tisdag 3 mars 2015

مجلس افزایش قیمت برق را به زمین دولت انداخت

مجلس افزایش قیمت برق را به زمین دولت انداخت

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند, ۱۳۹۳
Power-Price-Increased-Iran
تقاطع: رییس و شماری از اعضای مجلس شورای اسلامی می‌گویند که تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت برق ربطی به این “مجلس” ندارد و دولت برای تامین بدهی‌های وزارت نیرو به نهادهای مختلف، قیمت برق را افزایش داده است.
به گزارش خبرگزاری “فارس”، سعید زمانیان، عضو “کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی” در جلسه روز یکشنبه (۱۰ اسفند-ا مارچ) این مجلس، با انتقاد از اظهارات برخی مسوولان دولتی مبنی بر اینکه «مجلس به دولت اجازه داده است که برق، آب و بقیه موارد را گران کند»، گفت: «اصلا هنوز بودجه تصویب نشده است و ما نیز در مورد ریز مسائل به نتیجه نرسیده‌ایم.»
آقای زمانیان تاکید کرد «مسائلی که در رابطه با گرانی آب، برق و گاز مطرح می‌کنند، هیچ ربطی به مجلس ندارد».
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی هم با وارد دانستن این تذکر از مسوولان خواست که در مصاحبه‌های خود در این خصوص، “دقت” کنند.
آقای لاریجانی هم‌چنین در همین روز در حاشیه دیدار از یک نمایشگاه عکس، در واکنش به سوالی درباره افزایش قیمت برق گفت: «مجلس روی گران کردن قیمت‌ها حساسیت دارد و تا جایی که ممکن است باید از طرق دیگری مشکلات را حل کنیم.»
وی تصریح کرد که «مجلس در پی گران کردن قیمت‌ها برای جبران کسری بودجه نیست».
این اظهارات یک روز پس از آن صورت گرفت که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌ جمهوری اسلامی مصوبه دولت مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق خانگی و کشاورزی و هم‌چنین افزایش ۲۰ درصدی قیمت برق در سایر بخش‌ها را برای اجرا از اول اسفندماه به “وزارت نیرو” و “سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور” ابلاغ کرد.
آقای جهانگیری در این ابلاغیه نوشت که این مصوبه در جلسه روز ۱۹ بهمن ماه هیأت وزیران کابینه حسن روحانی به ‌پیشنهاد وزارت نیرو و با استناد به “قانون هدفمند کردن یارانه‌ها‌” به تصویب رسید.
او روز شنبه (۹ اسفند) نیز در حاشیه همایشی در تهران با دفاع از این مصوبه، گفت که «افزایش قیمت برق هیچ مغایرتی با قانون ندارد».
وی با بیان این‌که مجلس شورای اسلامی سال گذشته مجوز افزایش ۳۷ درصدی قیمت برق را صادر کرد خاطرنشان کرد که دولت “به لطف خدا” و “با لحاظ کردن شرایط سخت مردم”، افزایش کمتری را اعمال کرده است.
به گزارش خبرگزاری “ایسنا” جهانگیری تاکید کرد که «دولت حق دارد در مورد تمام مسائلی که تشخیص می‌دهد به مصلحت جامعه است تصمیم‌گیری کند».
در همین حال، خبرگزاری “مهر” در گزارشی با احتساب افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق و سایر تعرفه‌ها نوشت که آن دسته از مشترکانی که به طور متوسط در هر دوره محاسبه صورت‌حساب حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات‌ساعت برق مصرف کنند، هزینه‌ی برق‌شان ۳۰ تا بیش از ۴۰ هزار تومان” خواهد شد و در صورتی که مصرف به ۳۱۰ تا ۴۰۰ کیلووات‌ساعت افزایش یابد، مبلغ قبض آن‌ها بین ۸۰ تا بیش از ۱۰۵ هزار تومان خواهد رسید.
این خبرگزاری در گزارش خود نتیجه‌گیری کرده “یک خانوار کم‌مصرف تهرانی” با احتساب قیمت‌های فعلی حامل‌های مختلف انرژی باید ماهانه بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ هزار تومان برای پرداخت قبوض مختلف آب، برق، گاز و خرید بنزین و فرآورده‌های نفتی کنار بگذارد.
این در حالی است که پیش از این در روز ۴ اسفندماه، هوشنگ فلاحتیان، “معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی” به خبرگزاری “ایلنا” مدعی شده بود که هزینه برق ۷۰ درصد مشترکان برق کشور کمتر از ۷ هزار تومان در ماه است و با افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق، این رقم حدود ۷۰۰ تومان افزایش خواهد یافت که “مبلغ ناچیزی” است.
وی افزوده بود که اگرچه «این میزان افزایش قیمت برق پاسخ‌گوی نیاز وزارت نیرو نیست» اما دولت به منظور “همراهی با اقشار آسیب‌پذیر” با افزایش بیش از آن موافقت نکرده و «قرار است نیاز وزارت نیرو از محل‌های دیگر تأمین شود».

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar