Girls-Dorm-Iran
تقاطع: یک دانشجوی دختر “دانشگاه علامه طباطبایی” در تهران، به دلیل ممانعت از ورود او به خوابگاه به دلیل دیر رسیدن، مجبور شد یک شب را تا صبح در خیابان سپری کند.
این دانشجوی مقطع کار‌شناسی ارشد که در “خوابگاه خودگردان فاطمه‌الزهرا” ساکن است، روز شنبه (۱ شهریور-۲۳ آگست) با «وحشتناک» توصیف کردن ماجرای آن شب، به خبرگزاری “ایسنا” گفته است: «آن‌ شب حدود ۱۰ یا ۱۵ دقیقه دیر رسیدم و هر چه به مسوول خوابگاه اصرار کردم که هیچ سرپناه دیگری ندارم و اگر وارد نشوم باید تا صبح کنار خیابان بمانم، مسوول خوابگاه اجازه ورود به من نداد.»
وی که “ایسنا” نام اختصاری او را “ش- الف” اعلام کرده، افزوده که با وجود “نیم ساعت التماس” برای باز کردن در و ابراز نگرانی نسبت به «احتمال ایجاد مزاحمت‌ از سوی کارگران ساختمانی داخل کوچه، اما مسوول خوابگاه باز هم راضی به باز کردن در نشد».
این دانشجو ادامه داده که سپس به چند مهمان‌سرا مراجعه کرده اما «از آن‌جایی که نامه اماکن را می‌خواستند» به وی اتاق ندادند و هیچ‌کدام از دوستان و آشنایان‌اش نیز در آن شب در منزل نبودند: «تنها من ماندم و خیابان‌هایی که سیاهی شب و سکوت ترسناکی آن را فرا گرفته بود و تنها گه‌گاه صدای بوق و ترمز ماشین‌ها بود که زهره ترکم می‌کرد.»
او توضیح داده که بعد از ناامید شدن از یافتن سرپناه به یاد “ترمینال” افتاده است: «راهم را به سمت ترمینال که سالن آن شاید امن‌ترین مکان برای من بود کج کردم. ساعت ۳ و نیم بود که خود را با آژانس به ترمینال رساندم و شب را روی صندلی با چشمانی خیره به کفش‌های مسافران گذراندم.»
این دانشجو همچنین از ارسال نامه‌ اعتراض و شکایت خود به “اتحادیه خوابگاه‌های خودگردان” خبر داده و گفته که «هنوز خبری نشده است».
علی‌رضا شوکتی، “رییس اتحادیه خوابگاه‌های خودگردان کشور” نیز با تایید این اتفاق به “ایسنا” گفته که این خانم با ۱۰ دقیقه تاخیر به خوابگاه رسید و «از لحاظ قانونی نباید درب باز می‌شده اما از لحاظ اخلاقی و عرف جامعه با توجه به شرایط جامعه باید اجازه ورود به این خانم داده می‌شد».
مدیر “خوابگاه فاطمه الزهرا” و عضو هیأت مدیره “اتحادیه خوابگاه‌های خودگردان” هم با بیان این‌که «مطابق قانون راس ساعت ۱۰:۳۰ باید درب خوابگاه بسته شود»، گفته است: «ما باید به قانون عمل کنیم یا به اخلاق؟ در صورت ورود این خانم متهم به بی‌قانونی می‌شدیم و حال متهم به بی‌اخلاقی.»
“خواب‌گاه‌های خودگردان” به آن دسته از خواب‌گاه‌ها گفته می‌شود که توسط بخش خصوصی و با نظارت مستقیم دانشگاه‌ها اداره می‌شوند.
هم‌چنین، بندی از آیین‌نامه و مقررات خواب‌گاه‌های “دانشگاه علامه طباطبایی” در ارتباط با ورود و خروج دانشجویان می‌گوید که «آخرین ساعت مجاز ورود به خوابگاه از سوی اداره‌ی خوابگاه‌ها تعیین می‌شود و بعد از آن درب‌های ورودی بسته» و «در صورت مراجعه بعد از ساعت مقرر، مورد، ثبت و برابر مقررات برخورد خواهد شد».