onsdag 18 mars 2015

همکاری و همراهی؛ شبه نظامیان شیعه عراق و ایران

همکاری و همراهی؛ شبه نظامیان شیعه عراق و ایران

  • 4 ساعت پیش
عملیات موفقیت آمیز بازپس گیری شهرتکریت زادگاه صدام حسین رهبر پیشین عراق، اعتبار و نفوذ شبه نظامیان شیعه عراقی را به شدت بالا خواهد برد.
تخمین زده می شود که شمار شبه نظامیان شیعه عراقی دوسوم از ۳۰ هزار نیرویی است که در عملیات نظامی شرکت دارند.
اما شبه نظامیان شیعه و احزاب سیاسی وابسته به آنها، یک گروه واحدی را تشکیل نمی دهند بلکه به احزاب سیاسی و رهبری معنوی متفاوتی تعلق دارند که برخی از آن ها از سوی ایران حمایت می شوند و درگیر فعالیت های زیرکانه ای برای راه یابی به رهبری ائتلاف حاکم عراق اند.

بسیج مردمی

یک گزارش ارتش عراق که در ماه ژانویه انتشار یافت از ۴۲ گروه شبه نظامی فعال در عراق نام برده و سایت اینترنتی العربیه الجدید که مرکزش در لندن است، می نویسد که از این تعداد ۲۹ گروه "مستقیما مورد حمایت ایران" قرار دارند.
گروه های شبه نظامی در رسانه های عراق نیروهای بسیج مردمی نامیده می شوند که تشکلی نامشخصی است و در سال ۲۰۱۴ بعد از آن که نیروهای موسوم به دولت اسلامی (داعش) موصل، تکریت و شهرهای دیگر را تصرف کردند از سوی دولت عراق تشکیل شد.
گزارش ها حاکی از آن است که قاسم سلیمانی فرمانده شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سپاه قدس) در نبرد علیه داعش در عراق، بسیار فعال است
بسیج مردمی هم چنین در پی فتوای آیت الله سیستانی، رهبر شیعیان عراق شکل گرفت. آیت الله سیستانی از مردم عراق خواست تا اسلحه بدست بگیرند و از کشور خود دفاع کنند.
ده ها هزار تن به این درخواست پاسخ داده وداوطلب دفاع از کشورشان شدند.
آیت الله سیستانی به ندرت اعلامیه سیاسی صادر می کند و خود را بطور تلویحی از مفهوم "ولایت مطلق " که در ایران حاکم است و براساس آن قدرت نهایی سیاسی و معنوی در دست رهبر است، دور می کند.

وفاداری به ایران

بعضی از رهبران شبه نظامیان عراق به طور علنی از وفاداری خود به آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران سخن می گویند.
شبکه تلویزیونی ماهواره ای الشرقیه در بولتن خبری ۲۵ فوریه با علی الیاسری یکی از فرماندهان عراقی مصاحبه ای داشت که در آن از الیاسری سوال شد که آیا گروه او ازنظر سیاسی به ایران وفادار است یا عراق.
وی درحالی که سعی داشت از پاسخ صریح خودداری کند گفت: "اسلام، ایران یا عراق نمی شناسد" اما وقتی افزود که گروه او وفادار به "رهبر کشوری اسلامی است که موضع دلاورانه در حمایت از جنبش مقاومت فلسطینیان، لبنان و عراق دارد" به وضوح به آیت الله خامنه ای اشاره می کرد.
رویترز هم در گزارش ویژه ای که در ۲۴ فوریه منتشرکرد با الیاسری گفتگویی داشت که در آن عکس قاب گرفته آقای خامنه ای روی میز او مشاهده می شد.
چند مبارز شیعه در نبرد آزادسازی تکریت از دست گروه موسوم به دولت اسلامی
الیاسری هم چنین حمید تقوی، یکی از سردار سپاه پاسداران را که درعملیات نظامی درشمال عراق در ماه دسامبر کشته شده بود مورد ستایش قرارداد.

