Teachers-Protest-Iran
تقاطع: معلمان ایران، خود را برای برگزاری یک تجمع اعتراضی سراسری در مقابل مجلس شورای اسلامی و ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها آماده می‌کنند. بر اساس اطلاعیه‌ی “کانون صنفی معلمان”، تجمع اصلی در مقابل “مجلس” قرار است از ساعت ۲ تا ۴ بعدازظهر روز یکشنبه (۱۰ اسفند-۱ مارچ) و به شکل سکوت برگزار شود.
“کانون صنفی معلمان” در حالی تصمیم خود را برای برگزاری تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که بنا بر اظهارات محمود بهشتی لنگرودی، سخن‌گوی این کانون، وزارت کشور و استان‌داری تهران به درخواست صدور مجوز برای این تجمع پاسخی نداده‌اند.
 آقای بهشتی روز سه‌شنبه (۵ اسفند) به خبرگزاری دولتی “ایرنا” گفت که این کانون در آخرین روزهای بهمن‌ماه در نامه‌ای رسمی، تصمیم خود برای برگزاری تجمع را به اطلاع این دو نهاد رسانده است.
او هم‌چنین از “عدم افزایش کافی بودجه وزارت علوم” به ویژه حقوق معلمان در لایحه بودجه سال آینده به عنوان اصلی‌ترین دلیل اعتراض معلمان یاد کرد و افزود: «فرهنگیان توقع دارند که بودجه سال آینده وزارت آموزش و پرورش نیز هم‌چون اعتبارات بخش سلامت و بهداشت، ۷۰ درصد افزایش یابد.»
وی با بیان این‌که افزایش ۱۴ درصدی حقوق معلمان در لایحه بودجه سال آینده، جواب‌گوی مشکلات آن‌ها نیست، خاطرنشان کرد که مجلس شورای اسلامی “بدون تحمیل بار جدید به دولت” و تنها با “جابجایی ردیف‌های بودجه” می‌تواند بسیاری از مشکلات فعلی را رفع کند.
اجرایی شدن مصوبه‌ی “افزایش فوق‌العاده شغلی کارکنان دولت” با اعمال “تبعیض” نسبت به معلمان از دیگر موارد اعتراضی معلمان به شمار می‌رود. در این مصوبه، امتیاز فوق‌العاده شغل کارمندان دولت با مدرک کار‌شناسی، ۱۵۰۰، و با مدرک کار‌شناسی ارشد، ۲۰۰۰ در نظر گرفته شده اما امتیاز فوق‌العاده شغل معلمان در احکام کارگزینی با مدرک کار‌شناسی ارشد برابر با ۸۰۰ است.
یک هفته قبل، در روز یکشنبه‌ ۳ اسفند نیز شمار زیادی از معلمان شهرهای مختلف ایران در اعتراض به شرایط نامناسب خود دست از کار کشیدند و با وجود حضور در مدرسه، از رفتن به کلاس درس خودداری کردند.
گزارش‌ها حاکی است که علاوه بر تهران، معلمان شهرستان‌های شیراز، بوشهر، شاهرود، خرم‌آباد، پاکدشت، قزوین، کرمانشاه، مشهد، رشت، دیوان‌دره، کلاچای، بهارستان، اسلام‌شهر، زرین‌شهر، شهرضا، رباط کریم، کرج، شهر قدس، شهریار، ملارد، فولادشهر نیز در کلاس درس حاضر نشدند.
Teachers-Protest-Bushehr
روز سه‌شنبه (۵ اسفند) نیز معلمان بوشهری با تجمع در مقابل اداره کل آموزش و پرورش و استان‌داری این استان، نسبت به عزل مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر از سوی وزارت‌خانه اعتراض کردند.
اعتراض‌های صنفی معلمان در حالی یک سال و نیم بعد از روی کار آمدن دولت حسن روحانی افزایش یافته که وی در دوران مبارزات انتخاباتی خود در بهار سال گذشته، بار‌ها بر ضرورت برطرف کردن نیازهای معیشتی معلمان تاکید کرده بود.
رییس کنونی جمهوری اسلامی، از جمله، از آموزش و پرورش به عنوان “ستون فقرات” جامعه یاد کرده و گفته بود: «باید به معیشت معلمان توجه شود که شغل دوم نداشته باشند و بدون دغدغه مالی نسبت به آموزش آینده‌سازان کشور اقدام کنند.»