lördag 31 oktober 2015

کاندولیزا رایس: توافق هسته ای با ایران "بسته ۱۰۰ میلیارد دلاری" ناامن سازی خاورمیانه است

کاندولیزا رایس: توافق هسته ای با ایران "بسته ۱۰۰ میلیارد دلاری" ناامن سازی خاورمیانه است

سخنرانی رایس در موسسه چتم هاوس لندنکاندولیزا رایس وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در سخنانی در انتقاد از توافق اخیر هسته ای با ایران، این توافق را به یک بسته مالی 100 میلیارد دلاری برای ناامن سازی خاورمیانه تشبیه کرد.
 
به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت روزنامه "ایندپندنت" بریتانیا رایس که پنج شنبه در نشست موسسه "چاتم هاوس" در لندن سخن می گفت، برای نخستین بار در یک موضعگیری آشکار از توافق هسته ای دولت اوباما با ایران انتقاد کرد.
 
او که در فاصله سال های 2005 تا 2009 (دوره دوم دولت بوش) وزیر امور خارجه آمریکا بود، در انتقاد از توافق هسته ای با ادعای اینکه این توافق خطر مسابقه تسلیحاتی بین کشورهای منطقه را در پی دارد، گفت:" من تا کنون در انتقاد از این توافق هیچ سخنی نگفته ام چون می دانم که رسیدن به این توافق با چه سختی ها و مرارت هایی حاصل شده است.  من خود یکی از بانیان تشکیل گروه 1+5 به همراه جک استراو(وزیر امور خارجه اسبق بریتانیا) بودم.
 
او افزود:" ما ایده تشکیل گروه 1+5 را در نوامبر سال 2006 و در خانه استراو نهایی کردیم بنابراین من خود از حامیان اصلی ایده سیاست دو گانه (مذاکره و تحریم) در قبال ایران بودم.
 
رایس در ادامه گفت:" از نظر من این توافق بخش های خوبی دارد اما قیمتی که بابت حصول آن پرداختیم بسیار بالا بود.
 
رایس که هم اینک مدیر مرکز جهانی کسب و کار و اقتصاد در دانشگاه استنفورد است، در ادامه گفت شرایط توافق هسته ای با ایران او را به یاد بحران عراق در اوایل دوران بوش می اندازد. به ادعای وزیر امور خارجه آمریکا در آن دوران مشکل اصلی آمریکا با دولت صدام حسین در عراق این بود که دولت واشنگتن از ماهیت اصلی آنچه که دولت صدام در بغداد انجام می داد اطمینان نداشت و هم اینک نیز به ادعای او دولت واشنگتن با این توافق در عمل از آنچه که ایران قرار است انجام دهد اطمینان ندارد.
 
رایس افزود: از همه مهم تر این توافق 100 میلیارد دلار در اختیار ایران می گذارد تا منطقه را ناامن کند. از سوی دیگر رفع تحریم های تسلیحات متعارف برای ایران نگرانی درباره احتمال شروع یک مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه را بیشتر می کند. ایران می تواند سلاح های متعارفی بخرد که نه تنها اسراییل و عربستان را بلکه ایالات متحده را هم تهدید کند."
 
رایس در خاتمه گفت او انتظار ندارد با این نواقص توافق هسته ای دولت باراک اوباما توافق را به هم بزند بلکه اصرار دارد دولت واشنگتن با همکاری شرکای اروپایی ترتیباتی اتخاذ کند که در صورت انجام اقدامات و سیاست های غیر قابل پذیرش از سوی ایران، واشنگتن به همراه متحدان خود بار دیگر تحریم های ایران را برقرار کند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar