torsdag 5 mars 2015

کری برای رفع نگرانی عربستان از مذاکره آمریکا و ایران به ریاض سفر کرده است

کری برای رفع نگرانی عربستان از مذاکره آمریکا و ایران به ریاض سفر کرده است

  • 4 ساعت پیش
جان کری برای اطمینان بخشی به کشورهای عرب در مورد حمایت از آنان به منطقه سفر کرده است
جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای تشریح نتیجه مذاکرات خود با ایران و رفع نگرانی دولت سعودی از آثار این مذاکرات به عربستان رفته است.
سفر آقای کری به ریاض، پایتخت سعودی، بلافاصله پس از چند روز دیدار و گفتگو با مجمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سوئیس صورت گرفته است. هدف از این مذاکرات، تلاش برای دستیابی به توافقی بر سر برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی بوده است.
قرار است وزیر خارجه آمریکا در طول سفر به عربستان، با ملک سلمان، پادشاه این کشور دیدار کند و ملاقات‌های جداگانه‌ای هم با وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد داشت.
این شورا از کشورهای بحرین، عربستان سعودی، عمان، قطر و کویت تشکیل شده و بعضی دولت های عضو نگران آن هستند که ایالات متحده در توافق احتمالی با ایران، امنیت و منافع این کشورها را نادیده بگیرد.
مذاکرات آقایان کری و ظریف در چارچوب تلاش کشورهای گروه ١+٥ برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران صورت گرفته است. آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی حکومت ایران را متهم کرده‌اند که در پوشش برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای در صدد ساخت تسلیحات اتمی بوده است و برای وادار کردن جمهوری اسلامی به تغییر رویه خود، تحریم‌های سنگینی را علیه ایران به اجرا گذاشته‌اند.
مقامات ایرانی این اتهام را همواره رد کرده‌اند و هدف از مذاکرات ایران و آمریکا، به عنوان عضو اصلی گروه ١+٥، یافته راهی برای ادامه فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی و در عین حال، اطمینان بخشی به جامعه جهانی در مورد غیرنظامی بودن این فعالیت است. ایران نیز که با فشار ناشی از تحریم‌های خارجی دست به گریبان است می‌کوشد دولت های غربی را قانع کند این تحریم‌ها را لغو کنند.
آمریکاییان تاکید دارند که تماس با ایران منحضر به تلاش برای حل بحران اتمی است
برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، به خصوص عربستان، بحرین و امارات متحده عربی، که ضمن اختلاف عقیدتی، سیاسی و ارضی با جمهوری اسلامی، دارای روابط نزدیکی با آمریکا هستند، به اهداف منطقه‌ای حکومت ایران سوء ظن دارند و نگران آن هستند که توافق احتمالی هسته‌ای با ایران مانع از دستیابی این کشور به بمب اتمی نشود. از نظر آنان، اتمی شدن ایران به حکومت این کشور امکان آن را می‌دهد تا با توسل به تهدید همسایگان، خواست خود را به سایر کشورهای منطقه تحمیل کند و حتی در صدد مداخله در امور داخلی آنان برآید.
حکومت خاندان سلطنتی وهابی در عربستان و حکومت روحانیون شیعه در ایران همراه با خصومت فرقه‌ای و متهم کردن یکدیگر به درک نادرست و تخطی از اسلام واقعی، درگیر رقابت بر سر گسترش نفوذ خود در منطقه هستند و در برخی از بحران‌های منطقه ای به طور مستقیم و غیرمستقیم دخالت دارند.
در سوریه، ایران از رژیم تحت تسلط اقلیت علوی مذهب حمایت می‌کند در حالیکه عربستان حامی برخی گروه‌های مخالف رژیم است، در بحرین، دولت به رهبری اقلیت سنی از حمایت عربستان برخوردار است در حالیکه جمهوری اسلامی به طور آشکار از جنبش به رهبری روحانیون شیعه طرفداری کرده و بحرین ایران را به دخالت مستقیم در امور داخلی خود متهم می‌کند.
تظاهرات علیه تسلط حوثی‌ها در یمن با شعار "دین آری، کودتا نه"
در عراق نیز، سقوط رژیم صدام حسین، که اقلیت سنی عرب در آن سهمی مهم داشتند، به برتری سیاسی شیعیان منجر شد و تشکل‌های سیاسی آنان، که روحانیون شیعه نیز در برخی از آنها نفوذ قابل توجهی دارند، کمابیش قدرت را در تسلط خود گرفتند هر چند با ظهور و گسترش قدرت گروه اسلامگرای داعش، دولت جدید عراق از مشارکت دادن اقلیت سنی در حکومت سخن گفته است.
علاوه بر اینها، در چند ماه اخیر در یمن، در همسایگی عربستان، شبه نظامیان گروه شیعه حوثی توانسته‌اند دولت طرفدار آمریکا و عربستان را سرنگون کنند. این وضعیت باعث نگرانی عربستان در این مورد شده است که ممکن است ایران از روابط با این گروه برای گسترش نفوذ خود در این کشور بهره‌برداری کند.
با وجود تاکید دولت ایالات متحده بر اولویت حل بحران هسته‌ای ایران از طریق مذاکره، مقامات آمریکایی کوشیده‌اند نگرانی کشورهای عرب منطقه، و همچنین اسرائیل را در مورد نادیده گرفتن خطر اتمی شدن ایران مرتفع کنند و تاکید داشته‌اند که از طریق مذاکره خواهند توانست اطمینان یابند که جمهوری اسلامی به اسلحه اتمی دست نخواهد یافت.
به گفته ناظران، احتمالا آقای کری در جریان سفر به عربستان خواهد کوشید دولت‌های عرب منطقه خلیج فارس را قانع کند که روند تحولات جاری در منطقه، به خصوص در یمن و عراق، باعث تضعیف موقعیت آنان در برابر ایران نخواهد شد و ایالات متحده به حل و فصل مسایل منطقه، به خصوص در یمن و عراق، متعهد است. همچنین، انتظار می رود وزیر خارجه آمریکا تاکید کند که تماس‌های جاری با مقامات ایرانی محدود به تلاش برای حل و فصل بحران هسته‌ای است و ایالات متحده بدون تغییرات اساسی در رویکرد داخلی و خارجی جمهوری اسلامی، در صدد گسترش روابط با ایران بر نخواهد آمد.
منابع خبری به نقل از آگاهان سیاسی گفته‌اند موضوع دیگری که در جریان دیدار آقای کری از منطقه احتمالا مورد بررسی قرار خواهد گرفت، جنگ داخلی سوریه است که با قدرت گرفتن تندروهای داعش در آن کشور، پیچیدگی بیشتری یافته است. آمریکا و دولت های عرب منطقه با ادامه حکومت بشار اسد مخالف هستند و در عین حال، از گسترش نفوذ افکار داعش احساس نگرانی می‌کنند و بعضی از آنها در ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش عضویت دارند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar