Setareh-Sobh-Last-Issue
تقاطع: هفته‌نامه “ستاره صبح” که با دریافت مجوز از سوی “هیات نظارت بر مطبوعات” قرار بود از روز ۲۷ دی‌ماه به صورت روزنامه منتشر شود، با حکم دادستانی تهران توقیف شده است.
محمود علی‌زاده طباطبایی، وکیل‌مدافع مدیرمسوول “ستاره صبح” روز سه‌شنبه (۷ بهمن-۲۷ ژانویه) به خبرگزاری‌های ایران گفت که این هفته‌نامه بعد از انتشار نامه‌ی علی مطهری به رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی در شماره‌ی روز ۲۰ دی‌ماه خود، از سوی شعبه‌ی چهارم “دادسرای فرهنگ و رسانه” در تهران توقیف شد.
به گقته‌ی این وکیل دادگستری، توقیف “ستاره صبح” با استناد به بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی که “پیشگیری از وقوع جرم” را از وظایف قوه قضاییه دانسته، صورت گرفته و با توجه به تغییر بازپرس پرونده، هنوز اتهامات علی‌ صالح‌آبادی، مدیرمسوول این نشریه به وی تفهیم نشده است.
آقای صالح‌آبادی، پیش از این، در گفتگویی با خبرگزاری “ایسنا” دلیل تاخیر در انتشار “ستاره صبح” به صورت روزنامه را برخی “مشکلات حقوقی” عنوان کرده و گفته بود که این روزنامه «پس از رفع مشکلات»، از هفته‌ی دوم بهمن‌ منتشر خواهد شد.
نامه‌ی علی مطهری به صادق لاریجانی که انتشار آن باعث توقیف “ستاره صبح” شد، پیش‌تر در روز ۱۴ دی‌ماه در شماری از خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری داخل ایران منتشر شده بود.
آقای مطهری در این نامه‌ی سرگشاده، به نگرانی رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی از تبدیل شدن جلسات دادگاه احتمالی رهبران “جنبش سبز” به تریبونی برای زدن حرف‌های‌شان، واکنش نشان داده و نوشته بود استفاده‌ی موسوی و کروبی از تریبون دادگاه برای رساندن حرف‌های‌شان به گوش مردم، “حق طبیعی” آن‌ها است، به ویژه آن‌که آن‌ها «در چند سال گذشته از اظهارنظر محروم بوده‌اند و در مقابل، اتهامات فراوانی از قبیل براندازی و ارتباط با دشمن خارجی به آنها وارد شده است».
وی در این نامه با تاکید بر غیرقانونی بودن ادامه بازداشت خانگی رهبران “جنبش سبز” با حکم “شورای عالی امنیت ملی”، از صادق لاریجانی خواسته بود تا یا دادگاه آن‌ها را تشکیل دهد و یا «اگر تصمیم بر محاکمه نیست، زودتر به این غائله خاتمه دهد».
گفتنی است انتشار با تاخیر خبر توقیف “ستاره صبح” به فاصله‌ی ده روز پس از توقیف روزنامه “مردم امروز” صورت گرفته است. این روزنامه پس از اختصاص تیتر صفحه‌ی نخست شماره‌ی روز ۲۳ دی‌ماه خود به هم‌بستگی جرج کلونی، بازیگر امریکایی با روزنامه‌نگاران کشته‌شده‌ی هفته‌نامه فرانسوی “شارلی ابدو”، ابتدا با دستور دادستانی تهران، “توقیف” و سپس با حکم هیات “نظارت بر مطبوعات” جمهوری اسلامی، “لغو امتیاز” شد.
پیش از “مردم امروز” هم، در روز دوم دی‌ماه، روزنامه‌ی “روزان” به دلیل انتشار ویژه‌نامه‌ای در سال‌روز درگذشت “آیت‌الله منتظری” توقیف شده بود تا شمار رسانه‌های با مشی “اصلاح‌طلبی” که در دی‌ماه امسال توقیف شدند، به عدد “سه” برسد.
حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی تا کنون نسبت به توقیف رسانه‌های حامی خود موضع‌گیری نکرده است.