torsdag 22 oktober 2015

روسیه خواستار همکاری ایران، مصر، اردن، امارات و قطر در حل بحران سوریه شد

روسیه خواستار همکاری ایران، مصر، اردن، امارات و قطر در حل بحران سوریه شد

  • 21 دقیقه پیش
کپی رایت تصویررویترز
Image captionلاوروف (چپ) و کری روز جمعه در اجلاس بررسی بحران سوریه شرکت خواهند کرد
روسیه خواستار حضور کشورهای بیشتری در اجلاس حل بحران سوریه شده است.
روز پنجشنبه، ٣٠ مهر (٢٢ اکتبر)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیا-١ گفت که به اعتقاد دولت روسیه، ایران، مصر، اردن، امارات متحده عربی و قطر باید در مذاکرات برای حل بحران سوریه شرکت داده شوند.
آقای لاوروف با اشاره به نشست‌های قبلی در مورد سوریه گفت وقتی که روسیه با مذاکره برای حل بحران سوریه موافقت کرد گفت که چنین مذاکراتی بدون مشارکت ایران معنی ندارد. وزیر خارجه روسیه افزود: "در شرایط فعلی، ما قانع شده‌ایم که ضروری است مصر، قطر، امارت متحده عربی و اردن هم در گروه بررسی و حل بحران سوریه مشارکت داشته باشند."
قرار است روز جمعه جلسه بررسی اوضاع سوریه با حضور وزیران خارجه آمریکا، روسیه، ترکیه و عربستان در وین تشکیل شود و آقای لاوروف گفت که ممکن است نمایندگان برخی از کشورهای پیشنهادی او نیز در سطح وزیران خارجه "در اجلاسی موازی در وین" حضور یابند. وی افزود "این کشورها نسبت به گفتگو با ما ابراز تمایل کرده‌اند و ما هم برای چنین گفتگوهایی آمادگی داریم."
مذاکرات روز جمعه در وین به ابتکار وزیر خارجه آمریکا و در حالی برگزار می‌شود که سفر اخیر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به روسیه با ناخرسندی آمریکا و همچنین ترکیه مواجه شده است. این نخستین سفر اعلام شده آقای اسد به خارج از سوریه از زمان آغاز بحران سیاسی سوریه در سال ٢٠١١ بود و منابع دولتی سوریه خبر آن را پس از پایان سفر و بازگشت او به کشورش منتشر کردند.
کپی رایت تصویرAP
Image captionحضور اسد در صحنه به مهمترین موضوع مورد اختلاف در پایان دادن به جنگ داخلی سوریه تبدیل شده است
مخالفان حکومت سوریه گفته‌اند که شرط آنان برای حل سیاسی این بحران، کناره‌گیری بشار اسد است در حالیکه دولت سوریه و متحدان اصلی آن، یعنی حکومت‌های ایران و روسیه، بر ادامه زمامداری او تاکید داشته‌اند. به این ترتیب، حضور بشار اسد به مانع اصلی بر سر خاتمه دادن به جنگ داخلی سوریه تبدیل شده است.
بحران سیاسی سوریه در سال ٢٠١١ با برگزاری تظاهراتی با درخواست اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد آغاز شد اما دولت این کشور واحدهای ارتش را برای جلوگیری از ادامه تظاهرات وارد عمل کرد و مقابله واحدهای نظامی با تظاهرکنندگان که تلفاتی برجای گذاشت. در ماه‌های بعد، گروهی ازنظامیان با تشکیل نیرویی به نام "ارتش آزاد سوریه" گفتند در صدد حفاظت از تظاهرکنندگان در برابر واحدهای ارتشی هستند. در گیری بین ارتش آزاد سوریه و نیروهای دولتی به بروز جنگ داخلی منجر شد که زمینه را برای ورود گروه‌های مختلف، از جمله شبه‌نظامیان اسلامگرا به این جنگ فراهم آورد.
کپی رایت تصویرAP
Image captionامیر عبداللهیان از "نقش مهم" بشار اسد در سوریه سخن گفته است
ماه گذشته، روسیه با مستقر کردن تعدادی هواپیمای نظامی در خاک سوریه، به حمایت از نیروهای دولت پرداخت و گفته است که نیروهای دولتی توانسته‌اند به پیشروی‌هایی دست یابند. علاوه بر روسیه، ایران نیز گفته است با اعزام "مستشار" نظامی به نیروهای بشار اسد کمک می‌کند.
روز گذشته روزنامه گاردین، چاپ لندن، اظهارات حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی را نقل کرد که گفته است: "در هر روند سیاسی، نقشی که بشار اسد ایفا خواهد کرد مهم است" اما افزوده است که "ما تلاش نداریم که اسد برای همیشه در مقام رئیس جمهوری سوریه باقی بماند، اما بر نقش او در مبارزه علیه تروریسم و حفظ وحدت ملی سوریه وقوف داریم." وی افزوده است که "تصمیم نهایی بر عهده مردم سوریه است و این تصمیم هرچه که باشد، مورد تایید ما خواهد بود."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar