره کرد. او در همین مصاحبه گفت که غلظت خون مهدی کروبی به شکل بی‌سابقه‌ای بالا رفته است و ناراحتی ریوی و گوارشی پیدا کرده است که به واسطهٔ پیگیری مستمر خانواده و همکاری پزشک تعیین شده توسط نیروهای امنیتی روند درمانی تداوم دارد. مهدی کروبی از کاهش وزن، غلظت خون، بی‌اشتهایی و چربی خون بالا رنج می‌برد و دیسک کمر او هم، آزردگی تازه‌ای را بر او تحمیل کرده است. ۹ مرداد، محمدحسین کروبی، در یادداشتی که در صفحهٔ فیس‌بوک خود منتشر کرد، نوشت که مهدی کروبی به فاصلهٔ یک هفته سه بار به بیمارستان منتقل شده است. بنا بر قول وی، پروندهٔ پزشکی مهدی کروبی، سرانجام در اختیار خانوادهٔ کروبی قرار گرفت و مأموران امنیتی با اعزام وی به هر بیمارستانی که مورد نظر خانوادهٔ کروبی باشد موافقت کرده‌اند. با این تصمیم مهدی کروبی در بیمارستان قلب تهران، تحت آنژیوگرافی قرار گرفت. ۱ آبان ۹۲خبری حاکی از مواجه شدن زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی با پوکی استخوان منتشر شد. طبق این خبر، سطح ویتامین
در خون مهدی کروبی، ۱۷ واحد از پایین‌ترین حد مجاز در گسترهٔ طبیعی بدن پایین‌تر است و تنها ۳ واحد با مرزی که منجر به خطرات جدی می‌شود، فاصله دارد. ۷ آذر ۹۲در خبری از قول محمدحسین کروبی چنین آمد که مهدی کروبی در پی عود کردن دیسک کمر، آرتروز زانو، اختلالات شدید گوارشی و تحمل چند روزهٔ تهوع، با دستور پزشک به بیمارستان لالهٔ تهران منتقل شده است و طی بستری ۷ روزه در آنجا، تحت عمل جراحی زانو قرار گرفته است. برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، آب درمانی و فیزیوتراپی مستمر به همراه بهرهٔ مداوم و مستقیم از نور خورشید برای مهدی کروبی ضروری است. این حداقل چیزی است که پزشکان تجویز کرده‌اند.
در آستانهٔ نوروز ۹۳، بنا بر ارزیابی پزشک از وضعیت بالینی میرحسین موسوی با بروز علائمی همچون نوسانات شدید فشار خون و سرگیجه، وی برای انجام سونوگرافی و بررسی عروق مغز و کلیه به یک مرکز درمانی منتقل شد. نتایج اقدامات تشخیصی در آن زمان در اختیار خانوادهٔ وی و پزشکان معتمد ایشان قرار نگرفت و گزارش‌هایی که در فروردین ۹۳ دربارهٔ وضعیت سلامت میرحسین موسوی منتشر شد، یکسره بر تعلل خازنان حصر، در پیگیری روند درمان او دلالت داشت. گزارشی که در روز سه شنبه ۹ اردبیهشت ۱۳۹۳ منتشر شد از انتقال میرحسین موسوی به دلیل مشکل قلبی به بیمارستان خبر داد. دختران وی، زهرا و نرگس موسوی، تا آن روز از شرایط جسمی جدید پدر بی‌اطلاع بودند. گزارش‌ها حاکی از آن بود که پس از آنکه میرحسین موسوی از تحمل تست ورزش در بیمارستان بازماند، برای وی آنژیوگرافی صورت گرفت. اما جزئیات دقیق‌تری از وضعیت قلبی وی و اقدامات درمانی انجام شده در اختیار خانوادهٔ موسوی قرار نگرفت. این سه جملهٔ زهرا موسوی به تمامی تعلل مأموران امنیتی را در رسیدگی به وضعیت سلامت میرحسین موسوی آشکار می‌کند: جمعه حال پدرم بد شد، یکشنبه پزشک آوردند و سه‌شنبه او را به بیمارستان بردند. از آن پس انبساطی که در سال ۹۲ در وضعیت دیدارهای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با دخترانشان حادث شده بود، بار دیگر با افزایش شمار مأموران، محدودیت در مکالمه‌ها و ایجاد شرایط امنیتی‌تر از بین رفت. خانوادهٔ موسوی از احتمال وجود آلودگی‌های محیطی و غذایی در محل حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد سخن گفتند و خواستار بررسی این موضوع به دست ناظری مستقل شدند. ایشان تأکید کردند که میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در ابتدای حصر در سلامت کامل بودند و این در حالی است که در روزگار حصر دچار بیماری‌های متعدی شدند. ۲۹ شهریور ۱۳۹۳، میرحسین موسوی برای عمل جراحی چشم بدون همراهی خانواده‌اش، به مرکز تخصصی چشم پزشکی نور منتقل شد. دکتر قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، عمل جراحی آب مروارید را بر چشمان میرحسین موسوی انجام داد. گزارش‌ها این عمل را موفقیت‌آمیز دانستند. زهرا رهنورد نیز صبح روز جمعه ۱۸ مهر ماه تحت عمل جراحی چشم قرار گرفت که با نتیجهٔ رضایت‌بخشی همراه بود.
در سوی دیگر، پس از دو نوبت انتقال و بستری در بیمارستان لالهٔ تهران، مهدی کروبی سرانجام در روز جمعه ۲۷ دی ماه ۱۳۹۲ برای درمان هرنی دیسک و تنگی کانال نخاع مجدد در این بیمارستان بستری شد و در دو نوبت تحت عمل جراحی لامینکتومی قرار گرفت. او پس از بستری ۹ روزه در این بیمارستان مجددا به محل حصر بازگردانده شد. همسر وی، فاطمه کروبی، در مصاحبه‌ای در‌‌ همان زمان، شرایط مکان حصر را علت آسیب جسمی مهدی کروبی دانست. پس از چند ماه تحمل رنج مشکلات داخلی و گوارشی به انضمام درد مفاصل زانو، در آغاز مهر ماه ۱۳۹۳، فاطمه کروبی از ابتلای یک ماههٔ همسر خود به بیماری زونا خبر داد. وی منشاء اصلی این بیماری را ضعف شدید جسمی مهدی کروبی اعلام کرد. وخامت حال وی امکان رسیدگی پزشکی در محل حصر را منتفی کرد و وی اول مهرماه ۱۳۹۳ بار دیگر جهت درمان از خانهٔ امن نیروهای امنیتی به بیمارستان منتقل شد. بنا به تصریح فاطمه کروبی، در این مرحله از درمان مأموران امنیتی خللی در روند درمان و انتقال مهدی کروبی به بیمارستان ایجاد نکردند.
بنا به گزارشی که در آستانهٔ انتخابات ۱۳۹۲ منتشر شد، در ماه‌های نخست حصر زهرا رهنورد به دلیل محروم ماندن از تنفس هوای تازه، با مشکلات تنفسی مواجه شد. اعتراض‌های او نادیده گرفته شد تا آنکه میرحسین موسوی با مشت گره کردهٔ خود، شیشهٔ یکی از پنجره‌ها را شکست. با مشت میرحسین موسوی بنای حصر فرونریخت اما هوای تازه‌ای برای نفس کشیدن به درون آمد. هرچند خواستهٔ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، همانا رفع کامل حصر از زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی است، امیدواریم این گزارش سبب شود تا در مدتی که این مطالبه مورد پیگیری دولت و دیگر نهادهای بالادستی واقع می‌شود، وضعیت سلامت محصوران، در اولویت توجه و اهتمام مردم و مسئولان قرار گیرد. خواستهٔ ما بهبود در وضعیت سلامت در زیست روزمرهٔ ایشان، علی‌الخصوص مهدی کروبی و معالجهٔ بدون تعلل و اهمال کوچک‌ترین عارضه‌ای به دست پزشکان معتمد ایشان است. همچنین اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف و رسمی دولت در باب وضعیت سلامت محصوران و وضعیت بهداشت محیطی محل حصر، به دست کمیتهٔ بی‌طرفی از پزشکان معتمد خانواده‌های ایشان می‌تواند از انتشار اخبار ضد ونقیض در این باره پیشگیری کند. مشت آن روز میرحسین موسوی استعاره‌ای از خواسته‌­ی امروز ماست.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران
اسفند ماه ۱۳۹۳

مطالب مرتـبط

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar