måndag 9 mars 2015

رهبر حوثی ها، یمن را از عربستان دورتر و به ایران نزدیک تر می کند

رهبر حوثی ها، یمن را از عربستان دورتر و به ایران نزدیک تر می کند

  • 2 ساعت پیش
روز ۲۸ فوریه یک تفاهمنامه به منظور ایجاد پروازهای مستقیم بین تهران و صنعا به امضای نمایندگان دو کشور رسید و روز بعد از آن یک هواپیمای خطوط هواپیمایی ایران که حامل کمک های پزشکی بود در فرودگاه صنعا فرود آمد
عبدالملک بدرالدین حوثی در یک سخنرانی که در بیست و ششم فوریه ایراد کرد برخلاف روال گذشته آشکارا به انتقاد از حمایت مالی عربستان سعودی برای ایجاد بی ثباتی در یمن پرداخت و گفت: "یمن می تواند برای حمایت به کشورهای دیگری روی آورد."
ظرف ۴۸ ساعت بعد از این سخنرانی بین ایران و یک هیئت یمنی یک تفاهمنامه به منظور برقراری پروازهای مستقیم بین تهران و صنعا به امضا رسید و روز بعد یک هواپیمای ایرانی برای تحویل محموله کمک های پزشکی، در فرودگاه صنعا فرود آمد.
همزمان با امضای این تفاهم نامه گزارش هایی انتشار یافت مبنی براین که یک هیئت یمنی به مسکو رفته است تا درمقابل دادن امتیازات نفتی به روسیه از حمایت دیپلماتیک این کشور برخوردار شود.
رهبر حوثی ها هم چنین بشدت حزب اسلامی "اصلاح" یمن را مورد انتقاد قرارداد و نسبت به احتمال حمایت عربستان سعودی از این حزب برای ایجاد جبهه ای علیه گسترش کنترل حوثی ها بردیگر مناطق یمن، ابراز نگرانی کرد.

توهین به عربستان سعودی

حوثی ها در بیانیه هایی که از طریق شبکه تلویزیونی خود -المسیره- پخش می کنند مرتبا از نقش منفی بعضی از کشورهای خارجی بدون ذکر نام آن ها سخن می گویند.
آنها هم چنین عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن را به نادیده گرفتن گسترش نفوذ شبکه القاعده و حتی دادن اسلحه به این شبکه متهم می کنند.
اما این بار عبدالملک بدرالدین حوثی پا را فراتر گذاشت و علنا گفت که عربستان سعودی به بعضی از گروه ها پول می دهد تا در یمن به اعمال خرابکارانه دست بزنند.
علاوه براین اتهام او عربستان سعودی را کشوری خواند که هیچ درکی از برقراری روابط بر اساس حسن همجواری و احترام متقابل ندارد و هرگز از نظر اقتصادی نفعی برای یمن نداشته است.
رهبر حوثی ها در ادامه سخنانش گفت کشورهای دیگری هستند که یمن می تواند با آن ها روابط سیاسی و اقتصاد برقرار کند بدون آن که استقلال و احترام خود را ازدست بدهد.

پایتخت های رقیب

رهبر حوثی ها این سخنان را در پایان هفته ای ایراد کرد که عبد ربه منصور هادی به عدن رفته و عربستان سعودی هم یک نماینده دیپلماتیک به عدن اعزام کرده بود.
با وجود این که بسیاری از کشورهای غربی و عربی سفارتخانه های خود در صنعا که عبد ربه منصورهادی آن را " پایتخت اشغالی" می نامد، تعطیل کرده اند هنوز سفارتخانه بعضی از کشورها در صنعا به کار خود ادامه می دهند.
تلویزیون یمن، شبکه دولتی تحت کنترل حوثی ها روز ۲۴ فوریه در بولتن خبری، یک فیلم ویدیویی از برگزاری ضیافت در سفارت روسیه به مناسبت روز پیروزی ارتش این کشور را بعنوان گزارش اصلی خود، پخش کرد.

ارتباط هوایی با ایران

دوروز پس از این سخنرانی، خبرهایی مبنی بر حضور یک هیئت نمایندگی حوثی ها در تهران و مسکو انتشار یافت.
روز ۲۸ فوریه یک تفاهمنامه به منظور ایجاد پروازهای مستقیم بین تهران و صنعا به امضای نمایندگان دو کشور رسید و روز بعد از آن یک هواپیمای خطوط هواپیمایی ایران که حامل کمک های پزشکی بود در فرودگاه صنعا فرود آمد.
عبد ربه منصور هادی به تفاهم ارتباط هوایی بین صنعا و ایران واکنش نشان داد و آن را "غیرقانونی" خواند و یک مقام ریاست جمهوری یمن آن را تعرض به حاکمیت یمن توصیف کرد.
دومین هیئت نمایندگی یمن به ریاست صالح الصمد یک شخصیت برجسته انصارالله (شاخه سیاسی حوثی ها) و مشاور پیشین عبد ربه منصور هادی، روز اول ماه مارس، صنعا را به مقصد تهران ترک کرد.

دیدار از مسکو

یک هیئت چهارنفره از یمن، منجمله یک نماینده انصارالله به مسکو سفرکرد که در رسانه ها زیاد پوشش داده نشد. به گزارش اینتر فاکس (خبرگزاری روسیه) این سفر که روز ۲۸ فوریه پایان یافت به دعوت اعضای دوما (پارلمان روسیه) انجام گرفت و ماهیت یک دیدار "پارلمانی" را داشت.
اما براساس گزارش روزنامه کامرسانت، حوثی ها امیدوارند که در ازای به رسمیت شناخته شدن از جانب روسیه با شرکت های روسی قراردادهای نفتی برای توسعه استان نفت خیز معاریب امضا کنند.
در این گزارش هم چنین آمده است که روسیه چنین قراردادی را فرصتی می داند تا از آن بتواند تا اندازه ای عربستان سعودی را تحت فشار قرار بدهد اما به این موضوع هم واقف است که در معاریب مناقشات شدیدی بین حوثی ها و القاعده جریان دارد.

بی اعتبار ساختن حزب اصلاح

رهبر حوثی ها در سخنرانی ۲۶ فوریه طبق روال معمول به انتقادهای شدید خود از حزب اصلاح پرداخت و این حزب را به همکاری با شبکه القاعده متهم کرد و افزود که حزب اصلاح "فرقه گرایی" را ترویج می دهد و "قبیله گرایی" را ترغیب می کند.
عبدالملک بدرالدین حوثی درسخنرانی های قبلی خود سیاست های " انحصارگرایی" را محکوم کرده و آن را تکفیری خوانده بود که به معنای کافرخواندن دیگر مسلمانان است.
گفته می شود که حزب اصلاح وابسته به اخوان المسلمین است اما بهتر است که این حزب را ترکیبی از هواداران اخوان المسلمین و سایر اسلام گراها در نظرگرفت که تمایلات قبیله ای در آن نقش مهمی بازی می کند.
با توجه به این که حزب اصلاح سال گذشته با شکست عمده ای درمقابله با پیشروی حوثی ها به سوی پایتخت یمن روبرو شد، تبلیغات بی وقفه حوثی ها علیه این حزب ضروری بنظر نمی رسد.
بعضی از رهبران ارشد این حزب مجبور به رفتن به تبعید شدند از جمله علی محسن الاحمر، فرمانده پیشین نظامی که به عربستان سعودی رفت و حامد الاحمر، بازرگان و رهبر پیشین قبیله ای که در ترکیه در تبعید بسر می برد.

احیای نقش عربستان سعودی

یکی از دلایل شکست سیاسی و نظامی حزب اصلاح از دست دادن حمایت عربستان سعودی بود که سال گذشته این حزب را در فهرست گروه های تروریستی به موازات اخوان المسلمین (و حوثی ها) قرارداد.
اما بیانیه ماه فوریه سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی، مبنی بر این که " هیچ مشکلی با اخوان المسلمین ندارد" باعث گمانه زنی هایی در مورد تغییر سیاست این کشور شده است.
احتمالا حوثی ها از آن بیم دارند که عربستان بخواهد بار دیگر از حزب اصلاح حمایت کند و به ترغیب مخالفان مسلح قبیله ای (که اتفاقا سنی هستند) برای جلوگیری از پیشروی حوثی ها در معاریب یا نقاط دیگر، بپردازد.
عربستان سعودی با توجه به حمایت ایران و روسیه از حوثی ها این گونه برداشت می کند که ممکن است در یمن نیز موقعیتی مشابه سوریه پیش آید که تفاهم بین المللی برسر یافتن یک راه حل سیاسی بدون در نظر گرفتن منافع این دو کشور امکان پذیر نباشد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar