lördag 31 januari 2015

بحرین تابعیت ۷۲ شهروندش را لغو کرد

بحرین تابعیت ۷۲ شهروندش را لغو کرد

  • 2 ساعت پیش
وزارت کشور بحرین گفته برای حفظ امنیت و ثبات این کشور، تابعیت ۷۲ شهروندش را می‌گیرد
مقام‌های بحرین می‌گویند که تابعیت یک عضو ارشد گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) و ده‌ها نفر دیگر را لغو کرده‌اند.
وزارت کشور بحرین روز شنبه، ۳۱ ژانویه، اعلام کرد که به دلیل مسئولیتش در قبال "حفظ امنیت و ثبات بحرین" تابعیت ۷۲ نفر از شهروندان آن کشور را از آنها می‌گیرد.
دولت بحرین گفته است که برخی از شهروندان، منافع نظام سلطنتی آن کشور را به خطر می‌اندازند و وزارت کشور در اطلاعیه خود ۱۰ عنوان اتهامی برای کسانی که تابعیت آنها لغو شده، ذکر کرده است.
رابطه اطلاعاتی با دولت‌های بیگانه، دریافت بودجه برای ارتکاب عملیات تروریستی، لکه‌دار کردن چهره حکومت و تحریک مردم از طریق انتشار اخبار دروغ با هدف اختلال در اصول قانون اساسی، ایجاد یک گروه تروریستی و آموزش‌دیده برای مبارزه نظامی، قاچاق اسلحه، تحریک شهروندان برای تلاش در تغییر حکومت با شیوه‌های غیرقانونی، برخی از مواردی هستند که در این بیانیه ذکر شده است.
وزارت کشور بحرین در وب‌سایت خود فهرست کسانی را که تابعیت آنها لغو شده، منتشر کرده است که در آن هم نام خانواده‌های شیعه به چشم می‌خورد و هم کسانی از خانواده‌های سنی شناخته‌شده در این فهرست هستند.
ترکی البینالی یک خطیب سنی ۳۰ ساله که به عنوان یکی از نظریه‌پردازان گروه موسوم به دولت اسلامی شناخته می‌شود، از جمله کسانی است که از تابعیت این کشور محروم شده‌اند.
چهار سال است که اکثریت شیعه آن کشور برای به دست آوردن حقوق بیشتر، به حاکمان سنی و متحد غرب در بحرین فشار وارد می‌کنند و کشور با تنش روبرو است.
بحرین پیش از این هم تابعیت برخی فعالان مخالفش را لغو کرده بود که گروه‌های حقوق‌ بشری این اقدام را محکوم می‌کردند، اما این اولین‌باری است که حق تابعیت این تعداد از شهروندان به یکباره سلب می‌شود.
علی عبدالامام، وبلاگنویس و فعال بحرینی، امروز در توییتر خود نوشته است که "حاکمان بحرین امروز بدون برگزاری دادگاه و یا هیچ محکومیتی و بدون ذکر دلیل، حق شهروندی مرا لغو کردند."
او نوشته است که "من به این نسل و آنچه از دستش برمی‌آید، باور دارم. آنها را دیده‌ام که با تانک‌ مقابله می‌کنند و در مقایسه با این لغو حق شهروندی من موضوع مهمی نیست."
وزارت کشور بحرین برای این اقدام خود به ماده ۱۰ قانون شهروندی آن کشور استناد کرده و نوشته است که این فهرست به تصویب شورای وزیران بحرین هم رسیده است.

ایران و شیعیان بحرین

خاندان خلیفه در بحرین با حمایت همسایه‌هایشان در خلیج فارس برای سرکوب شیعیان مخالف از نیروی نظامی استفاده کردند. شیخ علی سلمان، رهبر جمعیت اسلامی وفاق در بحرین، روز ۲۸ دسامبر بازداشت شد.
او علیه انتخاباتی که در ماه نوامبر برگزار شد، تجمع اعتراضی برگزار کرده بود. جمعیت وفاق اسلامی این انتخابات را تحریم کرده بود.
بحرین می‌گوید که مخالفان شیعه آن کشور از طرف جمهوری اسلامی حمایت می‌شوند و دولت ایران را به "مداخله مکرر" در امور داخلیش متهم می‌کنند.
در سال ٢٠١١ میلادی و کوتاه مدتی پس از آغاز حرکت اعتراضی در بحرین که همزمان با گسترش جنبش موسوم به "بهار عربی" بروز کرد، روحانیان شیعه بحرینی رهبری تظاهرات را در دست گرفتند که باعث نگرانی مقامات و برخی دیگر از گروه‌های سیاسی بحرین در مورد تلاش روحانیان شیعه برای ایجاد یک نظام حکومتی شبیه ایران در کشورشان شد.
در واکنش به حرکت اعتراضی در بحرین، دولت آن کشور یک رشته اصلاحات سیاسی را به اجرا گذاشته است، اما مخالفان آنها را کافی ندانسته‌اند و حکومت نیز با درخواست تبدیل سلطنت به یک نهاد تشریفاتی مخالفت کرده، زیرا نگران آن است که تشکل‌های مذهبی شیعه قدرت سیاسی را به طور کامل در دست بگیرند و نظام حکومتی را سرنگون کنند.
بحران سیاسی بحرین این کشور را به صحنه رقابت بین حکومت روحانیان شیعه در ایران و حکومت وهابی عربستان سعودی تبدیل کرده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar