GholamAli-Khoshroo
تقاطع: غلام‌علی خوش‌رو، سفیر جمهوری اسلامی در سوییس به عنوان سفیر و نماینده‌ی دائم این حکومت در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک معرفی شد.
آقای خوش‌رو از بنیان‌گذاران دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه به حساب می‌آید که ریاست این دانشکده را از زمان تاسیس در سال ۱۳۶۱ به مدت هشت سال بر عهده داشت.
او پس از آن به مدت هفت سال معاون نمایندگی جمهوری اسلامی در نیویورک بود. وی در دولت‌ اصلاح‌طلب محمد خاتمی، معاون وزارت امور خارجه شد و مدتی نیز مسوولیت سفارت جمهوری اسلامی در استرالیا بر عهده‌ی او بود.
آقای خوش‌رو از جمله دیپلمات‌‌هایی بود که در هشت سال دولت احمدی‌نژاد، به حاشیه رانده شد تا این‌که با روی کار آمدن دولت روحانی، به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در سوییس منصوب شد. او در هفته‌های اخیر به تهران فرا خوانده شد تا برای ماموریت مهم و حساس نمایندگی جمهوری اسلامی در نیویورک آماده شود.
جمهوری اسلامی پیش‌تر در زمستان سال گذشته، حمید ابوطالبی، سفیر سابق این حکومت در استرالیا، ایتالیا و بلژیک و معاون سیاسی فعلی دفتر ریاست جمهوری اسلامی را به عنوان “نماینده دائم” خود در سازمان ملل متحد در نیویورک معرفی کرده بود که این انتصاب به دلیل نقش وی در اشغال سفارت امریکا در تهران در آبان ۱۳۵۸ با مخالفت این کشور روبه‌رو شد به طوری‌که وزارت خارجه امریکا از صدور ویزا برای آقای ابوطالبی خودداری کرد.
به دنبال رسانه‌ای شدن معرفی حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل، سنای امریکا، روز ۱۸ فروردین‌ماه (۷ اپریل ۲۰۱۴) لایحه‌ای ویژه را به تصویب رساند تا از ورود وی به خاک این کشور جلوگیری کند.
این لایحه که مورد حمایت قاطع هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات امریکا قرار گرفت، دولت را موظف کرد که درخواست صدور ویزای این کشور برای افرادی که نقش آن‌ها در «جاسوسی، تروریسم، و یا تهدید علیه امنیت ملی امریکا» روشن شده باشد، رد کند.
حال با گذشت نزدیک به یک سال از رد درخواست ویزای حمید ابوطالبی، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ضمن معرفی “غلام‌علی خوش‌رو” برای تصدی این سمت، یک بار دیگر نسبت به عدم صدور روادید ورود به امریکا برای آقای ابوطالبی اعتراض کرده و گفته که این موضوع «از طریق ساز و کارهای قانونی در سازمان ملل در دستور کار نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران خواهد بود».
گفتنی است سجاد خوشرو فرزند سفیر جدید جمهوری اسلامی در نیویورک، همسر مریم فریدون دختر حسین فریدون، برادر پرنفوذ حسن روحانی است. آقای فریدون در نقش “دستیار ویژه” رییس جمهوری اسلامی در بیشتر سفرها و دیدارهای مهم، وی را همراهی می‌کند.
گزارشی درباره‌ی تحصیل و زندگی فرزندان مقامات ارشد دولت روحانی در کشورهای غربی و به ویژه امریکا را می‌توانید در اینجا بخوانید.