عکس از حسین فاطمی از مجموعه‌ی "سفری به ایران"
عکس از حسین فاطمی از مجموعه‌ی “سفری به ایران”
تقاطع: روزنامه “جهان صنعت”، چاپ تهران، در شماره روز شنبه (۲۵ مرداد-۱۶ آگست) خود در گزارشی نوشت که فشار گرانی به ویژه در تهران باعث شده تا آگهی‌های فراوانی اغلب از سوی “دانشجویان” و “افراد مجرد شاغل” بر سطح دیوارهای شهر و حتی در فضای مجازی دیده شود که برای پرداخت هزینه مسکن، به “هم‌خانه” نیاز دارند.
این گزارش با بیان این‌که در میان آگهی‌دهندگان «کسانی حاضرند از بخش زیادی از سهم پرداختی هم‌خانه یا حتی تمام این سهم بگذرند و با او زندگی کنند»، خاطرنشان کرده که «اغلب این افراد جنسیت هم‌خانه مورد نظرشان را ذکر نکرده‌اند و با یک تماس می‌شود فهمید به هم‌خانگی با جنس مخالف تمایل بیشتری دارند».
نویسنده‌ی گزارش با «خواستگاری سفید» خواندن این نوع هم‌خانگی که نه حتی بر اساس «پیوند غیررسمی» که بر پایه‌ی «ضرورت اقتصادی موقتی برای گذران زندگی» صورت می‌گیرد، تاکید کرده که تلاشش برای گرفتن مصاحبه با “کارشناسان اجتماعی” با “در بسته” رو‌به‌رو شده چرا که «اغلب به دلیل نگرانی درباره گذشتن از خط قرمزها تمایلی به اظهارنظر در این باره نداشتند».
او نتایج گفتگویش با تعدادی از آگهی‌دهندگان در یک وب‌سایت‌ فعال در زمینه یافتن هم‌خانه را نیز منتشر کرده که بر اساس آن، شماری از این افراد بعد از آن‌که متوجه‌ شده‌اند او یک دانشجوی دختر است، گفته‌اند از تمام یا بخشی از مبلغ اجاره می‌گذرند.
از جمله یکی از آقایان آگهی‌دهنده که خود را فوق لیسانس نرم‌افزار و خانه‌اش را “بسیار تمیز همراه با کلیه لوازم زندگی، ۱۰۰متر، دو خواب، واقع در قلهک، نزدیک به مترو” معرفی کرده، به خبرنگار “جهان صنعت”، اطمینان داده که «پس‌اندازی دارد و حتی می‌تواند مبلغ سهم هم‌خانه‌اش را هم تا حدی تامین کند».
شخص دیگری نیز که خود را ۳۸ساله، “اهل ورزش” و “تفریح” و مدیر یک کارگاه تولیدی دارای آپارتمانی ۱۱۰متری معرفی کرده، در آگهی‌اش نوشته که دنبال یک “خانم یا آقا” برای هم‌خانه شدن است نیاز به اجاره هم ندارد چون مهم‌ترین نکته برای وی “تفاهم اخلاقی” است.
این گزارش با تاکید بر این‌که «اغلب خانم‌ها متقاضی هم‌خانگی با یک خانم دیگر هستند» اضافه می‌کند که «با این حال بعضی از دختران جوان که به سرعت نیاز به سکونت دارند، حاضر به هم‌خانه شدن با آقایان هستند».
گفتنی است در دو سال گذشته، مقامات دولتی در ایران بارها نسبت به رواج زندگی مشترک دختران و پسران بدون ازدواج “رسمی” و “شرعی” ابراز نگرانی کرده‌اند.
از جمله در خدادماه امسال، بهمن بهمنی، مدیرکل “دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده” در “وزارت ورزش و جوانان” ضمن ابراز نگرانی از افزایش هم‌خانگی دختران و پسران در ایران گفت: «در این پدیده نوظهور، دختر و پسر شکل جدیدی از زندگی را به صورت غیرشرعی زیر یک سقف آغاز و بدون داشتن مسوولیتی، فقط به خاطر روابط جنسی با یکدیگر زندگی می‌کنند.»
در آذرماه گذشته صدیقه حجازی، مدیر کل “امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی” در گفتگویی با خبرگزاری “فارس” از «هم‌خانگی افراد قبل از ازدواج» به عنوان پدیده «جدید» و «نادری» در جامعه ایران یاد کرده و گفته بود که در آن، زوج‌ها «به این بهانه که در فضای مشترک بهتر می‌توانند با هم آشنا شوند تصمیم می‌گیرند یک مدتی با هم‌دیگر زندگی مشترک را بگذرانند».
پیش از آن نیز در دی‌ماه ۹۱، مرتضی طلایی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، و رییس پلیس اسبق پایتخت، از افزایش زندگی مشترک دختران و پسران تهرانی با یکدیگر بدون ازدواج رسمی خبر داده و گفته بود که این یک «آسیب