torsdag 22 oktober 2015

آلمان به اسرائیل: ما مسئول هولوکاست هستیم

آلمان به اسرائیل: ما مسئول هولوکاست هستیم

  • 22 اکتبر 2015 - 30 مهر 1394
کپی رایت تصویرایماژ
Image captionخانم مرکل مسئولیت کامل هولوکاست را متوجه حکومت نازی ها می داند
آلمان مصرانه می‌گوید که مسئول واقعه هولوکاست است. مسئولیت‌پذیری آلمانی‌ها در پاسخ به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است که گفته بود، یک رهبر فلسطینیان به حکومت نازی‌ها گفته بود تا یهودیان اروپا را بکشد.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته که در ذهن آلمانی‌ها به روشنی این موضوع نقش بسته شده که مسئول هولوکاست نازی‌ها بودند.
بنیامین نتانیاهو، گفته بود که هیتلر تنها قصد اخراج یهودیان از اروپا را داشته اما مفتی اعظم بیت المقدس به نام "حاج امین الحسینی" به او گفته: "بسوزانشان".
این سخنان آقای نتانیاهو را تاریخ دانان و سیاستمداران اسرائیلی محکوم کرده‌اند.
آقای نتانیاهو که در کنار خانم مرکل در برلین سخن می‌گفت، اضافه کرده که "هیچکس نباید شک کند که مسئول هولوکاست هیتلر بوده است."
اما در روز سه شنبه که در بیت المقدس و در جریان کنگره جهانی صهیونیسم سخن می‌گفت، مدعی شد که الحسینی پیشنهاد سوزاندن یهودیان را به هیتلر داده است.
ماجرا را از زبان خود آقای نتانیاهو بخوانید: "هیتلر در آن زمان نمی‌خواست که یهودیان را بکشد. می‌خواست از اروپا اخراجشان کند. و بعد حاج امین الحسینی پیش هیتلر می‌رود و می‌گوید 'تو اگر آنها را بیرون کنی، به اینجا می‌آیند.' بعد او [هیتلر] می‌پرسد: 'پس من با اینها چه کار باید بکنم؟' و او [الحسینی] جواب می‌دهد: 'بسوزانشان'."

حاج امین الحسینی که بوده؟

کپی رایت تصویرHulton بایگانی
Image captionحسینی در زمان جنگ دوم جهانی با هیتلر همپیمان بود
حسینی که در سال ۱۹۷۴ درگذشت، یکی از رهبران ملی گرای فلسطینی بود که در دهه ۲۰ و ۳۰ قرن گذشته کارزارهای خشنی را علیه یهودیان و مستعمرات بریتانیا رهبری می‌کرد.
او در سال ۱۹۳۷ از قلمرو بریتانیایی‌ها گریخت. اما همچنان از راه دور با برنامه بریتانیایی‌ها برای تقسیم آنجا به دو کشور یهودی و عرب مخالفت می‌کرد. او در جریان جنگ جهانی دوم به نازی‌ها نزدیک شده بود.
او در نوامبر ۱۹۴۱ در شهر برلین با هیتلر دیدار کرد. بنا بر گزارش‌های رسانه‌های آلمانی در آن زمان، حسینی در دیدارش با هیتلر سعی داشته او را به حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطینی ترغیب کند.
حسینی برای جنایات جنگی تحت تعقیب بود اما هیچگاه در دادگاه نورنبرگ حاضر نشد.

انتقاد به سخنان نتانیاهو

سخنان آقای نتانیاهو در داخل کشورش با انتقادهای فراوانی روبه رو شده است.
تاریخدان ارشد موسسه یادبود هولوکاست در اسرائیل گفته که صحبت‌های نخست وزیر با واقعیت سازگار نیست.
پروفسور دینا پورات به روزنامه یدیوت آهرونات گفته: "شما نمی‌توانید بگویید که این مفتی بوده که فکر کشتن یا سوزاندن یهودیان را به سر هیتلر انداخته است."
اسحاق هرتزوگ، رهبر مخالفان هم در صفحه فیس بوک خود نوشته که "صحبت‌های نخست‌وزیر، هولوکاست، نازی‌ها و نقش هیتلر را در بزرگترین فاجعه مردم ما فروکاسته است."
صائب عریقات، دبیرکل سازمان آزادی بخش فلسطین هم در یک بیانیه نوشته است: "روز بدی در تاریخ است که رییس دولت اسرائیل آنقدر از همسایه اش متنفر است که حاضر است گناه کشتن شش میلیون یهودی بزرگترین جنایتکار جنگی تاریخ، آدولف هیتلر، را بشوید."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar