Iran-Beach
تقاطع: دو فرمانده ارشد نیروی انتظامی در ایران از تشدید برخورد با افراد “هنجارشکن” در سواحل دریا و فرودگاه‌ها خبر داده‌اند.
محمدمسعود زاهدیان، “رییس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی”، روز چهارشنبه (۲۹ مرداد-۲۰ آگست) در گفتگو با خبرگزاری “فارس” از “افزایش ظرفیت‌”های این نیرو در اجرای طرح موسوم به “سالم‌سازی دریا” خبر داد و گفت که از زمان اجرای این طرح در سال جاری، «۷۲۲ نفر از هنجارشکنان به مراجع قضایی معرفی شده‌اند».
به گفته وی، برای اجرای “طرح سالم‌سازی دریا” شماری از دیگر سازمان‌ها هم‌چون “بسیج”، “سازمان تبلیغات اسلامی”، “فرمانداری”، “استانداری” و “هلال احمر” در استان‌های شمالی کشور با نیروی انتظامی هم‌کاری می‌کنند.
سرهنگ زاهدیان با اشاره به “حضور پررنگ گشت‌های امنیت اخلاقی در سطح شهر” گفت که نه تنها «هیچ نوع تغییری در برنامه این گشت‌ها رخ نداده» بلکه «مأموران این حوزه نیز تقویت شده‌اند» و در “حد اعلا” به انجام وظیفه می‌پردازند.
وی همچنین از خانواده‌هایی که در محیط‌های عمومی، چادر برپا می‌کنند، خواست که “حقوق شهروندی” و “شئونات اسلامی” را رعایت کنند.
در همین روز، “جانشین فرمانده نیروی انتظامی” نیز در حاشیه یک همایش، از تهیه و ارسال دستورالعمل برخورد با “هنجارشکنان” به فرودگاه‌های سراسر کشور خبر داد و گفت: «مهمانان خارجی وقتی داخل کشور می‌شوند باید قوانین ما را رعایت کنند و قبل از ورود تذکرات لازم به آن‌ها داده شده و هماهنگی لازم با وزارت امور خارجه و سازمان گردشگری در این زمینه شده است.»
به گزارش خبرگزاری “فارس”، سردار حسین اشتری با تاکید بر این‌که نیروی انتظامی «طبق قانون با هر جرم مشهود و ناهنجاری‌ها برخورد می‌کند»، هشدار داد که پلیس در این زمینه “آموزش کامل” را دیده است و «پلیس فرودگاه و سپاه نیز در این زمینه از هماهنگی لازم برخوردارند».
وی با بیان این ادعا که «عموم مردم ما قانون‌مدار و متدین هستند»، افزود: «ما نمی‌پذیرم یک سری معدود هنجارشکن در کشور آبرو و حیثیت چندین ساله کشور و مردم را زیر سوال ببرند.»
پیش از این، روز ۱۱ مردادماه، نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری “ایسنا” گفته بود که بر اساس بندی از “طرح امر به معروف و نهی از منکر” که در این کمیسیون در حال تدوین است، اشخاص می‌توانند به صورت «زبانی» به گردشگران خارجی در خصوص “حجاب” و پوشش‌شان تذکر بدهند.
از سوی دیگر، اعلام دستگیری بیش از ۷۰۰ نفر در سواحل دریا در حالی صورت می‌گیرد که در اواخر خردادماه و هم‌زمان با آغاز فصل گرما، سردار حسن کرمی،، فرمانده “یگان‌های ویژه” نیروی انتظامی در گفتگو با خبرگزاری “تسنیم”، از ماموریت “یگان ویژه ناجا” برای “ارتقای امنیت اجتماعی” سواحل دریای خرز خبر داده و گفته بود که این فرماندهی با “رویکردی جدید” و با بهره‌گیری از امکاناتی چون “موتورهای چهارچرخ” و “جت اسکی‌” و هم‌چنین استفاده از “پلیس افتخاری” طرح “سالم‌سازی دریای خزر” را اجرا خواهد کرد.
به دنبال این اظهارات، علی مطهری، عضو مجلس شورای اسلامی، روز ۲۹ خردادماه، در جلسه‌ای میان اعضای “کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی” و “مسوولان فرهنگی” استان مازندران با انتقاد از “سهل‌انگاری” در اجرای “طرح دریا” در سال‌های گذشته گفت که «رفتار دولت یازدهم در برنامه‌های طرح دریا قابل قبول‌تر از دولت گذشته است».