Selling-Donkeys-Iran
تقاطع: قاچاق گسترده سوخت در استان سیستان و بلوچستان و استفاده قاچاقچیان از حیوانات باربر در نواحی کوهستانی باعث شده تا قیمت این حیوانات از قیمت خودروهای کارکرده‌ی داخلی نیز گران‌تر شود.
خبرگزاری “مهر” روز یکشنبه (۵ مرداد-۲۷ جولای) در گزارشی نوشت که استفاده‌ی قاچاقچیان سوخت از چهارپایانی مانند “الاغ” در مناطقی چون «جالق»، «بم پشت» و «کله‌گان» از توابع شهرستان “سراوان” موجب شده تا این حیوان تا «مرز ۱۲ میلیون تومان نیز خرید و فروش شود».
این گزارش در ادامه از روش‌های جدید در قاچاق گسترده سوخت در سیستان و بلوچستان خبر داده و نوشته است که قاچاقچیان، سوخت‌ها را در “مشک”‌های کره‌زنی می‌ریزند تا هنگام تعقیب و گریز با نیروهای انتظامی بتوانند آن‌ها پاره می‌کنند و «پس از دستگیری مدرکی برای اثبات جرم باقی نماند».
بر پایه‌ی این گزارش، میزان استفاده از مشک برای قاچاق سوخت به گونه‌ای است که در حال حاضر «بسیاری از فروشندگان مواد پلاستیکی» نیز در سطح شهر زاهدان و سراوان فروش آن را «در سر در مغازه خود تبلیغ می‌کنند».
“مهر” به نقل از یکی از رانندگان ادارات دولتی در سراوان اضافه کرده که کاروان‌های قاچاقچیان شامل ۱۰-۱۵ خودرو‌ گاه برای مشغول کردن پلیس، دست به “تصادفات ساختگی” با دیگر خودرو‌ها می‌زنند تا «راه را برای دیگر قاچاقچیان هموار کنند» و‌ گاه گالن‌های سوخت را به وسط جاده پرتاب می‌کنند «تا با ایجاد لغزندگی، موجب انحراف و بازدارندگی خودرو‌های پلیس از ادامه تعقیب شوند».
رییس “شرکت پخش فراورده‌های نفتی” منطقه‌ی زاهدان نیز با بیان این‌که ۶۷ درصد خودروهای عمومی سنگین و مجهز به دستگاه ردیاب در استان سیستان و بلوچستان هیچ فعالیتی ندارند، گفته که این خودرو‌ها سوخت و سهمیه‌ی گازوییل خود را قاچاق می کنند.
این گزارش از مواردی چون “بی‌کاری”، “عدم توانمندی و مهارت‌های لازم برای اشتغال”، “خشک‌سالی”، “سود قابل توجه ناشی از فروش سوخت”، “عدم موفقیت طرح فروش سوخت توسط مرزنشینان” و “تعطیلی بازارچه‌های مرزی” به عنوان مهم‌ترین دلایل روی آوردن بسیاری از مردم این استان به ویژه روستاییان به قاچاق سوخت نام برده است.
پیش‌تر نیز در اواخر خردادماه گذشته، حبیب‌الله حقیقی، رییس “ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز” از قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت در کشور خبر داده و گفته بود که «کشور سالانه ۲/۷ میلیارد دلار از قاچاق سوخت متضرر می‌شود».
اوایل بهمن ماه سال گذشته هم، سردار حسین ذوالفقاری، فرمانده وقت “مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی” اعلام کرد که کشف سوخت قاچاق در ده ماه نخست سال گذشته نسبت مدت مشابه سال قبل، بیش از “۲۵ درصد” افزایش یافته است.