fredag 6 mars 2015

درخواست مقام‌های پیشین افغانستان برای تسریع نجات گروگان‌ها

درخواست مقام‌های پیشین افغانستان برای تسریع نجات گروگان‌ها

  • 8 ساعت پیش
حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان در مراسم امروز شرکت کرده بود
شماری از مقامات پیشین افغان از حکومت وحدت ملی خواستند که عملیات نجات گروگان‌های افغان را سرعت ببخشند.
۳۰ گروگان افغان حدود ۱۲ روز پیش در بزرگراه کابل-قندهار ربوده شدند.
امروز در مراسم بیستمین سالگرد کشته شدن عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان، حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان این گروگان‌گیری را شدیدا محکوم کرد.
او از ربایندگان خواست که هر چه زودتر گروگان ها را رها کنند زیرا "اگر چنین نشود نام این گروه در اوراق تاریخ به عنوان منفورترین اشخاص روی زمین درج خواهد شد."
مقام‌های افغان می‌گویند دو روز پیش عملیات نظامی برای آزادی این گروگان‌ها آغاز شد اما این عملیات پس از یک روز به تعویق افتاد.
در دو روز گذشته گزارش شده بود که بیشتر از ۱۰۰ پیکارجو در این عملیات کشته شده اند. امار آماری را که دولت افغانستان می‌دهد هیچ منبع دیگری تا کنون تایید نکرده است.
حدود یک هفته تلاش بزرگان محل و سران قومی نیز پیش از آغاز عملیات نظامی برای آزادی این گروگان‌ها بی‌نتیچه مانده بود.
کریم خلیلی معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان نیز در مراسم امروز گفت که به اساس اطلاعاتی که صبح امروز به دست او رسیده، همه گروگان‌ها زنده و سالم هستند.
او از بزرگان ولایات قندهار و زابل برای تلاش های شان به خاطر رهایی این گروگان ها قدردانی کرد.
آقای خلیلی از حکومت خواست تا تلاش‌هایش را برای رهایی این گروگان‌ها سرعت بیشتر ببخشد تا آنها دوباره به خانواده‌هایشان بپیوندند.
این گروگان ها روز دوشنبه ۴ حوت/اسفند، زمانی که با دو بس (اتوبوس) مسافربری از قندهار به طرف کابل در حرکت بودند، در ساعات غروب در راه ولسوالی شاه‌جوی زابل به چنگ افراد ناشناس افتادند.
عبدلعلی مزاری توسط گروه‌ طالبان کشته شد
مقام‌های پیشین افغانستان درخواست تسریع آزادی گروگان‌ها را در مراسم سالگرد عبدالعلی مزاری مطرح کردند.
امروز در کابل مراسمی از سوی حزب وحدت اسلامی افغانستان به مناسبت بیستمین سالگرد رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان برگزار شد.
عبدالعلی مزاری رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان ۲۲ حوت/اسفند ۱۳۷۳ توسط گروه طالبان کشته شد.
اشرف غنی احمدزی رئیس جمهوری افغانستان در پیام ویدیویی که به این مراسم فرستاده بود، گفت که "شهید مزاری از آن جهت مهم است که در حین جنگ معتقد بود که جنگ راه حل مساله افغانستان نیست."
رئیس جمهوری افغانستان هراس آقای مزاری از "تکرار تاریخ" بود. آقای غنی افزود:"امروز ما قانون اساسی داریم و این قانون اساسی به تمام این پاسخ ها، جواب میدهد....هیچ افغان نسبت برافغان دیگر نه برتر است و نه هم کمتر. این حکم قانون اساسی افغانستان است. این باور ما را کمک می‌کند که بر تاریخ نفاق، بی‌ثباتی و بی باوری فایق گردیم."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar