Fedrica-mogherini
تقاطع: سرانجام پس از بیش از دو ماه مذاکرات فشرده، رهبران اتحادیه اروپا روز شنبه (۳۰ آگست-۸ شهریور)، رییس شورای اروپا و مسوول سیاست خارجی این اتحادیه را انتخاب کردند تا “دونالد تاسک”، نخست‌وزیر لهستان، و فدریکا موگرینی، وزیرخارجه ایتالیا، برای ۵ سال آینده این سمت‌های مهم را بر عهده بگیرند.
خانم موگرینی ۴۱ ساله که به جناح چپ میانه تعلق دارد، از ماه فبریه به عنوان وزیر خارجه در دولت چپ‌گرای “ماتئو رنزی” مشغول به کار شد و حالا به فاصله‌ی تنها ۷ ماه باید سکان سیاست خارجی اتحادیه اروپا را بر عهده بگیرد.
او از آغاز ماه آینده‌ی میلادی (اکتبر) به طور رسمی جانشین کاترین اشتون می‌شود که از سال ۲۰۰۹ این سمت را بر عهده دارد و قرار است تا پایان مذاکرات جاری بر سر پرونده‌ی هسته‌ای ایران در تاریخ ۲۴ نوامبر (۳ آذر) به عنوان مسوول مذاکرات به کار خود ادامه دهد.
پیش‌تر در ماه جولای، رهبران اتحادیه اروپا بر سر انتخاب موگرینی نتوانسته بودند به توافق برسند چرا که لهستان و کشورهای حوزه‌ی بالتیک او را به بی‌تجربگی و نیز نرمش بیش از حد نسبت به روسیه متهم کرده بودند‌.
استناد آن‌ها به سخنان او در روز ۹ جولای در دیدارش از کرملین در اوج اختلافات میان غرب و روسیه بر سر بحران اوکراین بود که گفته بود ایتالیا آماده است تا از گفتگوها میان اتحادیه اروپا و روسیه درباره‌ی پروژه‌ی مسیر جنوبی خط لوله‌ی گاز پشتیبانی کند.
با این وجود، واقعیت این است که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سیاست‌های خارجی این اتحادیه را تعیین نمی‌کند و این کشورهای عضو اتحادیه و به ویژه آلمان هستند که هم‌چنان نقش رهبری را در این خصوص ایفا خواهند کرد.
فدریکا موگرینی که دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی علوم سیاسی از دانشگاه ساپینزای است، به زبان‌های فرانسه و انگلیسی نیز مسلط است و پیش از انتخاب به سمت وزارت خارجه ایتالیا، به عنوان عضو کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور فعالیت می‌کرده است.
او بعد از اعلام نامزدی‌ برای سمت تازه‌اش، در یک کنفرانس خبری گفته بود که امیدوار است «انرژی نسل جدید رهبران اروپایی» را که خود نمایندگی‌اش می‌کند با «سنت طولانی و قوی پیش‌برد کار از طریق گفتگو با هم ترکیب کند تا در این دوره‌ی چالش‌برانگیز، تصمیمات به موقعی که لازم است گرفته شود».