هادی عامری

در گزارش رویترز هادی عامری آشکارا از رهبر ایران حمایت می کند. هادی عامری که قبلا نماینده مجلس و وزیر حمل ونقل عراق بوده است، فرماندهی سپاه بدر را بعهده دارد و شخصیت مهمی در بسیج مردمی عراق است.
با آن که سمت دقیق او در بسیج مردمی روشن نیست اما گه گاه از او بعنوان "ناظر" یاد می شود. هادی عامری در عملیات نظامی تکریت نقش آشکاری دارد و اغلب با رسانه ها گفتگو می کند و در تلویزیون ظاهر می شود.
هادی عامری به رویترز گفته است که آقای "خامنه ای تمام مشخصات یک رهبر اسلامی را دارد و او نه تنها رهبرایران بلکه رهبر ملت اسلامی است."
هادی عامری بعنوان نامزد تصدی وزارت کشور عراق در کابینه حیدرعبادی پس از انتخابات ۲۰۱۴ حمایت می شد اما سرانجام عضو دیگر سپاه بدر این سمت را بدست آورد که یکی از دلایل احتمالی آن نزدیکی هادی عامری به ایران و نوری مالکی نخست وزیر پیشین عراق بوده است.

رقابت برسر رهبری

در حال حاضر گفته می شود که هادی عامری احتمالا نامزد ریاست ائتلاف ملی عراق خواهد شد که یک تشکل پارلمانی فراگیرو مرکب از احزاب و جناح های شیعه است.
مخالفت جریان صدر و مجلس اعلای عراق در این تشکل با انتخاب مجدد نوری مالکی پس از انتخابات ۲۰۱۴ منجر به روی کار آمدن حیدر عبادی نخست وزیرکنونی عراق شد.
عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی و علی ادیب از حزب الدعوه بعنوان نامزدهای کنونی ریاست ائتلاف ملی معرفی شده اند. حزب الدعوه خود بخشی از ائتلاف دولت قانون است که نوری مالکی و حیدر عبادی هردو از اعضای آن هستند.
رسانه های عراق رقابت بین این نامزدها را در واقع مبارزه قدرت غیرمستقیم بین نوری مالکی و حیدر عبادی می دانند که اولی از علی ادیب و دومی از حکیم حمایت می کند.
به گفته یک شخصیت ارشد سپاه بدر، هادی عامری با نامزدی این دو مخالفت نخواهد کرد اما اگر از جانب ائتلاف نامزد شود این سمت را قبول خواهد کرد.

موضع مقتدی صدر

آن چه پیچیدگی رابطه احزاب مختلف شیعه عراقی را بیشتر می کند موضع مقتدی صدر است. رهبر جریان صدر همواره موضع منحصر به فردی داشته و بارها از سیاست کناره گیری کرده است.
در ماه فوریه در پی ربوده شدن و به قتل رسیدن یک روحانی سنی در بغداد مقتدی صدر اعلام کرد که تمام فعالیت های بریگادهای صلح را تا اطلاع بعدی متوقف خواهد کرد.
موضع مقتدی صدر بر آینده احزاب مختلف شیعه تاثیرگذار است
او هشتم ماه مارس پس از آن که از نیروهای خود خواست تا برای آزادی شهر موصل به حال آماده باش درآیند، فرمان قبلی خود را تا حدودی نادیده گرفت.
مقتدی صدر از دیگر رهبران شیعه عراقی است که زمانی در ایران زندگی می کرد. پدرش مانند روحانیون دیگر در دوران زمامداری صدام حسین به تبعید نرفت و شانی در سطح آیت الله سیستانی داشت. او هم چنین شدیدا ملی گرابود.
مقتدی صدر بیش از هرکس دیگری خواستار خویشتنداری شیعیان و خودداری از آزار سنی هاست که منجربه افزایش تنش های فرقه گرایانه می شود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar