Hasan-Raziani-Old
تقاطع: حسن رضیانی، بازیگر قدیمی تئاتر و سینمای ایران که عمده‌ی شهرت خود را به خاطر بازی در نقش «عین‌الله باقرزاده» در مجموعه‌ی فیلم‌های «صمد» در سال‌های پیش از انقلاب ۱۳۵۷ داشت، صبح روز پنج‌شنبه ششم شهریورماه، در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.
آقای رضیانی که در هنگام مرگ ۸۳ سال داشت، اولین کار سینمایی خود را در سال ۱۳۳۸ با نقش‌آفرینی در فیلم “فرشته وحشی” شروع و پس از آن، در بیش از ۴۰ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد که عمده‌ی این فیلم‌ها در دوره‌ی پیش از انقلاب ساخته شده‌اند.
او بعد از انقلاب نیز در چند فیلم سینمایی بازی کرد که اولین آن مدرک جرم (۱۳۶۴) بود. بازی در سریال‌ «عمارت فرنگی» که در سال ۱۳۸۸ از شبکه دوم تلویزیون دولتی ایران پخش شد، یکی از آخرین نقش‌آفرینی‌های وی به شمار می‌رود.
حسن رضیانی، سه سال قبل، در گفتگویی با مجله‌ی اینترنتی “قدیمی‌ها”، که تنها گفتگوی موجود از او در سال‌های اخیر است، درباره‌ی نقشش در فیلم‌های «صمد» گفته بود: «در واقع ما بازی نمی‌کردیم؛ همان زندگی روزمره و طبیعی ما بود که انجام می‌دادیم و در نهایت صمیمیت در خدمت دوستان بودیم.»
او هم‌چنین از وجود «حسادت زیاد» در سینمای امروز ایران خبر داده و اضافه کرده بود که در این سینما، «همه تقریبا برای هم‌دیگر می‌زنند و دشمن هم‌دیگر هستند».
این بازیگر قدیمی، سینمای پیش از انقلاب را نیز این‌گونه توصیف کرده بود: «آن موقع خیلی راحت حرف‌مان را می‌زدیم و الان هم وقتی یادی از گذشته می‌شود مثل الان که شما یادآوری کردید، برای من آن گذشته‌ها بسیار شیرین است و چه زود مثل برق گذشت. هم خوب بود و هم زود سپری شد.»