اسماعیل هنیه دست در دست محمود احمدی‌نژاد، رییس پیشین جمهوری اسلامی، در سفری به ایران در فبریه 2012
اسماعیل هنیه دست در دست محمود احمدی‌نژاد، رییس پیشین جمهوری اسلامی، در سفری به ایران در فبریه ۲۰۱۲
تقاطع: جنگ جاری میان اسراییل و حماس که به کشته شدن بیش از ۱۰۰۰ فلسطینی و ۴۵ اسراییلی در نزدیک به سه هفته‌ی گذشته منجر شده، یک گزارش قدیمی مربوط به ۸ سال قبل را از آرشیو اخبار بیرون آورده است. گزارشی که می‌گوید ۳ خواهر اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت حماس در غزه، شهروند اسراییل هستند و زندگی مخفیانه‌ای در شهر کویری «تل شوا» (Tel Sheva) در «ناحیه‌ی جنوبی اسراییل» دارند.
بر اساس این گزارش که در دوم ژوئن ۲۰۰۶ در روزنامه تلگراف چاپ لندن منتشر شد و در هشت سال گذشته کمتر به آن پرداخته شد، این سه خواهر به نام‌های «خُلیدیه»، «لیلا»، و «صباح» از ۳۰ سال قبل و پس از ازدواج با سه شهروند اسراییل به این کشور مهاجرت کرده‌اند.
«تلگراف» اضافه کرده که حتی فرزندان سه خواهر اسماعیل هنیه در ارتش اسراییل خدمت کرده‌اند؛‌‌ همان ارتشی که فلسطینی‌‌ها مدعی هستند برای دهه‌ها مسوول «اشغال» خاک‌شان است و اصولا حماس برای پس گرفتن آن تشکیل شده است.
شهر محل سکونت این سه نفر، در عین حال، ‌ منطقه‌ای بادیه‌نشین در جوار “صحرای نگب (نقب)” است که بیشترین میزان «محافظت محرمانه» در اسراییل از آن صورت می‌‌گیرد.
“سلامه ابورُکَیِّک” همسر در آن زمان ۵۳ ساله‌ی “خلیدیه”، یکی از این خواهران، در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار تلگراف گفته بود: «هیچ دلیلی ندارد که با همسرم صحبت کنید. این یک موضوع خصوصی است و سوال‌های شما دربار‌ه‌ی همسرم خوشایند من نیست.»
آقای ابورکیک که نابینای مادرزاد است با بیان این‌که از زندگی در اسراییل خوشحال است، اضافه کرده بود: «ما یک زندگی عادی اینجا داریم و می‌خواهیم به همین ترتیب ادامه‌اش بدهیم.»
«بادیه‌نشینان نگب» اقلیتی کوچک و فقیر در اسراییل مدرن هستند که پدرانشان عشایری بودند که از زمان‌های قدیم در منطقه‌ای که «سرزمین مقدس» خوانده می‌شود، زندگی می‌کردند. این اقلیت، هرچند که خود را از فلسطینی‌ها جدا می‌دانند، اما به خاطر دین مشترک‌شان، اسلام، پیوند‌های نزدیکی میان آن‌ها برقرار است.
یوسف ابورقیه، یک عضو دیگر طایفه‌ای که خواهران هنیه عروس ‌آن‌ها هستند، مهاجرت آن‌ها به «تل‌شوا» را این‌گونه شرح داده است: «در اجتماعات کوچکی مثل ما، به اندازه‌ی کافی زن وجود ندارد و مردان مجبورند برای ازدواج به سراغ زنان جاهای دیگر بروند.»
او که در زمان انتشار این گزارش، منشی شورای شهر بوده، ادامه داده: «خواهران هنیه از فلسطینیان ساکن غزه بودند. در آن زمان، رفت‌وآمد میان اسراییل و غزه آزاد بود و خلیدیه اولین خواهری بود که ازدواج و به تل‌شوا نقل مکان کرد. بعد از او صباح و لیلا نیز آمدند.»
آقای ابورقیه با اشاره به خالد برادر کوچک‌تر هنیه، ۲۵ سال پیش از آن را به یاد می‌آورده که او هر ساله به عنوان کاشی‌کار به تل‌شوا می‌آمده و “اسماعیل” نیز در تعطیلات بعد از “ماه رمضان” هر سال، به دیدن برادر و خواهرانش می‌رفته است.
گزارش تلگراف در پایان خاطرنشان کرده بود که بر خلاف «خلیدیه»، دو خواهر دیگر یعنی لیلا و صباح، در این سال‌ها بیوه شده‌اند اما هم‌چنان در «تل‌شوا» زندگی می‌‌کردند و «ظاهرا تمایلی به‌‌ رها کردن تابعیت اسراییلی‌شان نداشتند».
در همین حال، در طی هشت سال گذشته، اطلاعات زیادی از خواهران اسماعیل هنیه در رسانه‌ها منتشر نشد به جز این‌که در فروردین امسال، رسانه‌های اسراییلی گزارش دادند که دو تن از آن‌ها به دلیل عبور غیرقانونی از مرز و تلاش برای دور زدن ممنوعیت سفر به غزه از طریق مصر، محکوم شده‌اند.
گفتنی است خود اسماعیل هنیه یک میلیونر به شمار می‌آید و به تازگی گزارش‌هایی از خرید چندین قطعه زمین و خانه در مناطق گران‌قیمت نوار غزه توسط او و فرزندانش منتشر شده است. او از جمله یک قطعه زمین ۲۵۰۰ متر مربعی در منطقه‌ی الرمال را به نام دامادش خریداری کرده که گفته می‌شود ۴ میلیون دلار ارزش دارد.