Biking-banned-for-Women-Tehran
تقاطع: زنان و دختران تهران حق استفاده از دوچرخه‌های کرایه‌ای شهرداری تهران را ندارند آن هم در حالی که در فرم‌های ثبت‌نام برای کرایه‌ی این دوچرخه‌ها پرسشی در خصوص جنسیت افراد نشده است.
روزنامه “اعتماد” در شماره روز پنج‌شنبه (۲۶ دی-۱۶ ژانویه) خود، با اشاره به اقدام شهرداری تهران برای کرایه دادن دوچرخه به شهروندان می‌نویسد که اگرچه در فرم شرایط ثبت‌نام برای کرایه این دوچرخه‌ها، عضویت برای همه افراد بین ۱۵ تا ۶۰ سال آزاد است، اما در زمان ثبت‌نام «متوجه تفکیک جنسیتی‌اش می‌شوید» چون به مراجعه‌کنندگان می‌گویند: «به زنان دوچرخه نمی‌دهیم.»
به نوشته این گزارش، زنان تنها زمانی می‌توانند از این دوچرخه‌ها استفاده کنند که در هنگام مراجعه به کانکس‌های کرایه‌ی دوچرخه، مردی هم‌راه‌شان باشد و در این‌صورت «کسی که دوچرخه را می‌دهد چشمانش را ببندد و خلاف کند و دوچرخه‌ای را به نام مردی، به زنی تحویل دهد».
این گزارش می‌افزاید که مسوول کانکس‌های کرایه دوچرخه به بانوانی که به این کانکس‌ها مراجعه می‌کنند، پیشنهاد می‌دهد که «همراه با برادر، همسر یا پدرتان یا هر مرد دیگری بیایید ثبت‌نام کنید، بعد خودتان از دوچرخه استفاده کنید».
در همین ارتباط، محمد حاج‌آقامیر، “رییس سازمان ورزش شهرداری تهران”، در گفتگو با “اعتماد”، بحث استفاده زنان از دوچرخه را «یک مشکل فرهنگی» دانسته و گفته که شهرداری تهران در این خصوص سه بار از “شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی” که به گفته‌ی او، «متولی فرهنگی کشور است»، استعلام کرده اما این شورا پاسخی به این استعلام‌ها نداده است.
این در حالی است که محمدتقی رهبر، امام‌جمعه‌ی موقت اصفهان و عضو دوره‌های پیشین مجلس شورای اسلامی، با «مشکوک» خواندن بحث دوچرخه‌سواری زنان به خبرگزاری “مهر” می‌گوید: «آیا ما امروز همه مسائل جامعه و مشکلات حمل‌ونقل و ترافیک را حل‌ کرده‌ایم و تنها دوچرخه‌سواری خانم‌ها باقی مانده است که سراغ این امر می‌رویم؟»
وی با تاکید بر اینکه در صورت باب شدن دوچرخه‌سواری زنان، «همه مسوولان کشور با آن برخورد خواهند کرد» خاطرنشان می‌کند: «امروز همه شاهدند که وضعیت حجاب در جامعه ما به صورت یک مشکل ضد فرهنگی درآمده ‌و کافی است برای خانم‌ها دوچرخه‌سواری را باب کنیم.»
این در حالی است که به نوشته “اعتماد”، محمدعزالدین‌الحسینی‌الزنجانی از مراجع تقلید شیعه در پاسخ به “استفتایی” درباره دوچرخه‌سواری زنان گفته بود که «موتورسواری و نیز دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری بانوان با حفظ حجاب شرعی مانعی ندارد».
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پاسخ به این استفتا، گفته که «خانم‌ها باید از هر کارى که موجب جلب توجه نامحرم مى‌شود، اجتناب نمایند».
موضوع دوچرخه‌سواری زنان هم‌واره با مخالفت گروه‌های تندروی مذهبی در ایران مواجه بوده است.
در شهریورماه گذشته، وب‌سایت “مطالعات تربیتی و فرهنگی” وابسته به حوزه علمیه قم با انتشار یادداشتی جنجالی، ضمن استناد به برخی احادیث و روایات از امامان شیعه در مذمت زنانی که سوار بر «زین» می‌شوند، دوچرخه‌سواری زنان را، زمینه‌ساز کشیده شدن آن‌ها «به سمت فساد و گناه» دانسته بود.
به نوشته این مقاله، «دختران وقتی بر زین دوچرخه سوار می‌شوند، شرم‌گاه آنان روی زین قرار می‌گیرد و باعث تحریک و تهییج آنان می‌شود و به تدریج ممکن است از این کار لذت ببرند و بر این لذت عادت کنند و به مرور زمان ممکن است به سمت خودارضایی کشیده شوند».