fredag 6 februari 2015

وزیر نیرو ایران: صادرات نفتی به کمتر از یک‌پنجم کاهش یافته است

وزیر نیرو ایران: صادرات نفتی به کمتر از یک‌پنجم کاهش یافته 

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو ایران
وزیر نیروی ایران می‌گوید که درآمد صادرات نفتی ایران به «کمتر از یک‌پنجم» کاهش یافته و اقتصاد این کشور در شرایط «سخت و ویژه‌ای» قرار گرفته است.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم،حمید چیت‌چیان روز جمعه، ۱۷ بهمن، گفت: «میزان صادرات نفتی ما به دلیل تحریم‌های ظالمانه دشمن از ۲.۵ میلیون بشکه در روز به یک میلیون بشکه رسیده است و قیمت نفت هم با توطئه دشمنان از میزان بالای ۱۰۰ دلار به ۴۰ دلار کاهش پیدا کرده است.»
 
وی اضافه کرد: «درآمد صادرات نفتی ما در حال حاضر به کمتر از یک‌پنجم کاهش یافته است و این مسائل نشان می‌دهد که اقتصاد ما در شرایط سخت و ویژه‌ای قرار گرفته. »
 
بانک جهانی روز پنج‌شنبه ۹ بهمن گزارش داده است که اگر قیمت‌های کنونی نفت ادامه یابد و ایران نتواند تا نیمه اول سال جاری میلادی با شش قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ایش به توافق جامع دست یابد، ارزش کل صادرات نفت آن برای سال جاری ۲۳ میلیارد دلار خواهد بود، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۱ به رقم ۱۲۰ میلیارد دلار رسیده بود.
صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۱۱ روزانه ۲.۲ میلیون بشکه بود.
 
بر اساس قانون بودجه سال جاری کشور، پیش‌بینی شده که ایران روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشته باشد.
 
دیوید کوهن،معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی در وزارت خزانه داری آمریکا چهارشنبه، اول بهمن گفته بود: «اگر قیمت‌های نفت در سطح فعلی باقی بماند، ایران در طول مذاکرات اتمی خود با شش قدرت جهانی که به مدت هفت ماه تمدید شده است، ۱۱ میلیارد دلار از دست می‌دهد».
 
محسن رضایی،دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز روز یک شنبه ۲۱ دی گفته بود که تحریم‌های سه سال اخیر، صادرات نفت خام ایران را ۵۰ درصد و درآمدهای نفتی کشور را «صد میلیارد دلار» کاهش داده است.
 
به گفته آقای رضایی، اگر کاهش قیمت نفت تا سه سال آینده ادامه داشته باشد، صد میلیارد دلار «دیگر» از درآمد نفتی ایران کاهش خواهد یافت.
 
محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، روز ۱۷ دی از «عدم تحقق» ۳۱ هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده دولت در بودجه سال ۹۳ خبر داده و گفته بود که «به طور طبیعی سختی‌هایی وجود خواهد داشت».
 
قیمت نفت خام در ماه‌های اخیر با کاهش شدیدی مواجه بوده و روز گذشته نفت خام برنت ۵۶ دلار و ۵۷ سنت به فروش رسید.
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، شامگاه پنج شنبه، ۱۶بهمن، در گفت‌وگو با شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دلایل کاهش قیمت نفت را «عوامل بنیادین بازار» دانست.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی اضافه کرد: «البته شکی هم نیست که عوامل سیاسی در تداوم این وضعیت تاثیرگذار بوده است. این که چند درصد بوده است کسی نمی تواند درباره آن صحبت کند.»
 
آقای زنگنه با اشاره به سخنان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا افزود: «در این زمینه وی اعلام کرد که رشد اقتصادی روسیه با کاهش قیمت نفت دچار بحران شده است و آمریکا از این طریق توانسته است به این کشور بر سر موضوع کریمه و اوکراین فشار وارد کند.»
وی با بیان این که درباره ایران به صورت مستقیم اظهار نظری صورت نگرفته است، تصریح کرد: «البته ما فکر می کنیم آمریکا و همپیمانانش این قصد را داشتند که به ایران  نیز ضربه وارد کنند.»
 
اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران روز دوشنبه ۱۳ بهمن کاهش قیمت نفت را «توطئه دشمنان» خوانده بود.
حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، نیز روز سه‌شنبه، ۲۳ دی، گفته بود که «آنهایی که کاهش قیمت نفت را علیه برخی از کشورها طراحی کرده‌اند، پشیمان خواهند شد».
 
آقای زنگنه در ادامه سخنان خود همچنین گفت که حسن روحانی،رئیس‌جمهوری ایران، پیش از برگزاری اجلاس اوپک در آذرماه، به سران کشورهای امارات، قطر و کویت پیام فرستاده بود، اما این کشورها با پیام حسن روحانی موافقت نکردند.
به گفته آقای زنگنه، این تصمیم منجر به افزایش عرضه در قیاس با تقاضا و افت قیمت نفت در بازارهای جهانی شد.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در نشست روز پنجشنبه ششم آذر خود به رغم کاهش قیمت جهانی نفت و ذخیره اضافی، سقف تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه را ثابت نگه داشت.
 

بر اساس گزارش‌ها، تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در ماه ژانویه ۱۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به رقم ۳۰ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه رسیده است.است

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar