fredag 30 oktober 2015

'ایران موافقت با کناره‌گیری بشار اسد طی ۶ ماه را تکذیب کرد'

'ایران موافقت با کناره‌گیری بشار اسد طی ۶ ماه را تکذیب کرد'

  • 13 دقیقه پیش
  •  
  • 8اظهارنظر
کپی رایت تصویرخبرگزاری فرانسه
امیر عبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران، این خبر را که ایران در جریان مذاکرات وین موافقت کرده که بشار اسد ظرف ۶ ماه از ریاست جمهوری سوریه کناره‌گیری کند، قویا تکذیب کرد.
پیشتر خبرگزاری ها اعلام کردند که ایران در جریان مذاکرات امروز وین از طرح یک دوره انتقالی شش ماهه و برگزاری انتخاباتی که در باره سرنوشت رئیس جمهور سوریه تصمیم گیری می کند، حمایت کرده است.
وزرای خارجه آمریکا، روسیه، ترکیه، عربستان سعودی و ایران به عنوان کشورهایی که بیشترین نفوذ را در حل و فصل این بحران دارند، در اجلاسی که امروز (جمعه ۳۰ اکتبر/ ۸ آبان) در وین، پایتخت اتریش برگزار شد، شرکت کردند.
این مذاکرات بین المللی با هدف پایان دادن به جنگ داخلی سوریه تشکیل شده است.
پیش از این هم چندین نشست بین‌المللی برای مذاکره پیرامون حل بحران سوریه برگزار شده اما این نخستین باری است که از جمهوری اسلامی ایران هم برای حضور در چنین اجلاسی دعوت به عمل آمده است.
در جلسات قبلی بررسی اوضاع سوریه، برخی از کشورهای شرکت کننده، به خصوص ایالات متحده وعربستان سعودی، با این استدلال که جمهوری اسلامی صرفا بیانگر موضع بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است، حضور ایران در این جلسات را مفید نمی‌دانستند و با آن مخالفت می‌کردند.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا پیش از آغاز این مذاکرات در جمع خبرنگاران نسبت به دستیابی به راه حلی سیاسی برای پایان دادن به جنگ چهار ساله داخلی در سوریه ابراز امیدواری کرد.
در نشست امروز وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان، مصر، لبنان و همچنین نمایندگانی از عراق، قطر، عمان، امارات متحده عربی، اردن و چین هم حضور داشتند.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، هم ضمن ابراز امیدواری در این مورد که این نشست بتواند راهی برای پایان دادن به فاجعه انسانی ناشی از جنگ داخلی سوریه بیابد، از تمامی شرکت‌کنندگان خواسته است از خود "انعطاف پذیری" لازم را بروز دهند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar