Freedom-Map-2014
برای دیدن نقشه در اندازه بزرگ‌تر بر روی آن کلیک کنید.
تقاطع: گزارش سالانه‌ی “خانه آزادی” از رتبه‌بندی جهانی کشورها بر اساس “حقوق سیاسی” و “آزادی‌های اجتماعی” منتشر شد و بر اساس آن ایران هم‌چون سال‌های گذشته در دسته‌ی کشورهای “غیرآزاد” قرار گرفت.
این سازمان غیردولتی مستقر در امریکا که وضعیت آزادی‌ و دمکراسی در جهان را رصد می‌کند، در گزارش سال ۲۰۱۴ خود، ۱۹۵ کشور جهان را مورد بررسی قرار داده و ده کشور سودان، سومالی، افریقای مرکزی، اریتره، گینه استوایی، ازبکستان، ترکمنستان، عربستان سعودی، سوریه، و کره شمالی را در سبد ۷، یعنی پایین‌ترین جایگاه از نظر “حقوق سیاسی” و “آزادی‌های اجتماعی” قرار داده است.
در میان این کشورها، سوریه با کسب مجموع ۱ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ممکن، “غیر آزادترین” کشور جهان در سال گذشته میلادی بوده است.
ایران نیز در سبد ۶، در کنار کشورهایی چون افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، بحرین، کامرون، کنگو، یمن، چین، کوبا، لائوس و بلاروس، قرار گرفته و پایین‌ترین میزان آزادی‌های سیاسی و اجتماعی را به شهروندان خود داده است.
ایران در بخش حقوق سیاسی از ۴۰ امتیاز ممکن، ۷ امتیاز گرفته و در بخش آزادی‌های اجتماعی نیز به امتیاز ۱۰ از ۶۰ دسته یافت که در مجموع، امتیاز ۱۷ از ۱۰۰ را برای این کشور رقم زده است.
در سوی دیگر جدول نیز کشورهای امریکا، استرالیا، کانادا، شیلی، آرژانتین، برزیل، افریقای جنوبی، هند، مغولستان، اسراییل و تقریبا همه‌ی کشورهای اروپایی در دسته‌ی کشورهای “آزاد” جهان قرار گرفته‌اند.
در میان تمام کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا، اسراییل تنها کشوری است که در دسته‌ی کشورهای “آزاد” جای گرفته است.
“خانه آزادی”، ترکیه و پاکستان، دو کشور همسایه‌ی ایران را نیز در گروه کشورهای “تا حدی آزاد” جای داده است.
این سازمان غیردولتی در گزارش خود تاکید کرده که وضعیت آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در سال ۲۰۱۴، در ۵۵ کشور نسبت به سال قبل از آن افت کرده و در مقابل در ۴۰ کشور، وضعیت بهتر شده است.
این سازمان هم‌چنین از افزایش حاکمانی خبر داده که با استفاده از “خودکامگی مدرن”، مخالفان سیاسی خود را بدون آن‌که “نابود” کنند، “فلج” می‌نمایند و تحت پوشش “نظم”، “مشروعیت”، و “رفاه”، حاکمیت قانون را نقض می‌کنند.
از ۱۹۵ کشور مورد بررسی در این گزارش، ۸۸ کشور در دسته‌ی کشورهای “آزاد”، ۵۹ کشور “تا حدی آزاد” و ۴۸ کشور نیز “غیر آزاد” شناخته شده‌اند.
Freedom-Graph-2014