00:00
00:46
تقاطع: علی کریمی، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس که به تازگی کفش‌هایش به دیوار آویخته، به کمپین “سطل آب یخ” در راستای اطلاع‌رسانی درباره‌ی بیماری کشنده‌ی ای.ال.اس (ALS) یا لوگریگ پیوست.
به دنبال او، رضا صادقی و زانیار خسروی، دو خواننده‌ی پاپ نیز ویدئوهایی را از خود منتشر کردند که از پیوستن آن‌ها به این کمپین حکایت دارد.
علی کریمی پیش از آن‌که سطل آب یخ روی سرش خالی شود، علی دایی، سرمربی تیم پرسپولیس، مازیار فلاحی، خواننده، و رضا عطاران، بازیگر و کمدین را به چالش کشید.
دعوت کریمی از دایی در حالی است که این دو رابطه‌ی خوبی با یکدیگر ندارند و در سال‌های اخیر هیچ‌گاه نتوانستند با یکدیگر در یک تیم کار کنند.
این اولین حضور یک چهره‌ی سرشناس ایرانی در کمپینی است که در سه هفته‌ی گذشته، ده‌ها نفر از چهره‌های سرشناس دنیای هنر، سیاست، تکنولوژی و ورزش را با خود همراه کرده است.
جرج بوش، میت رامنی، شکیرا، کریستین رونالدو، لیونل مسی، دیوید بکهام، مارک زاکربرگ، بیل گیتس، جنیفر لوپز و ده‌ها خواننده، مدل، و ورزش‌کار دیگر با ریختن سطل آب یخ بر روی خود، همراهی خود را بیماران مبتلا به لوگریک اعلام کرده‌اند.
شرکت‌کنندگان در این کمپین که خود توسط افراد دیگری به چالش کشیده شده‌اند، بعد از ریختن آب یخ بر روی خود، نام سه نفر دیگر را اعلام می‌کنند تا یا ظرف ۲۴ ساعت بر روی خود آب بریزند و یا دست‌کم ۱۰۰ دلار برای مبارزه با بیماری لوگریگ کمک کنند.
«لوگریگ» یا «اسکلروز جانبی آمیوتروفیک»، یک بیماری «موتور نورون‌های حرکتی» است که موجب تباهی و تخریب پیش‌رونده و غیر قابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و دستگاه عصبی محیطی می‌شود.
«کمپین سطل آب یخ» را نخستین بار «پیت فریتز»، بازیکن سابق تیم بیس‌بال «کالج بوستن» کلید زد. او که خود به‌ ای.ال.اس دچار شده، روز ۳۱ ماه جولای در فیسبوکش نوشت که با هدف بالا بردن آگاهی در خصوص این بیماری بر روی سر خود یک سطل آب یخ می‌ریزد.
بر اساس گزارش‌ها، با گسترش بیش از حد انتظار این کمپین در فضای مجازی، میزان کمک‌ به اداره ملی مبارزه با‌‌ ای.ال.اس در امریکا تا روز جمعه (۲۲ آگست-۳۱ مرداد) به ۵۳/۳ میلیون دلار رسیده که این رقم در دوره‌ی مشابه سال قبل، ۲/۲ میلیون دلار بوده است.