تلگرام موسس-توییت-1
تقاطع‬: “پاوِل دورُف”، بنیان‌گذار و مدیرعامل کمپانی “تِلِگرام”، در صفحه‌ی توییتر خود اعلام کرد که “وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات” جمهوری اسلامی از این شرکت خواسته تا ابزارهای جاسوسی و سانسور اپلیکیشن “تلگرام” را در اختیار این وزارت‌خانه بگذارد.
آقای دورُف با تاکید بر این‌که “تلگرام” این درخواست را رد کرده، نوشته که به دنبال آن، جمهوری اسلامی، دسترسی به این اپلیکشین را در ایران مسدود کرده است.
او هم‌چنین در پاسخ به یکی از دنبال‌کنندگان خود تصریح کرده که مشکل جمهوری اسلامی با ربات‌های تولیدکننده محتوای بزرگ‌سالانه نبود بلکه آن‌ها می‌خواستند قابلیت خواندن و مسدود کردن پیام‌های خصوصی را داشته باشند.
وی در توییت دیگری نیز به کاربران اطمینان خاطر داده که در جاسوسی از شهروندان ایرانی، به حکومت ایران کمک نخواهد کرد.
در واکنش به این توییت‌های مدیرعامل “تلگرام”، روز چهارشنبه (۲۹ مهر-۲۱ اکتبر) مدیر روابط عمومی “وزارت ارتباطات” جمهوری اسلامی به خبرگزاری “میزان”، متعلق به “قوه قضاییه” گفت که این وزارت‌خانه «هیچ کاری انجام نداده است و هیچ نقشی در اختلال تلگرام ندارد».
محمدرضا فرنقی‌زاد با بیان این‌که «این توییت شاید فتوشاپ باشد» افزود: «ولی اگر ثابت شود مدیر تلگرام چنین حرفی زده رسما بررسی می‌کنیم.»
وی در عین حال وجود مشکل در اتصال به تلگرام برای کاربران ایرانی را تایید اما تاکید کرد که این مشکل ربطی به وزارت‌خانه‌ی متبوعش ندارد: «از دیشب ساعت ۱۲ تا صبح به من زنگ می‌زنند علت را جویا می‌شوند در صورتی که این نرم‌افزار خارجی است و به وزارت ارتباطات ربطی ندارد.»
در همین روز، محمود واعظی، “وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات” در دولت روحانی نیز به اخبار مربوط به فیلترینگ و اختلال در تلگرام واکنش نشان داد و مدعی شد که «اختلال چند روزه تلگرام به دلیل اختلال در کانال‌های ارتباطی بوده ربطی به فیلتر‌ شدن این اپلیکیشن ندارد».
آقای واعظی در عین حال اظهارات مدیرعامل تلگرام مبنی بر نامه‌نگاری وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی با وی را تایید کرد و گفت: «ایمیل‌هایی بین همکاران ما و شبکه تلگرام رد و بدل و از آن‌ها خواسته شد تا بعضی از کانال‌هایی را که دارای مباحث غیراخلاقی هستند ببندند که این کار انجام شد. اما دو هفته پیش دوباره این کانال‌ها را باز کردند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند ما ناچاریم تصمیم‌ کارگروه را اجرا کنیم.»
او با این وجود تاکید کرد که وزارت‌خانه‌ی تحت مدیریتش درباره‌ی فیلترینگ هوشمند “تلگرام” با مدیران آن صحبتی نکرده است.
اما در پاسخ به این اظهارات مقامات دولت ایران، “پاول دورُف” در توییت تازه‌ای نوشت که محدودیت “تِلِگرام” در ایران، بعد از یک هفته اخلال و دو ساعت مسدود شدن کامل در شام‌گاه سه‌شنبه، برطرف شده است.
او هم‌چنین تصریح کرد که اخلال ایجادشده در تلگرام از طریق کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی ترافیک آن بود به طوری که آن را عملا بدون استفاده می‌کرد.
“تلگرام” که سرویس امن‌تری را در مقایسه با نرم‌افزارهای مشابه هم‌چون وایبر و واتس‌اپ به کاربران ارائه می‌دهد، در ماه‌های گذشته با استقبال فزاینده‌ی کاربران ایرانی تلفن‌های هوشمند روبه‌رو بوده است به طوری که بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی “وزارت ارتباطات”، دست‌کم ١٣ میلیون نفر از ایران عضو آن هستند. خود کمپانی “تلگرام” این رقم را بیش از ۲۰ میلیون نفر اعلام کرده است.