Tehran-Highways-Teaffic
تقاطع: وزیر “راه و شهرسازی” در دولت حسن روحانی می‌گوید در حال حاضر آزادراه‌ها و بزرگراه‌های کشور تبدیل به “توقف‌گاه” شده‌اند و بیش از ۴۰ درصد جاده‌ها نیز در وضعیت “بد” و “خیلی بد” قرار دارند.
به گزارش خبرگزاری “مهر”، عباس آخوندی روز سه‌شنبه (۳۰ دی-۲۰ ژانویه) در همایش دولتی “سیستم‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای”، «اصلی‌ترین مساله» وزارت‌خانه‌ی تحت مدیریتش در حوزه‌ی حمل و نقل را «توقف شاهراه‌های حرکتی» دانست و گفت: «گاهی ایستایی در بزرگراه‌های داخل تهران سرعت را به کمتر از ۷ کیلومتر در ساعت کاهش می‌دهد و درواقع، ساخت بزرگراه هیچ تاثیری بر سرعت خودرو‌ها نداشته است.»
آقای آخوندی، دلیل وضعیت “بد” بیش از ۴۰ درصد جاده‌های کشور را «عدم سرمایه‌گذاری» عنوان کرد و افزود که اگرچه برای اولین‌ بار در سال جاری، ۵۰۰ میلیارد تومان برای راهداری پیش‌بینی شد اما نیاز این حوزه، بیش از ۷ هزار میلیارد تومان است.
وی هم‌چنین از نیاز کشور به دست‌کم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید برای احداث “۱۰ کریدور توسعه ملی” خبر داد و با بیان این‌که «بدون ابزار مدرن وارد عصر مدرن شده‌ایم» تصریح کرد که تعداد کل خودروهای کشور در دهه ۷۰ کمتر از ۵ میلیون دستگاه بود اما امروز به ۱۷ میلیون خودرو رسیده است. او پیش‌بینی کرد که این تعداد تا ۲۰ سال آینده به ۴۰ میلیون افزایش یابد.
اظهارات تازه‌ی وزیر راه درباره‌ی وضعیت بد جاده‌های کشور در حالی است که جاده‌های فرسوده در استان‌های مختلف ایران از جمله اصلی‌ترین علل تصادفات رانندگی به شمار می‌رود.
در همین ارتباط، بهروز غروی، “مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها” روز ۳۱ مرداد ماه امسال در یک مناظره تلویزیونی از “وخامت بیشتر” وضعیت ایمنی جاده‌های ایران در مقایسه با کشورهای دیگر در یک دهه‌ی اخیر، ابراز تاسف کرد و با استناد به گزارش‌های “سازمان جهانی بهداشت” گفت که ایران از لحاظ ایمنی راه‌ها در سال ۲۰۰۷ در میان ۱۷۸ کشور دنیا، در مقام ۱۶۸ قرار داشت اما در سال ۲۰۱۱ و در میان ۱۸۰ کشور جهان به رتبهٔ ۱۷۷ سقوط کرد.
در یکی از آخرین اظهارنظر‌ها در خصوص آمار بالای تلفات جاده‌ای در ایران نیز، اواخر آبان‌ماه، رحمت‌الله حافظی، “رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران”، تلفات هفتگی سوانح رانندگی در کشور را معادل تلفات سقوط یک هواپیمای ایرباس با ۳۵۰ مسافر دانست و گفت که ایران از این نظر در مقام نخست در دنیا قرار دارد.