????? ????? ???? ??????
تقاطع: انتخابات ریاست “مجلس خبرگان رهبری” جمهوری اسلامی در یک سال باقی‌مانده تا پایان دوره‌ی کنونی آن، صبح امروز سه‌شنبه (۱۹ اسفند-۱۰ مارچ) برگزار شد، و بعد از دو دور رای‌گیری، “آیت‌الله محمد یزدی” با پشت سر گذاشتن علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی به این سمت انتخاب گردید. آقای یزدی جانشین محمدرضا مهدوی کنی شده که در آخرین روزهای مهرماه امسال بعد از شش ماه بیهوشی کامل، درگذشت.
به گزارش خبرگزاری‌های ایران، برای کسب مقام ریاست “مجلس خبرگان”، در آغاز، محمد یزدی، هاشمی‌ رفسنجانی، محمد مومن، و محمود هاشمی شاهرودی اعلام نامزدی کردند که بعد از انصراف هاشمی شاهرودی، رای‌گیری میان سه نفر دیگر برگزار شد که از مجموع ۷۳ رای ریخته‌شده، ۳۵ رای برای محمد یزدی، ۲۵ رای برای هاشمی رفسنجانی، و ۱۳ رای برای محمد مومن بود.
در ادامه‌، از آن‌جایی که هیچ‌کدام از نامزدها، موفق به کسب نصف به اضافه‌ی یک تعداد کل آرا (۳۷ رای) نشده بودند، دور دوم میان یزدی و رفسنجانی برگزار گردید که این بار، یزدی با ۴۷ رای در برابر ۲۴ رای رفسنجانی و ۲ رای باطل، به ریاست “مجلس خبرگان” انتخاب شد.
محمد یزدی ۸۳ ساله در سال‌های گذشته نایب‌رییس مجلس خبرگان بود. او هم‌چنین یکی از شش “فقیه” منصوب رهبر جمهوری اسلامی در “شورای نگهبان” است و هم‌زمان ریاست “جامعه‌ی مدرسین حوزه علمیه قم” را نیز بر عهده دارد.
وی که از “روحانیان” تندرو در ساختار جمهوری اسلامی به شمار می‌آید، در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸ نیز رییس “قوه قضاییه” بود.
او به تازگی در یکی از آخرین اظهارنظرهای خود با انتقاد از برگزاری کنسرت‌های موسیقی در کشور، به علی جنتی، “وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی” توصیه کرد که “مراقب” باشد با کارهایی که می‌کند «رانت پدرش را از بین نبرد».
از سوی دیگر آرای پایین هاشمی رفسنجانی در انتخابات روز سه‌شنبه مجلس خبرگان در حالی است که در روزهای گذشته رسانه‌های نزدیک به او مدعی شده بودند که وی از حمایت بیش از ۴۰ عضو این مجلس برخوردار است و این اعضا در نامه‌ای محرمانه از وی خواسته‌اند که کاندیدای ریاست “خبرگان” بشود.
خود هاشمی رفسنجانی نیز در گفتگویی با روزنامه “شرق” که صبح امروز (۱۹ اسفند) منتشر شد دریافت چنین نامه‌ای را تایید کرد هرچند که گفت در مورد اکثریت یا اقلیت بودن امضاکنندگان آن «تحقیق» نکرده است.