lördag 31 januari 2015

دفاع روحانی از اعضای گروه مذاکره کننده اتمی ایران همزمان با ادامه فشارها به ظریف

دفاع روحانی از اعضای گروه مذاکره کننده اتمی ایران همزمان با ادامه فشارها به ظریف

  • 8 ساعت پیش
  •  
  • 5اظهارنظر
در حالی که فشارها به وزیر خارجه ایران به دلیل پیاده روی با همتای آمریکایی اش ادامه دارد، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران از گروه مذاکره کننده اتمی دفاع و از مخالفان آنها انتقاد کرده است.
آقای روحانی گفته "امروز دیپلمات های مجرب کشور در مذاکرات از جایگاه حقوقی و سیاسی در برابر مذاکره کنندگان شش کشور دنیا محکم حرف می زنند... این افتخار برای کشور است حالا عده ای ایراد می گیرند که طرف تند راه رفت یا عینکش چنان بود، باید افتخار کنیم به دیپلمات های شجاعمان که من شاهدم نه شب و نه روز دارند و تلاش می کنند و شجاعانه حرف می زنند."
رئیس جمهور ایران امروز یازدهم بهمن (۳۱ ژانویه) در مراسم پایانی جشنواره فارابی که در آن از مقاله ها و کتاب های برگزیده در حوزه های علوم انسانی و اسلامی تقدیر شده، سخنرانی کرده است.
از زمان مذاکرات دوجانبه محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو که دو طرف در جریان آن مدت کوتاهی در یکی از خیابان های اطراف هتل محل مذاکرات، قدم زدند، سیاستمداران منتقد در ایران، آقای ظریف را آماج حملات خود قرار داده اند.
_________________________________________________________
دفاع روحانی از آزادی پژوهش در دانشگاه ها: متاسفانه به همه سوء ظن داریم
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در مراسم پایانی جشنواره فارابی از ضرورت آزادی پژوهش در فضای دانشگاهی و علمی این کشور دفاع کرده و گفته "اگر دانشگاه ها استقلال علمی نداشته باشند و در آنها امر و نهی باشد پیشرفت و توسعه بدست نخواهد آمد."رئیس جمهور ایران گفته "در علم دورباش و کورباش نداریم. علم محیطی آزاد می خواهد، یعنی همه دانشجویان، اساتید و محققان در راه علم اگر سخنی و حرفی دارند بیان و اعلام کنند و ما حق نداریم به آنها بگوییم چرا این حرف را زدی و اگر این کار را کردیم یعنی راه ما غلط است."وب سایت رسمی رئیس جمهور ایران می گوید سخنرانی آقای روحانی با تشویق حاضران مواجه می شد.آقای روحانی گفته است که "نمی شود دنیای علم را با سوءظن نگاه کرد و دانشگاه را با نگاه منفی اداره کرد. ممکن است کسی تخلفی بکند برخورد کنیم اما سوء ظن غیر جرم است. متاسفانه ما به همه سوءظن داریم."
____________________________________________________________
آقای روحانی گفته "امروز همه دوربین ها بر روی آنها [مذاکره کنندگان] که در میدان هستند تمرکز کرده اند. آن طرفی ها دارند برای تیم های خودشان کف می زنند اما این طرف معلوم نیست که چه می کند؟ حتی برای تیم حریف دست می زنند وقتی هم می پرسی چرا برای حریف کف می زنید می گویند انتقاد است."
در یکی از تازه ترین واکنش‌ها به قدم زنی وزرای خارجه ایران و آمریکا، وبسایت رسمی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، بخشی از صحبت‌های پیشین او درباره مذاکرات اتمی و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره منتشر کرده است.
آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی گفته "من با مذاکره کردن مخالف نیستم؛ مذاکره کنند؛ تا هر وقت می‌خواهند مذاکره کنند، من معتقدم باید دل را به نقطه‌هاى امیدبخش حقیقى سپرد، نه به نقطه‌هاى خیالى، آنچه لازم است این است."
ایران و گروه ۱+۵ در حال مذاکره بر سر توافق جامع اتمی با هدف حل و فصل نهایی پرونده اتمی هستند. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در اقدامی نادر در تاریخ این کشور، دو بار کنگره این کشور را تهدید کرده که اگر در زمان مذاکره با ایران دست به تصویب تحریمی علیه این کشور بزند، آن را وتو خواهد کرد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar