abortion-Iran
تقاطع: یک مقام مسوول در “وزارت بهداشت” دولت حسن روحانی می‌گوید که در سال ۱۳۹۱ بیش از ۱۲۰ هزار مورد “سقط جنین غیرقانونی” در ایران رخ داده است. هم‌زمان “رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی” نیز از کاهش چشم‌گیر جمعیت جوان ایران طی سه دهه آینده خبر می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری “فارس”، محمداسماعیل مطلق، “مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت” روز دوشنبه (۱۹ خرداد-۹ ژوئن) در سخنانی در “دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی” از انجام ۲۲۰ هزار سقط جنین در کشور در سال ۱۳۹۱ خبر داد و گفت که از این رقم، «۱۲۰ هزار سقط غیرقانونی بوده» و ۱۰۰ هزار سقط بنا به گفته “زوجین” به دلایل پزشکی رخ داده که “۲۰ درصد” از آن ناشی از مسائل “اقتصادی” و “۵ درصد” نیز به دلیل “تداخل فرزندآوری” بوده است.
وی که در نشست “ارتقای نرخ باروری” سخن می‌گفت، این نرخ را «متوسط تعداد فرزندانی که یک زن در طول باروری می‌تواند به دنیا بیاورد» تعریف و خاطرنشان کرد که نرخ باروری در سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۳ ،‌ ۵/۹ تا ۶ بود که این رقم در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ به ۶/۸ هم رسید اما در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ به ۱/۸ کاهش یافت.
آقای مطلق اضافه کرد که در حال حاضر ۱۱ میلیون نفر در آستانه‌ی ازدواج در کشور وجود دارند که «بخش قابل توجهی از آنها در حال پشت سر گذاشتن سن مناسب ازدواج و باروری هستند».
این مقام مسوول دولتی در بهمن ماه سال گذشته نیز در میزگردی در خبرگزاری “فارس” از انجام سالانه ۲۵۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور خبر داده بود.
وی با اشاره به نتایج تحقیقی در شهرستان یزد تصریح کرده بود که ۱۴ درصد بارداری‌ها در این شهر به سقط جنین ختم می‌شود.
در همین حال، در روز دوشنبه، علی‌اصغر پیوندی، “رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی” نیز با اشاره به جمعیت ۷۸ میلین نفری کنونی ایران گفت که در حال حاضر، نرخ رشد جمعیت کشور حدود ۱/۳ است.
او با بیان این‌که این «برای کشور مناسب نیست»، افزود: «اگر به همین منوال پیش رود در سال‌های آینده مطمئنا دچار مشکل خواهیم شد.»
آقای پیوندی، جمعیت جوان کشور را ۲۵ درصد کل جمعیت ایران اعلام و پیش‌بینی کرد که در صورت ادامه روند کنونی، «در سال ۲۰۵۰ فقط ۱۴ درصد جمعیت کشور جوان خواهد بود».
آمار بیش از دویست هزار سقط جنین و کاهش نرخ باروری در حالی از سوی شماری از کارشناسان و مقام‌های مسوول در جمهوری اسلامی اعلام می‌شود که نهادهای حکومتی مختلف در ایران در پیروی از رهبر جمهوری اسلامی سیاست‌های افزایش جمعیت را با ارائه بسته‌های تشویقی متعددی در پیش گرفته‌اند.
در یکی از آخرین موارد، صولت مرتضوی، شهردار مشهد، اوایل اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که آن گروه از کارکنان زن شهرداری که فرزند پنجم را «تحویل جامعه دهند»، ۵ میلیون تومان پاداش می‌گیرند و مرخصی زایمان‌شان نیز به دو برابر