torsdag 22 oktober 2015

آمریکا چهار ناو جنگی مدرن به عربستان می‌فروشد

آمریکا چهار ناو جنگی مدرن به عربستان می‌فروشد

دولت آمریکا با فروش ۴ ناو جنگی به ارزش ۱۱میلیارد و ۲۵ میلیون دلار به عربستان سعودی موافقت کرده است. این معامله باید از تصویب کنگره بگذرد اما بلوکه کردن آن بعید به نظر می‌رسد. کمپانی لاکهید مارتین سازنده ناوها خواهد بود.
عربستان سعودی قصد دارد ناوگان دریایی خود را مدرن و به‌روز کند. ایالات متحده با این قرارداد هنگفت، فرایند گسست‌ناپذیر همکاری‌های امنیتی با شرکای خود در خلیج فارس را ادامه می‌دهد.
وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، کمیته معاملات خارجی کنگره را در جریان قرارداد تسلیحاتی با عربستان قرار داده است. نمایندگان برای بلوکه کردن این توافق، یک‌ ماه فرصت خواهند داشت اما بعید است مخالفتی با این معامله بشود. کمپانی اسلحه‌سازی لاکهید مارتین، ساخت این ناوها را بر عهده خواهد داشت.
قرارداد فروش ۴ ناو جنگی آمریکایی به عربستان سعودی، در صورت تصویب آن در مجلس نمایندگان ایالات متحده، تا پایان سال ۲۰۱۵ به جریان نخواهد افتاد. به عربستان سعودی علاوه بر رزمناو، مهمات، فن‌آوری تجهیزات و خدمات آموزشی نیز داده خواهد شد.
این اولین معامله دو کشور بر سر ناوهای جنگی مدل جدید آمریکا در سال‌های گذشته است. ناوهای قدیمی عربستان نیز همگی ساخت آمریکا هستند.
نیروی دریایی عربستان دو ناوگان شرقی و غربی دارد. ناوگان شرقی در خلیج فارس و ناوگان غربی در دریای سرخ و خلیج عدن مستقر است.
سران عربستان سعودی قبلا گفته بودند که انتظار دارند ایالات متحده در تقویت بنیه دفاعی کشورهای عربی خاورمیانه کمک کند. آنها هم‌چنین خواهان خرید موشک‌های پیشرفته از آمریکا هستند.
"همکاری استراتژیک"
خبر قرارداد عربستان و آمریکا برای معامله چهار ناو جنگی چندان غیرمترقبه نبود. در ماه سپتامبر و در خلال سفر ملک سلمان به آمریکا، وزیر خارجه عربستان فاش کرد که همکاری‌های نظامی آمریکا و عربستان افزایش می‌یابد و دو کشور به سوی یک "تعاون استراتژیک تازه" پیش می‌روند.
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان آن زمان، بدون اشاره به معامله ناو جنگی، گفته بود کشورش برای تقویت نیروی دریایی خود بیش از یک میلیارد دلار از آمریکا تجهیزات خریداری می‌کند.

DW.COM

  • تاریخ 21.10.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar