torsdag 29 oktober 2015

تاریخ انتشار نتیجه تحقیقات بریتانیا درباره جنگ عراق انتقاد برانگیخت

تاریخ انتشار نتیجه تحقیقات بریتانیا درباره جنگ عراق انتقاد برانگیخت

  • 1 ساعت پیش
کپی رایت تصویرPA
Image captionسِر جان چیلکوت پروژه تحقیق درباره جنگ عراق را سال ۲۰۰۹ آغاز کرده است
در پی اعلام این خبر که حاصل تحقیق درباره حمله به عراق تا ماه ژوئن یا ژوئیه ۲۰۱۶ منتشر نخواهد شد، مولف این تحقیقات مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، گفته است که "شدیدا کلافه‌ شده است" که می‌بیند پژوهش سِر جان چیلکوت که از سال ۲۰۰۹ آغاز شده، این همه به درازا کشیده است.
مادر یکی از سربازان بریتانیایی کشته‌شده در عراق نیز گفته است که این خبر ناامیدکننده دیگری است.
آقای چیلکوت گفته است که این گزارش دو میلیون کلمه‌ای در ماه آوریل به پایان خواهد رسید و سپس از نظر مسائل مرتبط با امنیت ملی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
آقای کامرون پیشنهاد داده است که امکانات تازه‌ای در اختیار پژوهشگران قرار بدهد تا روند انتشار این مطلب تسریع پیدا کند.
در همین حال جرمی کوربین،‌ رهبر حزب کارگر، نیز گفته است که مدت زمانی که سپری شده، از مضحک هم مضحک‌تر است.
این تحقیقات در خصوص این است که نیروهای بریتانیا چگونه در حمله به عراق به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ مشارکت کردند و تبعات پس از آن چه بود.
چند روز پیش، تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا به دلیل اشتباهات جنگ عراق عذرخواهی کرده و گفته بود که در این ادعا که جنگ عراق باعث قدرت گرفتن گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) شده است، "رگه هایی از حقیقت" وجود دارد.
آقای بلر در گفت و گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود "ما که صدام را برکنار کردیم" در قبال وضعیت امروز عراق تا حدودی مسئولیم.
اما او گفت که بابت برکنار کردن صدام حسین از قدرت پوزش نمی‌خواهد چون به گفته وی، عراق ممکن بود به سرنوشت امروز سوریه دچار شود.
نیکولا استورژن، وزیر اول اسکاتلند، در واکنش به این اظهارات گفته است که این سخنان "شروع عملیات" رسانه‌ای آقای بلر در دفاع از جنگ عراق است.
آقای بلر گفته است که حتی اگر سیاستهای او در عراق موفق نبوده، سیاستهای بعدی اتخاذ شده درباره این کشور نیز در مقایسه بهتر نبوده است.
نخست وزیر سابق بریتانیا عراق را بدون صدام حسین بهتر خواند و تلویحا گفت که اگر حمله صورت نمی گرفت، این خطر وجود داشت که عراق هم مانند سوریه وارد جنگ داخلی شود.
آقای بلر در عین حال از غیردقیق بودن گزارش‌های اطلاعاتی در روزها و هفته‌های منتهی به حمله به عراق و ضعف در برنامه‌ریزی ها برای عراق پس از حمله، پوزش خواست.
او افزوده بود: "نمی‌توان گفت که آن کسانی از ما که در سال ۲۰۰۳ صدام را از قدرت بیرون راندند، هیچ مسئولیتی درباره وضعیت سال ۲۰۱۵ ندارند."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar