Esfehan-Deadly-Elevator-Fall
تقاطع: یک روز پس از سقوط مرگ‌بار بالابر حمل بار یک مجتمع مسکونی در حال ساخت در اصفهان که به جان باختن ۸ کارگر انجامید، رییس “اداره بازرسی کار” استان اصفهان با بیان جزییات بیشتری از این حادثه گفت: «این نوع بالابر مخصوص حمل بار دارای یک سبد ۵/۱ در ۵/۳ متری است که دیروز به دلیل نقص فنی ناشی از حمل وزن غیرمجاز، سیم بکسل از قلاب آن خارج و سبد به همراه ۹ کارگر به پایین پرتاب شد.»
امیرمسعود حاج‌رستم، امروز چهارشنبه (۲۹ بهمن-۱۸ فوریه) در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، محل وقوع حادثه را یک مجتمع مسکونی در حال ساخت ۱۶ طبقه‌ای و ۱۵۰۰ واحدی در خیابان قائمیه (بلوار کشاورز) اصفهان اعلام کرد و افزود که ۸ کارگر جان‌باخته، ایرانی و بین ۳۰ تا ۴۰ ساله بودند و یک کارگر ۳۰ ساله نیز به شدت مصدوم شده و هم‌اکنون در بیمارستان بستری است.
او با تاکید بر این‌که «سوار شدن بر این نوع بالابر ممنوع است»، خاطرنشان کرد که «عدم نظارت درست و اصولی سازمان نظام مهندسی بر روی این پروژه از عوامل موثر در وقوع این حادثه بوده است».
وی با بیان این‌که کارگران در حال پایین آمدن بودند، اضافه کرد: «هنوز نمی‌دانیم سقوط دقیقا در چه طبقه‌ای اتفاق افتاده اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد که احتمالا در طبقه‌ی ۶ یا ۷ بوده است.»
آقای حاج‌رستم درباره‌ی وضعیت روحی سایر کارگران این مجتمع پس از مشاهده این حادثه دل‌خراش نیز گفت: «وضعیت‌ روحی آن‌ها آن‌چنان “آشفته است که تاکنون نتوانسته‌اند اسامی کارگران متوفی را به ما بگویند.»
در همین حال، ساعتی قبل، روابط عمومی “سازمان پزشکی قانونی کشور” اسامی ۸ کارگر جان‌باخته این حادثه را اعلام کرد و از وخامت حال کارگر آسیب‌دیده در بخش احیای بیمارستان “الزهرا” اصفهان خبر داد.
به گزارش “ایلنا”، اسماعیل بیگی، اکبر دیانی، محمود افشاری، غلام‌رضا عطایی، حسین مرادی، محمود چهرآزی، قدرت‌الله نجاتی و اسماعیل بختیار، ۸ کارگری هستند که این حادثه جان خود را از دست دادند و محمد صفری، تنها مصدوم حادثه نیز از روز گذشته در “بی‌هوشی کامل” به سر می‌برد و دچار شکستگی‌های متعددی در نقاط مختلف بدن از جمله در ناحیه‌ی سر است.
حادثه‌ی ظهر روز سه‌شنبه (۲۸ بهمن) در این مجتمع مسکونی، نخستین حادثه‌ منجر به مرگ برای کارگران شاغل در آن نیست. آن‌گونه که یکی از مسوولان خدمات این مجتمع به وب‌سایت محلی “اصفهان امروز” گفته، «همین دو سه هفته پیش هم یک نفر از طبقه شانزدهم به پایین‌ پرت شد و جان خود را از دست داد».
وی با بیان این‌که «در این چند سالی که این ساختمان در حال ساخت است شاید بیشتر از ۱۵ نفر در آن قربانی شده‌اند»، علت پاره شدن سیم‌بکسل بالابر را نیز “فرسودگی” آن عنوان کرد و افزود: «هر چند ماه یک‌بار باید سیستم‌ها چک شود تا اگر مشکلی دارد رفع کنند. اما این کار صورت نگرفت و حالا شاهد مرگ چند کارگری هستیم که برای روزی ۵۰ هزار تومان کار می‌کردند.»