Kapari مدارس ایران-کرمان-1
تقاطع: خبرگزاری “فارس” در گزارشی تصویری از منطقه‌ی جازموریان در جنوب استان کرمان، نوشته که این منطقه‌ی محروم با جمعیت ۵۴ هزار نفر، دارای ۹۵۰۰ دانش‌آموز است در حالی که هنوز اداره آموزش و پرورش ندارد، و بخشی از این دانش‌آموزان در مدارس کَپَری و مخروبه و گاه زیر سایه‌ی درختان درس می‌خوانند.
محمد محمدی‌نور، “امام‌جمعه” جازموریان به این خبرگزاری گفته: «در این مناطق ۱۰ روستا داریم که دارای مدارس کپری یا مدارس درختی هستند؛ منظور از مدارس درختی این است که دانش‌آموزان زیر سایه درخت تحصیل می‌کنند. در برخی مدارس ابتدایی سربازمعلمان به تنهایی ۶ پایه تحصیلی دبستان را تدریس می‌کنند که باعث افت کیفیت آموزشی شده است به طوری که برخی دانش‌آموزان پنجم یا ششم دبستان هنوز اسم خود را نمی‌توانند بنویسند. هم‌چنین بالغ بر ۳۰ مدرسه تخریبی در جازموریان جنوب استان کرمان وجود دارد.»
آقای محمدی‌نور با بیان این‌که «برخی دانش‌آموزان برای رسیدن به مدرسه باید از کوهستان و راه‌های صعب‌العبور عبور کنند» اضافه می‌کند: «به علت فقر و محرومیت، کمبود و نبود مدرسه و دوری راه خانه دانش‌آموزان تا مدارس، بسیاری از بچه‌ها ترک تحصیل می‌کنند و به نظر رتبه نخست ترک تحصیل را هم داشته باشیم.»
“فارس” هم‌چنین «نشستن پشت نیمکت‌های تمیز و سالم مدرسه، داشتن توپ فوتبال برای بازی، و یا داشتن طناب برای بازی کردن» را از آرزوهای یکی از دانش‌آموزان مدرسه‌ای کپری در شهر “زِهِکَلوت” جارموزیان عنوان می‌کند.
این خبرگزاری می‌نویسد: «یکی دیگر از مواردی که به ترک تحصیل دانش‌آموزان در این منطقه می‌انجامد، نداشتن شناسنامه است. بسیاری از پدر و مادرها در این منطقه فاقد شناسنامه هستند و در نهایت بچه‌های آن‌ها هم شناسنامه ندارند و به علت نداشتن مدرک شناسایی، مدارس از ثبت نام آن‌ها خودداری می‌کنند.»
کودکانی که غالبا به قاچاق گازوییل و بنزین روی می‌آورند تا کمک خرج خانواده‌های‌شان باشند.