torsdag 22 oktober 2015

روحانی: برجام را با الزامات رهبری اجرا می‌کنیم

روحانی: برجام را با الزامات رهبری اجرا می‌کنیم

  • 1 ساعت پیش
تصویر کپی رایتkhamenei.ir
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در نامه‎‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با تشکر از تایید مصوبه شورای عالی امنیت ملی از طرف رهبر ایران، به او اطمینان خاطر داده است که دولت توافق هسته‌ای را با رعایت ملاحظات و الزامات آیت‌الله خامنه‌ای اجرا خواهد کرد.
آقای روحانی در نامه خود نوشته است: "دولت جمهوری اسلامی ایران با رعایت ملاحظات و الزامات حضرت مستطاب عالی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، نسبت به اجرای کامل و با حسن نیت برجام اقدام خواهد نمود."
او تاکید کرده است: "انجام تعهدات طرف مقابل با هوشیاری کامل رصد و تصمیم مقتضی برای واکنش متناسب در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ خواهد شد."
دیروز رهبر ایران در نامه‌ای به رئیس جمهور مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایران را برای اجرای توافق هسته‌ای (برنامه جامع اقدام مشترک یا 'برجام') تایید کرد. آقای خامنه‌ای در عین حال این توافق را دارای "نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری" دانست و شرط‌هایی برای اجرای آن گذاشت.
رهبر ایران از جمله نوشته است: "وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای، از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر، توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد."
حسن روحانی در پاسخ به رهبر ایران نکات مثبت توافق هسته‌ای را برشمرده و گفته است با این توافق هم حق ایران برای استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز به رسمیت شناخته می‌شود و هم تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران برطرف می‌شوند.
آقای روحانی نوشته است: "در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۴ یعنی روز تصویب، رئیس جمهور آمریکا و شورای وزیران اتحادیه اروپا به‌صورت کتبی و رسمی برچیده شدن تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی ظالمانه و غیرقانونی خود را در چارچوب تعهداتشان در برجام اعلام نموده و آن‌را به‌عنوان سند قانونی در روزنامه‌های رسمی خود منتشر کردند."
رهبر ایران در نامه دیروز خود، به تاریخ ۲۹ مهر ماه نوشت: "لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلف طرف‌های مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتحادیه‌ اروپا مبنی بر لغو تحریم‌ها است. در اعلام اتحادیه‌ اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریم‌ها به کلی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریم‌ها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ نقض برجام است."
حسین شریعتمداری، نماینده رهبر ایران در روزنامه کیهان، امروز پنجشنبه (۳۰ مهر) در سرمقاله این روزنامه درباره شرط‌های مندرج در نامه آیت‌الله خامنه‌ای نوشته است: "این توصیه‌ها ترجمان همان خط قرمز‌هایی است که حضرت ایشان پیش از این و بارها بر ضرورت رعایت آن در توافق هسته‌ای تاکید ورزیده بودند. خطوط قرمزی که باید از سوی متولیان امر در برجام که سند نهایی توافق وین است، گنجانده می‌شد که نشد و برخی از دوستان، آن را آنگونه که باید جدی نگرفته بودند."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar